• isvn

Hålla god ton mot otrevlig äldre inom hemtjänst, hur?

Hej! 

Har precis börjat sommarjobba inom hemtjänsten, något jag gjort en sommar tidigare, men har dock ingen utbildning. Allt har gått jättebra hittills utom med en gammal - som fullkomligt avskyr mig. Började genom att jag inte visste riktigt vad som skulle göras och hur saker skulle göras hos denne, och sen dess har denna person gjort allt hen kan för att visa på hur mycket hen ogillar mig. Lyckas alltid få denna person på min lapp och får en klump i magen för hela dagen om jag vet att jag ska till hen senare! 

Jag skulle vilja höra era bästa tips för att tampas med sånt här, hur håller man god ton mot någon som är ständigt negativ? Och viktigast av allt; hur kan man göra för att må bättre över att behöva gå till denne? Har pratat med kollegor och de har inte samma problem men förstår att mitt existerar. Vill helst inte hålla på o byta bort denne varje gång hen kommer på min lapp, då det känns löjligt att jag ska behöva undvika denne...

• Svar på tråden Hålla god ton mot otrevlig äldre inom hemtjänst, hur?
  • Anonym (slippa gå dit)

Det måste kunna gå att ordna att du inte går dit alls. Jag har också jobbat inom hemtjänst och inte kommit överens med alla men det har funkat ändå.  Jag vet flera inkl. mig själv som bad chefen att slippa få gå till just Frk Agda och låta den som kommer bättre överens med henne göra det. Varför gå till Agda som inte tycker om en, det gör ju inte att man gör ett bra jobb där och Agda mår ju inte heller bra om hon inte tycker om en. Ibland funkar inte kemin mellan människor och varför tro att det gör bara för att man jobbar inom vården. Vissa klickar helt enkelt inte och det måste en bra chef förstå och åtgärda. Risken är annars att Agda byter bolag och därmed förlorar man en brukare som t.ex Agda.

• Anonym (nn)

Du kan öva på tålamodet med att munhuggas med mig här på FL Skrattande

• En blå giraff

Jag är sjuksköterska och känner igen detta med att det finns en del personer (både patienter och anhöriga) som man känner att man har sämre kemi med. De tips jag har är att vara extra trevlig då man känner irritation. Till exempel när en del anhöriga ringer för att framföra en massa synpunkter på saker som man knappt förstår. Då tänker jag att detta är en del av mitt jobb och är verkligen supertrevlig och tillmötesgående. Ofta kan det sluta med att den andra personen "taggar ner" och faktiskt blir mer trevlig, Ibland är det inte så utan personen är kroniskt sur och gnällig. Brukar då tänka att det är tråkigt för hen att vara så negativ och att det säkert beror på bakomliggande bekymmer. Pratar också av mig med kollegor om det känns extra jobbigt ibland. Det hjälper att få gnälla lite i personalrummet.

Hade en patient i hemsjukvården förut, en dam som jämt var jättesur och gnällde över allting man gjorde fel. Kom efter ett tag på att hon var extremt intresserad av skvallertidningar och speciellt kungahuset. Detta blev nyckeln till en bättre relation mellan henne och mig. Hon blev på mycket bättre humör genast om jag bad henne berätta om det senaste hon läst i Se och Hör om prinsessan Victoria. Jag sa till henne att jag också är väldigt intresserad (inte riktigt sant). Så att ta reda på vad en person gillar och prata om det är ett tips. Jag har också "smörjt" en del patienter och anhöriga genom att be om tips angående hönsskötsel, olika recept eller vad som helst som de gillar att dela med sig.

• micromat

Ibland är det bättre att bara fixa så att man inte går dit men som sista utväg. Du ska absolut inte behöva ha ont i magen pga en person utan då får dom fixa så du slipper gå dit då det blir en arbetsmiljöfråga av det hela.

Men det du kan göra är att prata med personen. Säga typ: Du vi fick en dålig start, vad sägs om att börja om på nytt? Jag känner mig väldigt ledsen över att det blivit såhär, har jag gjort någonting som är fel? Har du tur vänder personen då efter att fått prata av sig och tycka till. Eller så står personen fast vid hur dålig mm du är (vilket du inte är) och isf anser jag att du inte ska gå dit.

För det andra kan någon utav dom ordinarie faktiskt prata med brukaren om hen tar upp någonting om dig. Är det någon brukare som pratar om vikarier med mig brukar jag bara säga att vi alla är nya i början, att man får ge dom en chans och att jag upplever vikarien som att vara väldigt duktig. Det brukar få dom att tänka till.

Sen är det precis som blå giraff säger väldigt smidigt om man kan komma intill genom att hitta ett intresse, fråga dom ordinarie om dom vet vad personen är intresserad av.

• micromat

Ibland är det bättre att bara fixa så att man inte går dit men som sista utväg. Du ska absolut inte behöva ha ont i magen pga en person utan då får dom fixa så du slipper gå dit då det blir en arbetsmiljöfråga av det hela.

