En blå giraff skrev 2015-06-16 21:04:55 följande:
Jag är sjuksköterska och känner igen detta med att det finns en del personer (både patienter och anhöriga) som man känner att man har sämre kemi med. De tips jag har är att vara extra trevlig då man känner irritation. Till exempel när en del anhöriga ringer för att framföra en massa synpunkter på saker som man knappt förstår. Då tänker jag att detta är en del av mitt jobb och är verkligen supertrevlig och tillmötesgående. Ofta kan det sluta med att den andra personen "taggar ner" och faktiskt blir mer trevlig, Ibland är det inte så utan personen är kroniskt sur och gnällig. Brukar då tänka att det är tråkigt för hen att vara så negativ och att det säkert beror på bakomliggande bekymmer. Pratar också av mig med kollegor om det känns extra jobbigt ibland. Det hjälper att få gnälla lite i personalrummet.
Hade en patient i hemsjukvården förut, en dam som jämt var jättesur och gnällde över allting man gjorde fel. Kom efter ett tag på att hon var extremt intresserad av skvallertidningar och speciellt kungahuset. Detta blev nyckeln till en bättre relation mellan henne och mig. Hon blev på mycket bättre humör genast om jag bad henne berätta om det senaste hon läst i Se och Hör om prinsessan Victoria. Jag sa till henne att jag också är väldigt intresserad (inte riktigt sant). Så att ta reda på vad en person gillar och prata om det är ett tips. Jag har också "smörjt" en del patienter och anhöriga genom att be om tips angående hönsskötsel, olika recept eller vad som helst som de gillar att dela med sig.
Bästa tipset det här!
Jag brukar hålla god min om en vårdtagare är missnöjd och klagar, är tillmötesgående och frågar hur denne vill att vi ska göra det som ska göras. Oftast har jag lyckats vända dem så att jag blivit en av deras favoriter. Man lär ju känna dem och skapar en relation när man springer hemma hos dem varje dag. :)
Lite trist om vårdtagaren är otrevlig mot dig, men inte mot andra kollegor. Du får försöka vända vårdtagarens attityd till det bättre, borde inte vara alltför omöjligt. Är det en du har varit hos förra sommaren?