• Autre

Faderskapstest katt?

Hjälp!!! Vi vet inte vem som är pappa till våra underbara små kattungar. Vår katt är en raskatt, men vi vet inte om det är en katt av samma ras eller om det är en katt "på byn" som är pappa till de små.
    Mamman är långhårig, sköldpaddsfärgad, tigré med vitt, så det är svårt att spåra pappan med hjälp av färgutfall. Någon som har någon idé om hur man kan avgöra vem som är pappan? 
    Vi har funderat på om det går att göra någon slags faderskapstest. Finns det någon som vet var man vänder sig, vad det kostar och hur det går till?

• Svar på tråden Faderskapstest katt?
  • Erizajo

Har man okastrerad katt får man räkna med att den parar sig med grannkatterna. Tror inte man kan göra test, du får nog utgå ifrån att det är en vanlig "bondkatt"

• Tonensu

Saken är ju den att det kan vara flera olika pappor till samma kull också.

• CarpeNoctem

Faderskapstest på en katt?

Förlåt, men det var det lustigaste jag hört på länge.

Tror inte det är möjligt..

• Cully
    CarpeNoctem skrev 2015-06-15 14:01:20 följande:

Faderskapstest på en katt?

Förlåt, men det var det lustigaste jag hört på länge.

Tror inte det är möjligt..

pgw skrev 2015-06-15 14:12:05 följande:

Självklart går det att faderskapstesta katter! Här är en australiensisk firma som erbjuder sådana tjänster.

www.animalsdna.com/www.animalsdna.com/web/page/feline_parentage_verification.html

Kanske CarpeNoctem - som jag själv - kunne se för sig hur hela kvarterets okastrerade hankatter blev inkallade till att ställa sig i kö och öppna munnen till en swab test....

• Blossom08

Hej

Jag är djursjukskötare och på det djursjukhus där jag arbetar är det inget vi erbjuder "på rutin" eller vad man ska säga. Det är möjligt att det finns de djursjukhus som gör det, du får i så fall ringa till de som finns i din närhet och höra efter.

Det troligaste är nog att du själv får leta reda på information som den någon länkade här ovan och så kan djursjukhuset ta de nödvändiga proverna och skicka in dem. Problemet är ju att man måste ha prov från både kattunge och pappa (som jag förstod när jag läste lite snabbt i länken) så om du inte har någon aning vem pappan kan vara måste du be alla grannar med hankatter åka till djursjukhuset och provta sina katter (på din bekostnad så klart). Det kan ju förstås också vara en strykarkatt som är pappan och då blir det ju tyvärr ett omöjligt projekt. För att inte tala om hur dyrt det förmodligen blir...

• CarpeNoctem
    Cully skrev 2015-06-15 14:18:33 följande:

Kanske CarpeNoctem - som jag själv - kunne se för sig hur hela kvarterets okastrerade hankatter blev inkallade till att ställa sig i kö och öppna munnen till en swab test....

Haha ja..ungefär så
  • viseversa

Hur kommer det dog att din raskatt fick möjlighet att para sig med en främmande hankatt då? Du får helt enkelt sälja ungarna som "huskatter" vilket dom antagligen är. Så mao kan du inte ta flera tusen för en kattunge.

• Autre
    Cully skrev 2015-06-15 14:18:33 följande:
    pgw skrev 2015-06-15 14:12:05 följande:

Självklart går det att faderskapstesta katter! Här är en australiensisk firma som erbjuder sådana tjänster.

www.animalsdna.com/www.animalsdna.com/web/page/feline_parentage_verification.html

Hahaha, ja jag kan också se bilden framför mig när vi tvingar hela kvarterets hanar att testa sig! Glad
  • Autre
    viseversa skrev 2015-06-15 17:31:50 följande:

Hur kommer det dog att din raskatt fick möjlighet att para sig med en främmande hankatt då? Du får helt enkelt sälja ungarna som "huskatter" vilket dom antagligen är. Så mao kan du inte ta flera tusen för en kattunge.

"Fick" vet jag inte, hon tog sig friheten genom att smita ut genom en stängd dörr. Det är inte lätt med desperata löpande katthonor, de är väldigt uppfinningsrika! Kan vi inte ta reda på vilken pappan är så kommer vi absolut inte att sälja dem som raskatter.
  • Autre
    Blossom08 skrev 2015-06-15 14:34:06 följande:

Hej

Jag är djursjukskötare och på det djursjukhus där jag arbetar är det inget vi erbjuder "på rutin" eller vad man ska säga. Det är möjligt att det finns de djursjukhus som gör det, du får i så fall ringa till de som finns i din närhet och höra efter.

Det troligaste är nog att du själv får leta reda på information som den någon länkade här ovan och så kan djursjukhuset ta de nödvändiga proverna och skicka in dem. Problemet är ju att man måste ha prov från både kattunge och pappa (som jag förstod när jag läste lite snabbt i länken) så om du inte har någon aning vem pappan kan vara måste du be alla grannar med hankatter åka till djursjukhuset och provta sina katter (på din bekostnad så klart). Det kan ju förstås också vara en strykarkatt som är pappan och då blir det ju tyvärr ett omöjligt projekt. För att inte tala om hur dyrt det förmodligen blir...

Vi vet vilken hankatt (av samma ras) som vi försökte para henne med, men vi vet inte om hon blev parad då eller inte. Innan vi fick veta om parningen hade lyckats så smet hon ut och vad som hände under den korta stund som hon var ute vet ingen (förutom honkatten själv).
    Vi skulle i princip kunna ta ett test på den hankatten, mamman och de fyra ungarna för att se om ungarna matchar mot pappan, men det känns som en väldigt dyr och krånglig procedur.
  • Blossom08
    Autre skrev 2015-06-18 00:01:09 följande:

Vi vet vilken hankatt (av samma ras) som vi försökte para henne med, men vi vet inte om hon blev parad då eller inte. Innan vi fick veta om parningen hade lyckats så smet hon ut och vad som hände under den korta stund som hon var ute vet ingen (förutom honkatten själv).

Vi skulle i princip kunna ta ett test på den hankatten, mamman och de fyra ungarna för att se om ungarna matchar mot pappan, men det känns som en väldigt dyr och krånglig procedur.

Ja du har förmodligen rätt i det. Jag har ingen uppfattning av vad själva analysen kostar men den lär ju inte vara gratis direkt... Sen är det ju provtagningsavgifter och portoavgifter också så jag skulle gissa att det blir en rejäl peng!
Svar på tråden Faderskapstest katt?