Blossom08 skrev 2015-06-15 14:34:06 följande:
Hej
Jag är djursjukskötare och på det djursjukhus där jag arbetar är det inget vi erbjuder "på rutin" eller vad man ska säga. Det är möjligt att det finns de djursjukhus som gör det, du får i så fall ringa till de som finns i din närhet och höra efter.
Det troligaste är nog att du själv får leta reda på information som den någon länkade här ovan och så kan djursjukhuset ta de nödvändiga proverna och skicka in dem. Problemet är ju att man måste ha prov från både kattunge och pappa (som jag förstod när jag läste lite snabbt i länken) så om du inte har någon aning vem pappan kan vara måste du be alla grannar med hankatter åka till djursjukhuset och provta sina katter (på din bekostnad så klart). Det kan ju förstås också vara en strykarkatt som är pappan och då blir det ju tyvärr ett omöjligt projekt. För att inte tala om hur dyrt det förmodligen blir...
Vi vet vilken hankatt (av samma ras) som vi försökte para henne med, men vi vet inte om hon blev parad då eller inte. Innan vi fick veta om parningen hade lyckats så smet hon ut och vad som hände under den korta stund som hon var ute vet ingen (förutom honkatten själv).
Vi skulle i princip kunna ta ett test på den hankatten, mamman och de fyra ungarna för att se om ungarna matchar mot pappan, men det känns som en väldigt dyr och krånglig procedur.