• Mammamia77

Rotfylla eller dra ut död tand?

Har en död tand och tandläkarna vill rotfylla den. men det kostar mycket och dessutom är det inte säkert att det blir bra och tanden håller och sen blir det svårare att dra ut. Seda har jag läst att vätskorna som sätts in är ohälsosamma och att eftersom tanden är död så samlas lätt bakterier i tanden och man kan få förgiftningar och dålig hälsa.

jag har beslutsångest då det kommer synas om jag drar ut den, då det är femte tanden. men vil inte slänga ner massa pengar i onödan och riskera hälsan. Dessutom vill jag inte att de ska borra i amalgamet som är på tanden heller. Allt lutar mot en utdragning för hälsans skull. Men skönheten då? Hmm. Hur har ni gjort? Erfarenheter tack

• Svar på tråden Rotfylla eller dra ut död tand?
  • Ramborg

Rotfyllning!

Om tanden tas bort är det stor risk att motstående tand börjar röra sig. Jag har haft en glugg i position 5 i några år men har bestämt mig för att sätta dit en protes eftersom tanden i överkäken flyttar sig neråt. Den sitter flera mm nedanför resten av tänderna i överkäken redan nu.

42.
  • Bullen2015

Jag brukar fråga, syns den när jag ler? Inte!!! Dra ut skiten ;) Jag har dragit ut två st i överkäken, som inte syns och dom har dragit i hopp sig på ett bra sätt. + jag slipper mina migränliknande huvudverk, tror ena tanden satt på en nerv eller något :)

Lycka till ;)

• sextiotalist

Min sambo valde att dra ut en tidigare rotfylld tand och det ångrar han inte. Den tanden har gett besvär till och från under många år, nu är han helt besvärsfri.
    Jag tycker det beror på hur tanden sitter, är det en tand som inte kommer synas så skulle jag hellre ta bort den.

• bf2014
    Mammamia77 skrev 2015-06-16 07:18:28 följande:

Har en död tand och tandläkarna vill rotfylla den. men det kostar mycket och dessutom är det inte säkert att det blir bra och tanden håller och sen blir det svårare att dra ut. Seda har jag läst att vätskorna som sätts in är ohälsosamma och att eftersom tanden är död så samlas lätt bakterier i tanden och man kan få förgiftningar och dålig hälsa.

jag har beslutsångest då det kommer synas om jag drar ut den, då det är femte tanden. men vil inte slänga ner massa pengar i onödan och riskera hälsan. Dessutom vill jag inte att de ska borra i amalgamet som är på tanden heller. Allt lutar mot en utdragning för hälsans skull. Men skönheten då? Hmm. Hur har ni gjort? Erfarenheter tack

Rotfyll den!  Visst det är lite dyrt, men det är ju helt klart värt att ha kvar tand nr 5 för det syns när man ler och i slutändan är det alltid bäst att ha kvar så mycket tänder som möjligt. (kul å vara tandlös när man är gammal...eller ung för den delen) En rotfylld tand blir skörare, men skulle den gå sönder finns det möjlighet att göra en krona på.
    vätskorna som läggs i tanden är inte hälsofarliga, de är bakteriedödande. du blir inte förgiftad av att rotfylla.
    Att borra bort ditt amalgam är heller inte farligt, allt amalgam sugs in i sugen och sköljs bort av vattnet som kommer när de borrar i tanden. 
    /hälsningar en tandsköterska
  • Ful Anka

Självklart ska du rotfylla den. Drog tänder gjorde man på 1800-talet.

This is my life and I don't care
  • sextiotalist
    Ful Anka skrev 2015-06-16 08:35:08 följande:

Självklart ska du rotfylla den. Drog tänder gjorde man på 1800-talet.

Man drar fortfarande tänder, min sambo ångrar att han rotfyllde tanden, för han har haft massor av besvär med den, som är helt borta nu när tanden är borta.
    Själv har jag dragit samtliga visdomständer.
  • Ful Anka
    sextiotalist skrev 2015-06-16 08:58:57 följande:
    Man drar fortfarande tänder, min sambo ångrar att han rotfyllde tanden, för han har haft massor av besvär med den, som är helt borta nu när tanden är borta.
    Självklart drar man ut tänder, det vet väl jag också. Det är ju en absolut nödlösning. Men, inget går upp mot att rotfylla och sätta dit en ny krona. Men det är väl din sambo för snål för.
    This is my life and I don't care
  • sextiotalist
    Ful Anka skrev 2015-06-16 09:15:20 följande:
    Självklart drar man ut tänder, det vet väl jag också. Det är ju en absolut nödlösning. Men, inget går upp mot att rotfylla och sätta dit en ny krona. Men det är väl din sambo för snål för.
    Rotfylla en redan rotfylld tand, snål?, krona?. Det han kommer att göra är att ersätta den tanden med ett implantat.
    Snål är han inte, men kostnaden för detta är så pass så höga att han väljer att vänta med detta, det är väl allt annat än snålt, att välja att inte lägga pengar på något som inte ens syns (om man inte väljer att be honom gapa stort) och prioritera annat som gagnar andra än han själv.
    Vi definiera uppenbarligen snålhet på olika sätt.
  • bf2014
    sextiotalist skrev 2015-06-16 08:58:57 följande:
    Vad fick han för besvär efteråt? Oftast blir det ju inga efterbesvär av en rotfyllning. Men det som är, är ju att tanden blir lite skörare och då brukar man ibland sätta på en krona lite som "ut i fall att".
  • bf2014
    Bullen2015 skrev 2015-06-16 08:02:31 följande:

Jag brukar fråga, syns den när jag ler? Inte!!! Dra ut skiten ;) Jag har dragit ut två st i överkäken, som inte syns och dom har dragit i hopp sig på ett bra sätt. + jag slipper mina migränliknande huvudverk, tror ena tanden satt på en nerv eller något :)

Lycka till ;)

Tänker du inte att du vill ha tänder kvar och tugga med? Hur menar du  med att ena tanden satt på en nerv?
Svar på tråden Rotfylla eller dra ut död tand?