• Anonym (Önskar)

ADD, hur bli piggare?

Ja, som frågan lyder. Hur blir man piggare o får mer energi om man har ADD? Vore bra med input från nån som lyckats, om det nu finns nån.

Även less på mina ojämna energinivåer o att inte kunna planera in saker att göra, bara för att man kanske känner sig helt slut den dagen.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden ADD, hur bli piggare?
  • Anonym (Hm)

Vaddå är trötthet ett symptom för add???

• Anonym (Önskar)

Concerta har jag prövat, hade precis motsatt effekt på mig. Ska diskutera med läkaren om andra mediciner sen. Men förutom mediciner, finns det nåt annat man kan göra? Nån speciell diet, livsstilsförändringar eller så.

• Giovanna

Hur sover du om natten? Har du en regelbunden dygnsrytm? Ser du till att äta regelbundet och hålla så jämn blodsockernivå som möjligt? Har du kollat så att du inte har brist på något, järn, D-vitamin tex. Har du kollat sköldkörteln?

Hur mår du annars? Depression är ju extra vanligt vid AD(H)D, inte sällan med snabba växlingar med deppighet som varar bara ett par dagar. Kan det vara såna dagar du har när du känner dig orkeslös?

Hur har du det med struktur och rutiner hemma/på jobbet/i skolan? Kan det vara brist på struktur som gör dig stressad och utmattad?

• Giovanna

Somliga förespråkar ju lågkolhydratkost vid NPF. Jag kan inte påstå att jag provat det själv, däremot tror jag på att skära ner på överflödigt socker som ger onödiga toppar och dalar i blodsockret.

• Jesper f

Det finns faktiskt ganska mycket du kan göra, utan att behöva ta tabletter för att uppnå resultat ( även om det också kan vara viktigt för dig ), tex vet man att regelbunden fysisk aktivitet kan minska både på rastlösheten och jämna ut dom energi intensiva perioderna, och minska dippen åt andra håller. Ett annat sånt där tips värt att prova, är att gå över på diabeteskost, för att slippa sockersvängningarna, då personer med ADD/Adhd tycks vara mer sockerkänsliga än "vanliga" delen av befolkningen, och kan därför ha stor nytta av ett jämt blodsocker ( förutom fördelen att minska risken för diabetes i sig ).

Regelbunden, god sömn är ett måste och undvikande av alkohol och nikotin.

Egen terapi iform av Mindfullnes eller/och Yoga för att "rensa" och släppa tänkar, tycks också vara något som verkligen ger en positiv effekt på denna patientgrupp. Liksm samtals/kbt terapi.

Nu inte sagt att ALLTING ovan funkar för dig, eller är en patenterad lösning. Men tycker absolut att det är värt för dig att prova, får du utvärdera och känna efter hur du tycker att det funkar för dig. Inget av det är omöjligt, och har i sig också många andra positiva effekter. Lycka till :)

• Anonym (Önskar)

Tack snälla ni som har svarat mig.

Jo sömnen funkar fint, utan bolltäcken eller så. Dygnsrytmen är ok, men det här med maten är jag sämre på får jag erkänna. Sköldis funkade fint sa dom under utredningen, försöker också ha koll på vitaminer o sånt.

Det där med bristen på struktur var intressant, alltså att det kan göra en utmattad? Hmmm.

Fysisk aktivitet måste jag bli bättre på, iaf bli mer regelbunden. Men hur? O diabeteskost, det måste jag nog kolla upp. Yoga? Blir nästan trött bara av att läsa om alla de olika yogaformerna som finns. Hur ska jag veta vilken sort som är bäst, Hatha, bikram, Ashtanga osv osv? Bestämma sig för en är väl bäst gissar jag.

Svar på tråden ADD, hur bli piggare?