• Mayflower85

Vill sluta nattamma..

Halloj!

Jag undrar lite om någon har lite tips och råd.
    Det är så att min 8 månaders son inte vill sova i sin säng. Han har sovit mellan mig och min sambo fram tills nu eftersom jag ammar och det är enklare för mig att inte behöva gå upp när han vaknar på natten. Men nu börjar jag känna att det kanske är dags att dra ner på amningen. Jag är helt öm i brösten och han har fått sina framtänder och biter ganska hårt. Det är tydligen himla kul.. :P
    Han vaknar även varje eller varannan timme och vill snutta. Inte nog med det så tar det ungefär 1-1,5 timme för mig att få honom att somna.
    Han äter fyra mål mat om dagen, jag ger honom gröt till frukost, mat till lunch och middag och sen brukar han få gröt precis innan läggdags, så jag tycker inte att han borde vakna på grund av hunger. 
    Jag hade tänkt att försöka ge honom välling från flaska i sängen, men han förstår inte hur man äter från flaskan.
    Jag har testat att amma och gunga i gungstolen tills dess att han nästan somnar och sedan lägga över honom i sängen, men han vaknar på en gång och blir klarvaken, klättrar och skriker. Har även försökt att lägga över honom efter att han somnat ordentligt, men samma sak där. Han vaknar och blir klarvaken.. Jag klarar inte av att låta honom skrika. Eller den så kallade 5 minuters metoden. Han skriker tills han inte får luft längre och det känns inte ok.
    Några förslag?

• Svar på tråden Vill sluta nattamma..
  • Flickan och kråkan

När jag har trappat ner nattamningen så har jag gått upp och vaggat i famnen istället. Haft dem i sjal eller suttit och guppat på pilatesboll. Plockat bort bröstet men inte närheten.

• Mayflower85

Ok, har dom lugnat ner sig snabbt eller har det varit långa stunder du fått suttit?

• jagharenkatt

När jag ammade sonen så vaknade han i princip varje/varannan timma. Svin tungt, men jag stod ut tills han var 20 månader. När jag slutade så fick pappan helt enkelt natta sonen i en hel vecka ungefär, tills pojken slutade fråga efter bröstet. När han slutade amma så började han sova hela nätter! Helt otroligt skönt! :) Nästa barn får inte amma längre än 6-12 månader här.. xD

Så alltså: om barnet har en till förälder närvarande, låt då den föräldern ta natten i en vecka eller mer medan du sover på soffan. Det skadar ju inte att prova. :)

Det där om att han inte sover i sin egna säng, varför får han inte sova hos er? Så små har ju ofta ett stort behov av närhet. Satsa på att sluta nattamma innan ni låter han sova i egen säng. :) Kanske blir för mycket att ta bort två tryggheter samtidigt.

• Flickan och kråkan
    Mayflower85 skrev 2015-06-16 23:03:02 följande:

Ok, har dom lugnat ner sig snabbt eller har det varit långa stunder du fått suttit?

Ja, det har de gjort men det har varit väldigt, väldigt mycket vaggande ett par nätter.  Mer eller mindre varit uppe med dem hela nätterna. Har samsovit igenom det hela och fortsatt att samsova efter.
  • sihn

När jag slutade nattamma så tog sambon sonen ett par nätter och jag sov i annat rum. På så sätt kände han inte doften av mig och sambon har bättre tålamod än mig. Tog ca två nätter sen var han "avvänjd"

• Mayflower85
    Flickan och kråkan skrev 2015-06-17 06:14:22 följande:
    Ja, det har de gjort men det har varit väldigt, väldigt mycket vaggande ett par nätter.  Mer eller mindre varit uppe med dem hela nätterna. Har samsovit igenom det hela och fortsatt att samsova efter.
    Ok, så det är en riktigt tuff tid som väntar med andra ord. :) Tack för tipsen.
  • Mayflower85
    jagharenkatt skrev 2015-06-17 02:12:34 följande:

När jag ammade sonen så vaknade han i princip varje/varannan timma. Svin tungt, men jag stod ut tills han var 20 månader. När jag slutade så fick pappan helt enkelt natta sonen i en hel vecka ungefär, tills pojken slutade fråga efter bröstet. När han slutade amma så började han sova hela nätter! Helt otroligt skönt! :) Nästa barn får inte amma längre än 6-12 månader här.. xD

Så alltså: om barnet har en till förälder närvarande, låt då den föräldern ta natten i en vecka eller mer medan du sover på soffan. Det skadar ju inte att prova. :)

Det där om att han inte sover i sin egna säng, varför får han inte sova hos er? Så små har ju ofta ett stort behov av närhet. Satsa på att sluta nattamma innan ni låter han sova i egen säng. :) Kanske blir för mycket att ta bort två tryggheter samtidigt.

Så du fick lov att sluta amma helt för att han skulle sova hela nätterna? Eller kunde du fortsätta amma dagtid?
    Anledningen till att jag tänker att han ska sova i sin säng är helt enkelt för att om han känner min närhet/lukt så vill han ha bröstet ännu mer. Han kommer liksom inte till ro. Kanske om jag sover i ett annat rum då och sambon får sova med sonen. Kan ju också vara värt att testa. :) Tack!
  • Mayflower85
    sihn skrev 2015-06-17 06:24:08 följande:

När jag slutade nattamma så tog sambon sonen ett par nätter och jag sov i annat rum. På så sätt kände han inte doften av mig och sambon har bättre tålamod än mig. Tog ca två nätter sen var han "avvänjd"

Ja, vi får väl testa något sånt. Tyvärr så har dock min sambo noll tålamod. Speciellt när han är trött.. ;)
Svar på tråden Vill sluta nattamma..