• pernillastberg

Kattunge som förstör!

Hej! 

Jag har en kattunge, vars mamma endast fick honom i kullen och som tyvärr gick bort för en vecka sedan. Kattungen är nu 9 veckor, hade redan slutat dia och är rumsren. Äter själv och är fin! Inga problem så. Han ska få bo kvar här. 

Men nu till mitt problem. Min sambo tycker om djur, så länge de inte förstör, Vi har nya köksstolar i skinn och ny skinnsoffa! Denna kattunge tycker det är jätteroligt att klättra, av rent bus. Men han får inte! Finns det något medel jag kan använda på möblerna för att han inte ska vilja vara där? Hjälp mig! 

Har beställt stor klösmöbel som kommer nästa vecka, men då detta är bus också så befarar jag att den inte kommer lösa problemet helt!

• Svar på tråden Kattunge som förstör!
  • Drottningen70

Thats what Kittens do....

• Drottningen70

Det är en bebis. Bara att vakta vakta tills han vuxit till sig.

• EnGladPingvin

Det är en kattunge och den beter sig som kattungar gör. Hitta ett annat hem till den om det stör. Väljer ni att behålla den överväg att skaffa en kompis till den . Kattungar (och många vuxna katter) mår bäst av att ha kompis och det underlättar för er då ni inte behöver aktivera den lika mycket.

• pernillastberg

Givetvis förstår jag och vet jag att de gör så. Tänkte mer om det fanns något som man kan avleda dem med! 

Kattkompis har jag funderat på, tanken var ju att mamman skulle vara kvar, Men nu blev det tyvärr inte så. 

Han kommer vid 6 månaders ålder kastreras och då sedan få gå ut som han vill, då vi bor på landet. Då vet jag av ren erfarenhet att beteende lägger sig! 

• Zadre

Skaffa ett klösträd, spraya det med en kattmyntaspray. Ha fyspray på möblerna. Det är väl typ det som finns att göra förutom att acceptera att katter är katter. Och att hindra de att klättra alls? Katter lever i kubik och inte kvadrat... Många gillar att sitta högt och spana.

• anas998

Vi har en hankatt som var precis likadan. Vi räknade dagarna tills vi kunde kastrera honom. Han har aldrig klöst i möblerna med vilje utan bara busat och då råkat riva i möblerna.
    Vi fick stänga dörren/bygga en grind så att han inte var i vardagsrummet när det var som värst sen kastrerade vi honom och köpte en kattkompis till honom. Det händer att de rånar riva i möblerna när de leker men det är väldigt sällan.
    Min man var likadan som din i början men jag vant sig lite vid att allting inte alltid är perfekt, en reva eller två i soffan får man nog leva med. Man älskar ju trots allt de små liven så det är det värt <3 Säg till varje gång de gör nåt dumt, ha mycket tålamod och Lycka till!

• viseversa

Eh det är en KATTUNGE inte en ödla. Katter klättrar busar leker och använder då SINA KLOR. Om ni inte kan fatta detta borde han få ett annat hem där han får vara en katt.

• pernillastberg

Som jag skrev tidigare är jag fullt medveten om att katter river, att det är ett av deras naturliga beteende. Menade givetvis inte att jag tror att det finns något sätt att lära honom att inte riva, klättra med mera. Utan mer tips ifall det fanns något sätt att förhindra just de möblerna litegrann.

Då jag anser att det inte går att begränsa en katt på så sätt att han inte får leka i soffan eller vara i köket så har vi enkelt gjort så att vi täckt möblerna med filtar och tyg. För att slitaget ska bli lite mindre! Ser hemskt ut, men han måste få springa och leka. För att vara nöjd och sen för att klara sig ute och jaga etc. Han ska som sagt kastreras när åldern tar vid, sedan ska han få vara både ute och inne så mycket han vill!

Att säga att jag bör göra mig av med min älskade katt etc. För att jag undrade om någon hade tips för att förhindra slitaget på skinnmöblerna, känns lite väl hårt! Vi leker, myser och ger vår kattunge all kärlek vi har. Han sover brevid mig om nätterna och givetvis skäller vi inte på honom när han gör bus eller river. Han är bara bebis, precis som valpar tuggar sönder saker för en så förstör katter med klorna. Var trevliga istället, jag är fullt medveten om att katter är latter och förväntar mig inget annat!

• Dexter dot com

Köp en kamrat åt honom och lägg skydd tex tjockare tyg över möblerna du är rädd om så klorna tar i tyget och inte i skinnmöblerna. Inte så snyggt med det är ju en kortare period det gäller.

Svar på tråden Kattunge som förstör!