• Anonym (Ledsen & ensam)

Hur kommer jag över min sorg?

Hej,
    Jag och min sambo sedan över tre år separerade för cirka två månader sedan och jag flyttade till ny lägenhet. Under den första perioden fortsatte vi att träffas för att vi båda saknade varandra. Vi bröt vårt förhållande eftersom att jag vill flytta närmre min familj i södra Sverige och han kunde absolut inte tänka sig att flytta närmre. Jag valde att bryta vårt förhållande eftersom att jag visste att han aldrig skulle ändra sin åsikt angående flytt. Vårt förhållande, som alla andra förhållanden, har haft sina up's and down's. Samtidigt som han har gjort mig till den lyckligaste människan i världen har jag även varit deprimerad under förhållandet. Nu har jag bestämt datum för hemflytt och valde därför att bryta med honom helt eftersom att jag inte ville att vi skulle bli än mer sårade ju längre vi sågs. Men nu, det har gått några dagar sedan vi slutade prata eller ses och det gör ont. Det gör så himla ont i mig att så fort jag kommer hem från jobbet så gråter jag tills jag ska gå och lägga mig. Han var och är min bästa vän som jag nu förlorat. Ni kanske tänker: "Varför flyttar hon ens överhuvudtaget om hon tycker om/älskar killen?" - Jo jag flyttar därför att jag redan efter lite mer än ett år i förhållandet känt att det här är inte killen som jag kommer skaffa barn med och även att saknaden efter min familj har blivit för stor. När jag väljer att skaffa barn vill jag att min familj ska vara nära och inte fem timmars bilfärd bort.

Hur kommer jag över min saknad till honom? Jag mår verkligen dåligt. Jag sitter på jobbet och känner hur tårarna bränner bakom ögonen och vet att när jag kommer hem kommer jag drunkna i tårar.. Jag vet inte om jag bara skriver det här för att "skriva av mig" men det hade varit skönt att ha någon att prata med som går igenom samma sak eller som har erfarenhet av liknande, där ett förhållande som man haft under en längre period tagit slut.

• Svar på tråden Hur kommer jag över min sorg?
  • Anonym (Iddy)

Jag har varit med om liknande, bröt mitt förra förhållande eftersom killen ville flytta närmare sin familj och jag är inte flyttbar pga barn. Vi hade varit ihop i tre år och det gjorde otroligt ont. I ett år var jag helt förstörd, sedan lättade det och efter ytterligare ett år träffade jag en ny kille ungefär samtidigt som han träffade en ny tjej. Nu är jag superkär i min nya, mer än jag var i mitt ex eftersom vi passar ihop mycket bättre och jag ser en framtid för oss. Mitt ex har nog också kommit över mig även om han inte verkat hitta helt rätt med sin nya. Även fast vi nästan inte hade någon kontakt under det värsta året så pratar vi regelbundet på fb nu och håller kontakten och jag ser honom som en vän. Det känns bra. Nu i efterhand vet jag att vi gjorde rätt. Hoppas det lättar snart för dig men det gör ont, jag vet. Kram!

• Anonym (Iddy)

Det hjälpte mig lite att skriva dagbok för då kunde jag gå tillbaka och se att det faktiskt blev bättre och bättre även om det inte kändes så i stunden. Jag tror också det är bra att gråta ut.

• Babette

Jag gick ifrån mitt livs stora kärlek ( trodde jag då) och var rigtigt deprimerad i över ett år efteråt. Jag valde att bryta på grund av en flytt också. Jag ville gå på min drömutbildning och han tyckte att det var själviskt av mig.

Gråta mycket, skriva dagbok son tidigare nämnts och distraktioner. Massa av härliga distraktioner.

Och inget dåligt samvete när man råkat ha det trevligt utan att tänka på hen.

Anonym (Iddy) skrev 2015-06-16 18:48:19 följande:

Jag har varit med om liknande, bröt mitt förra förhållande eftersom killen ville flytta närmare sin familj och jag är inte flyttbar pga barn. Vi hade varit ihop i tre år och det gjorde otroligt ont. I ett år var jag helt förstörd, sedan lättade det och efter ytterligare ett år träffade jag en ny kille ungefär samtidigt som han träffade en ny tjej. Nu är jag superkär i min nya, mer än jag var i mitt ex eftersom vi passar ihop mycket bättre och jag ser en framtid för oss. Mitt ex har nog också kommit över mig även om han inte verkat hitta helt rätt med sin nya. Även fast vi nästan inte hade någon kontakt under det värsta året så pratar vi regelbundet på fb nu och håller kontakten och jag ser honom som en vän. Det känns bra. Nu i efterhand vet jag att vi gjorde rätt. Hoppas det lättar snart för dig men det gör ont, jag vet. Kram!