Men det du kan göra är att prata med personen. Säga typ: Du vi fick en dålig start, vad sägs om att börja om på nytt? Jag känner mig väldigt ledsen över att det blivit såhär, har jag gjort någonting som är fel? Har du tur vänder personen då efter att fått prata av sig och tycka till. Eller så står personen fast vid hur dålig mm du är (vilket du inte är) och isf anser jag att du inte ska gå dit.

För det andra kan någon utav dom ordinarie faktiskt prata med brukaren om hen tar upp någonting om dig. Är det någon brukare som pratar om vikarier med mig brukar jag bara säga att vi alla är nya i början, att man får ge dom en chans och att jag upplever vikarien som att vara väldigt duktig. Det brukar få dom att tänka till.

Sen är det precis som blå giraff säger väldigt smidigt om man kan komma intill genom att hitta ett intresse, fråga dom ordinarie om dom vet vad personen är intresserad av.

• Anonym (skrik)

Var så trevlig du bara kan, sen kan du skrika i bilen på väg därifrån. Jag skriker hela vägen hem efter varje arbetspass. Det fungerar för mig.

• Mommy1986
    En blå giraff skrev 2015-06-16 21:04:55 följande:

Jag är sjuksköterska och känner igen detta med att det finns en del personer (både patienter och anhöriga) som man känner att man har sämre kemi med. De tips jag har är att vara extra trevlig då man känner irritation. Till exempel när en del anhöriga ringer för att framföra en massa synpunkter på saker som man knappt förstår. Då tänker jag att detta är en del av mitt jobb och är verkligen supertrevlig och tillmötesgående. Ofta kan det sluta med att den andra personen "taggar ner" och faktiskt blir mer trevlig, Ibland är det inte så utan personen är kroniskt sur och gnällig. Brukar då tänka att det är tråkigt för hen att vara så negativ och att det säkert beror på bakomliggande bekymmer. Pratar också av mig med kollegor om det känns extra jobbigt ibland. Det hjälper att få gnälla lite i personalrummet.

Hade en patient i hemsjukvården förut, en dam som jämt var jättesur och gnällde över allting man gjorde fel. Kom efter ett tag på att hon var extremt intresserad av skvallertidningar och speciellt kungahuset. Detta blev nyckeln till en bättre relation mellan henne och mig. Hon blev på mycket bättre humör genast om jag bad henne berätta om det senaste hon läst i Se och Hör om prinsessan Victoria. Jag sa till henne att jag också är väldigt intresserad (inte riktigt sant). Så att ta reda på vad en person gillar och prata om det är ett tips. Jag har också "smörjt" en del patienter och anhöriga genom att be om tips angående hönsskötsel, olika recept eller vad som helst som de gillar att dela med sig.

Bästa tipset det här!

Jag brukar hålla god min om en vårdtagare är missnöjd och klagar, är tillmötesgående och frågar hur denne vill att vi ska göra det som ska göras. Oftast har jag lyckats vända dem så att jag blivit en av deras favoriter. Man lär ju känna dem och skapar en relation när man springer hemma hos dem varje dag. :)
    Lite trist om vårdtagaren är otrevlig mot dig, men inte mot andra kollegor. Du får försöka vända vårdtagarens attityd till det bättre, borde inte vara alltför omöjligt. Är det en du har varit hos förra sommaren?
  • Mommy1986

Hos oss har det varit så att många äldre inte gillar när det kommer nya arbetare, särskilt under semestertider. Vet att vissa vårdtagare varit rätt odrägliga mot vikarier, medan de varit urgulliga mot ordinarie personal. Vissa gillar nog inte förändringar och att det kommer någon som inte kan "rutinerna". Så försöka få kläm på hur saker utförs hos henne, fråga hur andra kollegor gör hos henne sysslorna. Alla har vi olika sätt. :)

• Anonym (slippa gå dit)
    Mommy1986 skrev 2015-06-16 21:45:18 följande:
    Hos oss har det varit så att många äldre inte gillar när det kommer nya arbetare, särskilt under semestertider. Vet att vissa vårdtagare varit rätt odrägliga mot vikarier, medan de varit urgulliga mot ordinarie personal. Vissa gillar nog inte förändringar och att det kommer någon som inte kan "rutinerna". Så försöka få kläm på hur saker utförs hos henne, fråga hur andra kollegor gör hos henne sysslorna. Alla har vi olika sätt. :)
    Det är sant. Sen kan även många äldre köra med nya och semestervikarier, för att dom kan och för att en ny har svårt att säga ifrån lika bra och på rätt sätt som en ordinarie som känner personen bättre. Även om man som ny får tips och råd av ordinarie personal hur man ska uppträda hos en besvärlig person för att det ska funka, så är det inte alltid så lätt när man kommer dit ensam.
  • metervara

Gör ditt bästa och var så trevlig du bara kan. Om det inte duger så kan du faktiskt säga till hen att "det finns ingen anledning att vara otrevlig, säg bara vad jag kan göra bättre så gör jag det". Bara för att man är gammal betyder det inte att man får bete sig hur som helst. OM det inte ligger demens eller liknande bakom såklart!

Om du försökt och det ändå inte blir bättre så tycker jag nog att du ska slippa gå till hen, det blir inte bra för dig och det är inte bra för brukaren.

Svar på tråden Hålla god ton mot otrevlig äldre inom hemtjänst, hur?