• Äldre 16 Jun 11:18
    4125 visningar
    6 svar
    6
    4125

    Cykelhjälm - Försäkringen ersätter inte skador utan hjälm.

    Diskuterade idag försäkringsfrågor med mitt försäkringsbolag IF- försäkringar. 

    I alla fall, fick då reda på att hemförsäkringen inte ersätter personliga skador vid en olycka på cykel om inte cyklisten använt hjälm. Utan endast skadorna som uppstått på cykel. Detta gäller då personer under 15år. Vuxna ersätter försäkringen oavsett om man använt hjälm eller inte eftersom inget lagkrav finns.

    Citat av rådgivaren på IF:
    "Det är lag på att barn under 15 år ska ha hjälm.
    Försäkringen ersätter cykeln men inte skadan
    på barnet och eventuella böter."
     

    Visste ni detta, hur är det på ert försäkringsbolag? 

    Min 13-åring cyklar utan hjälm, gick motstridigt med på att hon fick slippa hjälmen efter mycket gnat och att hon lovade cykla lugnt och försiktigt. Nu måste jag dock tänka om, inte nog med att man kan slå sig illa utan hjälm. Det kan även hända att man måste betala kostnaderna från egen ficka.

    Glömde dock fråga om hjälmkravet endast gäller skador som drabbar huvudet eller gäller det även om man bryter armen/benet vid en olycka. 
     
    Hur tänker ni kring detta?

  • Svar på tråden Cykelhjälm - Försäkringen ersätter inte skador utan hjälm.
  • Äldre 16 Jun 11:21
    #1

    Jag tänker att kostnadsfrågan är en bagatell i sammanhanget. Det viktiga är väl att göra det man kan för att ens barn inte ska bli skadat (i det här fallet tvinga barnet att bära hjälm). Ingen hjälm=ingen cykel.

  • Äldre 16 Jun 11:27
    #2

    Ja, yngre barn är det ju enkelt att se till att de använder hjälm. Tonåringar är det betydligt svårare med, fast de är sedan små lärda att man använder hjälm när man cyklar. Något som är självklart när man är yngre, blir snabbt löjligt och onödigt när man blir äldre.

    Detta var bara en naturlig fråga i vår diskussion av mig, hade alltid trott att försäkringen täcker oberoende om man använt hjälm eller inte. 

  • Äldre 16 Jun 11:34
    #3

    Tycker det är jättebra! Men så tycker jag det borde vara hjälmtvång för vuxna också. I vår familj kommer du inte en meter med cykel utan hjälmen knäppt på skallen, varken barn eller vuxna. Spelar ingen roll hur försiktig man är själv när det man cyklar omkring i Göteborg, alla andra runt omkring då?

    Men så har min mamma en vän som nästan dog i en cykelolycka. Hade han haft hjälm på hade han antagligen sluppit permanenta hjärnskador. De som träffar honom utan att veta vad som hänt märker ingenting men om man kände honom innan så märks skillnad på hans reaktionsförmåga, reflexer, osv.

  • Äldre 16 Jun 11:44
    #4

    Problemet är väl snarare att du låter ditt barn cykla utan hjälm ellerhur? Se till att vaga en jävla förälder och se till så ditt barn är säkert. Får hon åka bil utan bälte också? Vet du vad som händer med ett huvud som slås hårt mot asfalt om man inte har hjälm? Googla vet jag så kanske du tänker om ännu mer.

  • Äldre 16 Jun 11:44
    #5

    Sen är det ju ganska självklart tycker jag att försäkringen inte kan täcka något som är ett lagbrott.

    Sätter jag exempelvis eld på min bil själv och det kommer fram vid teknisk undersökning så ersätter ju inte if det heller- inte på samma nivå,men principerna är ju desamma.

  • Äldre 17 Jun 08:48
    #6

    Skrämmande information, varken jag själv eller mina tonåringar använder cykelhjälm.

    Kanske dags att skärpa sig nu!

Svar på tråden Cykelhjälm - Försäkringen ersätter inte skador utan hjälm.