Okej.. Ja det gör så otroligt ont. Vad roligt att du hittat rätt!! Vill också komma ur denna bubblan och känna så som du känner för en annan, som är mer rätt för mig. Bra att ni blivit vänner! Jag längtar till jag hittar mig själv och inte känner mig så ensam. Tack för stöd!
    Anonym (Iddy) skrev 2015-06-16 18:49:33 följande:

Det hjälpte mig lite att skriva dagbok för då kunde jag gå tillbaka och se att det faktiskt blev bättre och bättre även om det inte kändes så i stunden. Jag tror också det är bra att gråta ut.

Okej, ja under perioden vi fortfarande träffade varandra skrev jag dagbok varje gång jag var på jobbet (jobbar extra). Det gjorde så att jag mådde lite bättre. Får börja med det igen. Jag hatar dock att gråta, för om jag börjar så slutar jag aldrig..
    Babette skrev 2015-06-16 18:59:52 följande:

Jag gick ifrån mitt livs stora kärlek ( trodde jag då) och var rigtigt deprimerad i över ett år efteråt. Jag valde att bryta på grund av en flytt också. Jag ville gå på min drömutbildning och han tyckte att det var själviskt av mig.

Gråta mycket, skriva dagbok son tidigare nämnts och distraktioner. Massa av härliga distraktioner.

Och inget dåligt samvete när man råkat ha det trevligt utan att tänka på hen.

Okej, hur känns det nu då? Gjorde du rätt beslut eller vill du tillbaka till honom? Jag känner mig så kluven över att behöva välja mellan honom och min familj och vänner. Han är min klippa men runt vänner och familj blir han annorlunda, han drar sig tillbaka. Vilket jag märker och jag vill inte ha en partner som gör så utan vill ha en som är sig själv och "vågar" och vill umgås med min familj och vänner. Det kan bero på att han träffar dem så sällan men ändå, vi har varit ett par i över tre år och då borde han känna sig trygg med min familj.

Igår när jag kom hem från jobbet så bröt jag ihop och hörde av mig till honom och åkte även dit. Han bor bara 1 km från mig och det tär att vet att han är så nära hela tiden. Jag visste inte om han skulle släppa in mig eller ens prata med mig men det gjorde han. Jag grät konstant i typ två timmar och han tröstade mig. Jag frågade honom om han verkligen inte skulle kunna tänka sig att flytta och han svarade nej.. Det är så svårt att bo så långt från sin familj i sådana här lägen. Jag måste bo kvar här över sommaren också då jag skaffat sommarjobb här, vilket gör det ännu mer jobbigt. Jag har knappt några vänner här heller eftersom att jag alltid haft honom och hans vänner.

Jag ska ner till min familj nu under midsommar och det kommer bli skönt, komma ifrån och tänka på annat.

• Babette

Precis som med som med all sorg. Det kommer i vågor och vågorna lugnar till sist ner sig.

Jag sökte också upp honom efteråt och efterdom vi hade gemensamma vänner träffades vi ibland och det var i början obehagligt. Jag var deprimerad i ett år. Men älskade honom längre. Eller snarare älskade bilden av det. Minnet av hur det var då.

Jag valde att fokusera på mig själv och göra saker som jag mådde bra av. Paralellt med att jag trånade efter honom. Så såg jag inte alla andra möjligheter.

Jag var singel i nästan 6 år innan jag vågade lyfta blicken.

Nu säger jag absolut inte att det kommer att gå så lång tid för dig. Jag önskar att jag hade vågat att släppa taget om honom tidigare.

Men hade jag gjort det hade jag aldrig träffat min man som jag nu är gift med...

En dag i taget. En fot framför den andra.

Kanske behövs en paus från varandra för att hitta rätt väg. Kanske hittar ni tillbaka till varandra. Kanske hittar ni nya vägar. Perspektiv är nyckelordet.

Lycka till!

Babette skrev 2015-06-17 12:02:32 följande:

Precis som med som med all sorg. Det kommer i vågor och vågorna lugnar till sist ner sig.

Jag sökte också upp honom efteråt och efterdom vi hade gemensamma vänner träffades vi ibland och det var i början obehagligt. Jag var deprimerad i ett år. Men älskade honom längre. Eller snarare älskade bilden av det. Minnet av hur det var då.

Jag valde att fokusera på mig själv och göra saker som jag mådde bra av. Paralellt med att jag trånade efter honom. Så såg jag inte alla andra möjligheter.

Jag var singel i nästan 6 år innan jag vågade lyfta blicken.

Nu säger jag absolut inte att det kommer att gå så lång tid för dig. Jag önskar att jag hade vågat att släppa taget om honom tidigare.

Men hade jag gjort det hade jag aldrig träffat min man som jag nu är gift med...

En dag i taget. En fot framför den andra.

Kanske behövs en paus från varandra för att hitta rätt väg. Kanske hittar ni tillbaka till varandra. Kanske hittar ni nya vägar. Perspektiv är nyckelordet.

Lycka till!

