• alexs mamma

Hur stor matbudget behöver jag?

Hej!
    Jag behöver hjälp. Min man och jag kommer att separera i slutet av sommaren och jag håller på att skapa mig en budget.
    Jag kommer att bo själv varannan vecka och ha barnen, två grabbar på 7 &10 hos mig varannan vecka. I dagsläget gör hela familjen (dvs 2 vuxna och två barn + en katt) av med 5000kr på mat/månad och ca 250kr på hygienartiklar.
    Jag undrar alltså vad som skulle kunna vara rimligt att tro att det landar på när jag flyttar. Ska även tillägga att jag får frukost lunch och mellanmål gratis på jobbet (arbetar i förskolan). Kan jag klara mig på ca 2000kr/mån totalt?
    Hur ser det ut för andra i liknande situation?
    mvh
    M

• Svar på tråden Hur stor matbudget behöver jag?
  • alexs mamma

Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

• LaOtona

Om du anstränger dig, håller dig till den planerade maten och inte gör så stora utsvävningar så ska du absolut lyckas hålla dig till 2000 kr på mat inkl hygienartiklar.

Vi är tre i familjen, två vuxna och ett barn på snart tre varav vi vuxna har matlåda till jobbet och vi hade en mat-/hygienkostnad på knappt 1800 när vi planerade ordentligt. Visserligen en hel del veg men det går ju att blanda.

• Velmaja

Jag är ensam med ett barn på 8 år på heltid och handlar mat för ca 3 tusen i månaden. 2 tusen låter väldigt lite tycker jag.

Svar på tråden Hur stor matbudget behöver jag?