• Lakritsbatar

Blödningar och Cyklokapron (cyklonova)

Jag är gravid i V9. Haft tunna blödningar tidigare men idag blev de värre och klumpar kom ut (ursäkta infon). Ilfart till akuten och jag tänker att, nu är det ju kört men det lilla hjärta pickar på och barnet har rätt storlek för min vecka.

Läkaren kunde inte se orsaken till att jag blöder. Tyvärr kunde det vara så att ett missfall är på gång, men det får tiden utvisa. Nu ska jag äta blodhämmande tabletter 4st/dagen tills det slutar, och hoppas på det bästa.

Min fråga är nu;

Har någon av er varit med om samma, och barnet överlevt? Blir barnet friskt efter en sånhär kur med blodhämmande? Det är ju trots allt en sorts syra (tranexamsyra) och hög dos (500mg) i varje tablett, det blir 2000mg per dag, i flera veckor kanske om blödningen inte slutar på en gång....

Ventilera er <3

Syskon på gång
  • Svar på tråden Blödningar och Cyklokapron (cyklonova)
  • Lakritsbatar

Snälla! Nån måste ju varit med om det, jag kan ju inte vara den första kvinnan med detta bekymmer

• Marie1981

Hej,
    Tyvärr såg jag ju detta lite väl sent då du skrev i Juni. Hur har det gått för dig?
    Detta med "klumpar" lät ju mindre bra. Jag var med om ungefär samma sak i våras då jag vecka tio av min graviditet fick en störtblödning. Jag ställde mig upp ur soffan och så bara kände jag att det forsade något ur mig trodde att jag kissade på mig men det var en massa blod. Åkte som du in till akuten men där såg de ett litet hjärta som tickade och att bebis var så stor som den skulle vara. Men som till dig sa de att det kunde vara en början till missfall så det fick tiden utvisa.
    Det var verkligen jätte jobbigt att bara gå och vänta. Jag fick också cyklonova att ta vid behov och det gjorde jag men inte så ofta för jag blödde inte så mycket sen.

I vecka 14 hände samma sak fast när jag vaknade på morgonen var det ett blodbad i sängen åkte in då med och fick se ett hjärta som tickade och allt såg bra ut. Dock såg de att min moderkaka låg för långt ner och skavde mot "ingången" och att det var det som orsakade blödningar.

Efter vecka 14 kom det inga fler blödningar, i vecka 32 konstaterade man att moderkakan hade flyttat upp en bit upp vilket det ofta gör med graviditeten. Nu ligger min 7 veckors bebis här i babynestet bredvid och sover. Helt underbar och frisk liten tjej. Det var inget vi kunnat tro där på akuten i vecka 10. Tydligen ska det finnas massor med anledningar till att man blöder som gravid och tydligen ger man cyklonova väldigt enkelt. Själv så läste jag på fass att de inte rekommenderar det till gravida så det är ju lite lustigt.

Hoppas att allt går bra för dig.

Svar på tråden Blödningar och Cyklokapron (cyklonova)