• Anonym (Hej)

Ska jag bli socionom?

På högstadiet bestämde jag att jag skulle bli behandlingsassistent för att jag ville hjälpa människor. Under gymnasietiden väcktes mitt intresse för sociologi, beteendevetenskap, juridik, samhällsvetenskap, socialt arbete, m.m. I samma veva upptäckte jag att det fanns en utbildning som hette "socionomprogrammet" och under mina tre år på gymnasiet var jag helt säker på att jag skulle bli socionom. Jag har en stor omtanke för människor, jag inte är dömande och jag vill hjälpa människor.

Men samtidigt blir jag så tveksam eftersom socionomer sägs ha dålig status, dåligt rykte, dålig lön och dåliga arbetsvillkor. Jag har ju funderat på socionomprogrammet i flera år nu men ändå känner jag mig osäker till och från. Jag har funderat på juridikprogrammet också på grund av mitt intresse för juridik men jag känner ändå inte att arbetslivet som jurist lockar mig. Jag har även funderat på andra yrken som t.ex. sjuksköterska (men jag trivs inte med att ta hand om någon annans kropp som sådan), lärare (verkar bra men ensidigt/tråkigt i längden), osv.

Andra faktorer som får mig att vilja välja socionomprogrammet är att man kan jobba i stort sett var som helst, man får en bred arbetsmarknad med möjlighet att byta yrke samt på grund av att det finns många socionomyrken där man arbetar kontorstider. 

Socionomprogrammet känns rätt. Men är det för att jag redan är så insnöad på socionomprogrammet? Hur vet man om man väljer rätt? Vilka faktorer bör man ta hänsyn till när man väljer utbildning? 

• Svar på tråden Ska jag bli socionom?
  • Anonym (Jossan)

Jag funderar också på att bli socionom och tror att man helt enkelt får följa sitt hjärta. Om det känns rätt - prova! Brukar tänka att det värsta som kan hända är att man får hoppa av och egentligen, vad gör det? Störst chans är ju ändå att du kommer trivas eftersom du redan nu verkar känna starkt för programmet.

• Anonym (Soc)

De socionomer som arbetar på soc har tvärtemot vad du skriver höga löner, på tok för höga sett till den kompetens/utbildning de har och det arbete de utför.

Socialtjänsten hjälper sällan människor så är det vad du vill göra är sjuksyrra ett bättre val.

Alternativt arbete på behandlingshem eller liknande.

Glöm socionomprogrammet och skaffa dig en "riktig" utbildning där du faktiskt kan lära dig något och inte bara flumma runt i några år, det är mitt råd!

• Anonym (japp)

Jag är socionom och har aldrig ångrat min utbildning!

Vi "flummar" inte runt som ovanstående skriver

• Anonym (Hej)
    Anonym (Soc) skrev 2015-06-17 07:47:41 följande:

De socionomer som arbetar på soc har tvärtemot vad du skriver höga löner, på tok för höga sett till den kompetens/utbildning de har och det arbete de utför.

Socialtjänsten hjälper sällan människor så är det vad du vill göra är sjuksyrra ett bättre val.

Alternativt arbete på behandlingshem eller liknande.

Glöm socionomprogrammet och skaffa dig en "riktig" utbildning där du faktiskt kan lära dig något och inte bara flumma runt i några år, det är mitt råd!

Kan du utveckla vad du menar med att man flummar runt i några år?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (japp) skrev 2015-06-17 09:45:38 följande:

Jag är socionom och har aldrig ångrat min utbildning!

Vi "flummar" inte runt som ovanstående skriver

Vad jobbar du som idag?
  • Anonym (valt rätt)

Låter som du tänker rätt. Gillar människor men vill inte bara ta hand om dem, gillar juridik men vill inte bara hålla på med det. Socionom är en bra medelväg mellan dessa två tycker jag. I ditt yrkesliv kan du ju senare gå mer mot det behandlande, eller åt lagar/regler/struktur-hållet.

Prata med ngn form av studie- och yrkesvägledare annars.

Svar på tråden Ska jag bli socionom?