Tack för dina ord Babette. Ja sex år var en ganska lång tid. Men hittar man inte så hittar man inte. Det är ju inte så att jag ska ut och leta kille nu som en galning, jag vill försöka hitta mig själv i att vara just det: själv. Grejen är det om vi tar en paus och jag sen flyttar 40 mil härifrån så kommer med största sannorlikhet våra vägar aldrig mötas. Innan när vi var tillsammans var jag bombsäker på att jag verkligen ville flytta när min familj/vänner. Men nu när jag är i det här stadiet så har jag blivit sjukt osäker i vad jag vill. Vill jag fortsätta mitt liv med honom eller vill jag flytta neråt? Mina tankebanor är som en bergochdalbana.. Jag älskar ju honom, men gör jag det tillräckligt mycket? Jag har levt i sorg här också pga saknaden till vännerna och familjen. Just nu hatar jag mitt liv och hur jag mår. Vill bara kunna antingen spola tillbaka tiden och ändra mitt liv eller spola fram tiden så jag slipper må dåligt och ha den här sjuka ångesten i mig.
  • Babette
    Anonym (Ledsen & ensam) skrev 2015-06-17 12:53:48 följande:

Tack för dina ord Babette. Ja sex år var en ganska lång tid. Men hittar man inte så hittar man inte. Det är ju inte så att jag ska ut och leta kille nu som en galning, jag vill försöka hitta mig själv i att vara just det: själv. Grejen är det om vi tar en paus och jag sen flyttar 40 mil härifrån så kommer med största sannorlikhet våra vägar aldrig mötas. Innan när vi var tillsammans var jag bombsäker på att jag verkligen ville flytta när min familj/vänner. Men nu när jag är i det här stadiet så har jag blivit sjukt osäker i vad jag vill. Vill jag fortsätta mitt liv med honom eller vill jag flytta neråt? Mina tankebanor är som en bergochdalbana.. Jag älskar ju honom, men gör jag det tillräckligt mycket? Jag har levt i sorg här också pga saknaden till vännerna och familjen. Just nu hatar jag mitt liv och hur jag mår. Vill bara kunna antingen spola tillbaka tiden och ändra mitt liv eller spola fram tiden så jag slipper må dåligt och ha den här sjuka ångesten i mig.

det gör ont när knoppar brister. Och om man älskar varandra så vill man göra allt för den man älskar. Han vet att du vill vara en mer lycklig person nära din familj. Men han vill inte flytta. Så har han gjort ett val.

Om du går tillbaka och ni får barn och dina känslor uppstår igen. Tror du innerst inne att han kommer att ändra sig?

man kan inte bygga ett förhållande på att man kan göra om den andra. Naturlig utveckling är en oförutseende faktor. Men om grunden redan är skev så bygger man inte vidare på huset eller hur?<3
    Babette skrev 2015-06-17 13:52:00 följande:
    det gör ont när knoppar brister. Och om man älskar varandra så vill man göra allt för den man älskar. Han vet att du vill vara en mer lycklig person nära din familj. Men han vill inte flytta. Så har han gjort ett val.

Om du går tillbaka och ni får barn och dina känslor uppstår igen. Tror du innerst inne att han kommer att ändra sig?

man kan inte bygga ett förhållande på att man kan göra om den andra. Naturlig utveckling är en oförutseende faktor. Men om grunden redan är skev så bygger man inte vidare på huset eller hur?<3
    Samtidigt som han vet att jag vill flytta och kommer vara en lyckligare person närmre min familj vet jag hur olycklig han kommer bli av att göra det för mig.. Ja han har gjort ett val och mitt val är nu hur jag ska göra.. Jag sitter och har ett tryck över bröstet alla vakna timmar om dygnet. Jag åkte till honom igår och han tröstade mig och efter kändes det bra av att ha varit hos honom. Sen så fort jag åkte därifrån kom trycket över bröstet igen.

Ja det är det jag undrar över också, vill jag ha barn med honom? Jag vet inte om han kommer ändra sig. Det är en grej som jag stör mig enormt på hos honom och det är hans så kallade "hobby": att sitta och spela vid datorn. Han gör det väldigt ofta och jag får sitta i vardagsrummet ensam och kolla på tv eller göra annat själv medan han spelar. Jag känner mig ensam i förhållandet också men det är så tryggt och skönt.

Jag vet inte om det är så att vår grund är skev, kanske halva grunden är stadig och halva skev med stadiga väggar på den skeva delen av grunden och ostadiga väggar på den stadiga.. Du kanske inte alls förstår hur jag menar nu. Jag sitter i mina tankar 24/7 och jag vet att så fort jag kommer hem vill jag höra av mig till honom igen och få hans stöd och tröst.
  • Babette

Jag förstår dig verkligen. Och man kan älska så mycket att man inte kan se något annat. Men ska man vara tillsammans för att det är tryggt och man tror att det är så det ska vara? Eller ska man lägga lite avstånd till varandra och överväga vad man behöver?

Som sagt det kan ju resultera i att ni upptäcker att ni inte vill vara utan varandra. Eller att det är bäst att klippa.

Men man ska alseig ta stora beslut när man är förvirrad och deprimerad.

Ingenting säger att du inte kommer tillbaka om du provflyttar ett tag.

Ni kan fortfarande hålla kontakten om det känns bäst.

Svar på tråden Hur kommer jag över min sorg?