• Anonym ((skäms))

Pinsam rektoskopi

För någon vecka sedan fick jag reda på att jag behövde göra en rektoskopi, och några dagar senare ringde sjukhuset upp mig och meddelade att de hade tider lediga dagen därpå och undrade om det passade för mig. Jag blev lite tagen på sängen för jag trodde att det skulle dröja någon månad och att jag skulle få en kallelse hemskickad, men jag hade inget inplanerat så jag sa att det gick bra.

Därefter sa damen i luren att jag kunde köpa ett mikrolavemang på apoteket och använda det på morgonen, vilket inte gjorde mig till världens gladaste människa då jag tycker att det är sjukt jobbigt att handla såna grejer face to face, och hade hon inlett med det hade jag utan tvekan sagt nej så att jag kunde få en tid längre fram så att jag hann beställa sakerna från internet. Men det kändes som att det var för sent att backa ur efter att ha bestämt tid så jag sa okej och vi sa hej då.

Så jag drog till apoteket men lyckades inte hitta det eftertraktade objektet i hyllorna och klarade inte av att fråga om det i kassan (började svettas kopiöst och fick känslor av panik). Efter lite googlande fick jag fram vårdguiden där det stod att ofta behövdes inga förberedelser alls göras inför en rektoskopi, vilket gjorde att jag intalade mig själv att det kunde gå okej ändå, och att hon ju inte uttryckligen hade sagt att det var ett måste. Det var inte så att jag inte kände skräck inför att gå dit utan att ha ?renat? mig själv, men på något vis fick jag för mig att det var bättre att ta mig igenom det än att ringa och avboka tiden.

Väl på plats var en läkare och en sköterska närvarande. Det var väl inte världens trevligaste upplevelse att behöva dra ner byxorna och lägga sig där, men det gick bra ända tills jag kände något som jag befarar var en bajskorv ta sig genom ändtarmen. Just då var jag inte säker på att det var det, för det var helt ljudlöst och ingen av dom sa något, och läkaren hade innan dess fört in och ut sina olika instrument och jag hoppades av hela mitt hjärta att det var något sådant jag kände av. Men efter det bad han mig att krysta lite, och när jag gjorde det kom en del blod ur ändtarmen (inte heller nu sa dom något, men jag såg det sen när jag fick kliva upp), och det brukar det komma efter att jag bajsar. Visserligen kan blodet också ha berott på att han gjorde ett ingrepp på en hemorrojd (orsaken till blodet), men han frågade när vi var klara om jag ?ofta var förstoppad? vilket jag tolkar som att något som inte borde ha kommit ut, kom ut.

Så, trots att själva läkarbesöket inte var så farligt för min del ? både läkaren och sköterskan var trevliga och det gjorde inte ont ? så var skammen som följde enorm, och jag har mått väldigt dåligt sedan dess. Trots att jag inte såg något av vad som hände och trots att dom enda personerna som var närvarande var två främlingar jag antagligen aldrig kommer träffa igen, skäms jag något oerhört. Man vill ju inte vara den personen/patienten som ställer till med sånt här.

Jag förstår att det kan verka komiskt, och jag har verkligen inget emot att dra ner några skratt på bekostnad av mig själv, men om någon har varit med om något liknande eller kan säga något annat som kan lindra min ångest lite vore det väldigt trevligt.

• Svar på tråden Pinsam rektoskopi
  • Anonym (Hej)

Var nog varken första eller sista gången det hände. Det är liksom en risk man tar om man jobbar med det.

• Anonym (Maja)

Detta låter inte helt trovärdigt. Hittade läkaren något fel?

• Nja123

Detta låter inte troligt. Vid en rektoskopi bör man ha fastat innan undersökning samt att man får ett recept på lavemang som ska intas innan undersökning. Kanske att dom arbetar annorlunda i ditt landsting. Men med massa feces i tarmen så är risken att man missar avvikande utseende mm...

• Anonym (Andas ut!)

Andas du ut :) INGET och skämmas för :)

De har för de första sett detta triljoner ggr innan!! Har inte haft samma erfarenhet som dig, men jag har gjort rektoskopi!! De reagerade inte på min insida - då har de ändå fått se 2 ggr där nere på mig!! På insida och utsida! Även om jag tog mikrolavenemanget så finns de säkert kvar saker där som de får se när de undersöker. Olika på alla och inget du ska tänka mer på!! Hoppas du istället mår bra och att allt är ok därnere!!

Du ska se att de inte ens lägger en tanke på de själva :) När jag ringde efter undersökningarna så fick jag introducera mig rätt extremt innan de visste vem jag var - så samma är de nog med dem!!

Har köpt så mycket grejor på apotek nu så bryr mig inte längre! Oroa dig aldrig över sånt och ta mod till dig att fråga :) Jag fick en apoteksvän tack vare att jag gjorde de ;) De är vana vid ALLT och salvor hit eller dit eller tuber med saker i är dagliga grejor för dem!!

Lugnande kramar till dig! :)

• Anonym (Andas ut!)
    Nja123 skrev 2015-06-15 13:30:31 följande:

Detta låter inte troligt. Vid en rektoskopi bör man ha fastat innan undersökning samt att man får ett recept på lavemang som ska intas innan undersökning. Kanske att dom arbetar annorlunda i ditt landsting. Men med massa feces i tarmen så är risken att man missar avvikande utseende mm...

Nja jag behövde inte fasta innan?! Skulle äta som vanligt men ta en mikro kvällen innan och 1-2 h innan undersökning?!

Fick dock fel först för större undersökning - längre upp - o då var de fasta och rening som gällde. Men som sagt - den var felskickad och behövde inte förbereda mig så mycket annars inför de!!
  • Anonym (normalt)
    Stämmer inte. Rektoskopi görs ofta utan någon som helst förberedelse, både på akuten och vårdcentraler.

TS, det är verkligen inte första eller sista gången det kommer avföring vid en undersökning av tarmen. Det är snarst en normal plats att hitta sådant... även efter rengöring. Jag garanterar dig att läkaren och sköterskan sett värre saker många gånger förr, och inte tänker ett dugg på detta. Kanske ingen tröst för dig just nu, men din baksida är definitivt bara en i mängden, även med innehåll.
  • Klexane

Du tänker på koloskopi (undersökning av tjocktarm). Då ska man fasta och ta laxerande för att bli helt ren i tarmen.

Rektoskopi är undersökning av ändtarmen, dvs längst ner.
  • Anonym ((skäms))

Tack så mycket för dom vänliga och förstående svaren, det känns bättre nu även om det fortfarande känns genant. Men jag får försöka skaka av mig det :)

Svar på tråden Pinsam rektoskopi