Det låter som om en bihålsinflammation kan vara på G. I sådana fall behöver du penicillin. Bihålsinflammation är inte att leka med och kan bli riktigt farligt om man inte gör något åt den.
Jag har bihålsinflammation i princip efter varje förkylning sedan ett par år tillbaka. Det kommer som ett brev på posten och jag har varit öronbarn som liten.
Det jag kan säga om bihålsinflammation är följande: nässpray i all ära, men jag har blivit rekommenderad att istället ta cortisonspray istället för t ex nezeril, alternativt både och under ett par veckor. Det finns även receptfritt på apoteket. Exempel är Rhinocort Aqua, Fluitide Nasal mfl. Själv tar jag en liknande spray som heter Nasonex (tror inte att den finns receptfritt). Men de används mot samma sak och är mycket liknande läkemedel.
Man kan få stötar i tänderna, känna som om huvudet är en burk med gelé (konstig resonans i huvudet pga tilltäppta bihålor) och värk i huvud och ansikte av bihålsinflammation. Så länge som värken flyttar sig, t ex ena dagen på ena sidan av ansiktet och andra dagen på andra sidan, brukar det inte vara bihålsinflammation. Men får man feber, och om värken stannar på ett ställe i ett par dagar, är det förmodligen bihålsinflammation.
Det bästa sättet att ta reda på om det verkligen rör sig om bihålsinflammation är att röntga, men ofta använder man ultraljud eller knackar på huvudet och kollar i näsa och hals för att ställa diagnos. Det beror ju på vilken utrustning de har. Sen kan man ta bakterieprov i näsan också.