• Anonym (Svettis)

Ska jag behöva använda Absolut torr hela livet?

Jag har ett ganska vanligt problem, nämligen att jag svettas under armarna. Inte så att det luktar eller är ofräscht, men det blir "lökringar" under armarna när jag har tröja på mig. Jag är för övrigt ganska smal ska väl kanske tilläggas och använder främst kläder i bomullsmaterial.

Detta problem har jag haft sedan tonåren och det enda som har fungerat för mig är att dutta på Absolut torr en gång i veckan. Inget annat verkar fungera för mig. Grejen med Absolut torr är ju bara att det svider så jäkla mycket och blir alldeles rött. Jag brukar stryka på innan jag går och lägger mig och ibland har jag svårt att sova för att det svider så mycket. Men det fungerar så hittills har jag väl tyckt att det är värt det, fastän det färjar av sig på pyjamas-överdelen och svider.

Egentligen vill jag ju bli av med problemet för gott och slippa använda Absolut torr. Men vad finns det för alternativ och hur funkar de på lång sikt (tänker på medicinska ingrepp tex)? 

• Svar på tråden Ska jag behöva använda Absolut torr hela livet?
  • Yennie88

Jag är inte så insatt i många olika alternativ men jag har själv fått medicinsk behandling mot svettningar, Hyperhidros, genom svettkliniken i Stockholm/Danmark. Jag har fått injektionsbehandling tre gånger, vilket fungerar i 6 månader för mig, jag har mest problem den varma tiden på året så då räcker en behandling på våren hela säsongen. Jag har även ätit mediciner dagligen under samma period.

Väldigt skönt när behandlingen är gjord, då slipper man oroa sig för fläckar.

/ Y

• Vanillaextract

Botox i armhålan är det väl bästa alternativet. Du måste upprepa behandlingen med jämna mellanrum men det håller rätt länge och är enkelt.

• Anonym (Undrar)

Vad gör man om man svettas även på andra ställen? Kan man behandla hela kroppen medicinskt?

• Anonym (Svettis)
    Yennie88 skrev 2015-06-17 21:50:26 följande:

Jag är inte så insatt i många olika alternativ men jag har själv fått medicinsk behandling mot svettningar, Hyperhidros, genom svettkliniken i Stockholm/Danmark. Jag har fått injektionsbehandling tre gånger, vilket fungerar i 6 månader för mig, jag har mest problem den varma tiden på året så då räcker en behandling på våren hela säsongen. Jag har även ätit mediciner dagligen under samma period.

Väldigt skönt när behandlingen är gjord, då slipper man oroa sig för fläckar.

/ Y

Förstod jag det rätt att man alltså måste äta mediciner under tiden man inte vill svettas trots att man fått injektionsbehandlingen? Hur mycket kostade det på ett ungefär och fick du några biverkningar?
  • Anonym (Svettis)
    Vanillaextract skrev 2015-06-17 22:24:52 följande:

Botox i armhålan är det väl bästa alternativet. Du måste upprepa behandlingen med jämna mellanrum men det håller rätt länge och är enkelt.

Tack för tipset. Jag tror att jag får läsa på lite mer om vad botox är för något. Har för mig att jag läst om risken för att botox förstör nerver och har väl känt mig skeptiskt till att spruta in "gift" i kroppen. Helst hade jag ju velat att de tar bort det som gör att man svettas för mycket men antar att det inte är så enkelt för då hade alla andra redan gjort så.
  • Anonym (Wildrat)

Det finns en medicin som heter Oxibytinin som man kan få utskriven mot svettningar. Den gör hela kroppen torr, även munnen tyvärr.

• Yennie88
    Anonym (Svettis) skrev 2015-06-18 08:04:09 följande:

Förstod jag det rätt att man alltså måste äta mediciner under tiden man inte vill svettas trots att man fått injektionsbehandlingen? Hur mycket kostade det på ett ungefär och fick du några biverkningar?

Man måste inte äta mediciner men det kan vara ett komplement till injektionerna.

Jag betalade för första läkarbesöket, vanlig läkarbesökstaxa på typ 300kr eller vad det ligger på. Där fick jag diagnosen Hyperhidros. Första året bråkade försäkringskassan så då betalade jag allt ur egen ficka, ungefär 6000kr för medicinen Botulinumtoxin, INTE samma som botox men däremot har de utvunnit läkemedlet ur botox, och själva injektionen. Medicinen går på högkostnadsskyddet. De två nästkommande åren åkte jag till Danmark och betalade inte ett öre utöver tågbiljetten som jag sedan fick tillbaka pengarna för genom mottagningen.

Försäkringskassan bråkar en del om betalningen, i alla fall med Stockholmare, vissa landsting gör det inte.
  • Anonym (Svettis)
    Yennie88 skrev 2015-06-18 09:43:54 följande:
    Man måste inte äta mediciner men det kan vara ett komplement till injektionerna.

Jag betalade för första läkarbesöket, vanlig läkarbesökstaxa på typ 300kr eller vad det ligger på. Där fick jag diagnosen Hyperhidros. Första året bråkade försäkringskassan så då betalade jag allt ur egen ficka, ungefär 6000kr för medicinen Botulinumtoxin, INTE samma som botox men däremot har de utvunnit läkemedlet ur botox, och själva injektionen. Medicinen går på högkostnadsskyddet. De två nästkommande åren åkte jag till Danmark och betalade inte ett öre utöver tågbiljetten som jag sedan fick tillbaka pengarna för genom mottagningen.

Försäkringskassan bråkar en del om betalningen, i alla fall med Stockholmare, vissa landsting gör det inte.
    Tack för ditt svar. Jag har läst på lite nu och tror inte att jag skulle kunna klassas för diagnosen Hyperhidros. Jag svettas ju inte så mycket att det blir ett hinder i vardagen förutom att jag får fläckar under tröjan. Fick du några biverkningar utav behandlingen?
  • Yennie88
    Anonym (Svettis) skrev 2015-06-18 09:59:20 följande:

Tack för ditt svar. Jag har läst på lite nu och tror inte att jag skulle kunna klassas för diagnosen Hyperhidros. Jag svettas ju inte så mycket att det blir ett hinder i vardagen förutom att jag får fläckar under tröjan. Fick du några biverkningar utav behandlingen?

Nej jag fick inga biverkningar, jag fick injektioner i ansiktet bland annat och efteråt kunde jag fortfarande få känslan av svettningar, men det var inget svett.

Däremot av tabletterna blev jag väldigt torr i munnen men jag började ta tabletterna på kvällen istället för morgonen, då var den värsta torrheten borta tills jag vaknade.
  • Anonym (svettisen)

Jag har också åkt till Danmark (svettmottagningen), det var gratis och hela resan bekostades. Men detta var ca 2 år sedan, tror inte att försäkringskassan bekostar behandlingen längre. Det är det absolut bästa jag gjort (har gjort det tre ggr), räckte nästan ett helt år. Har dock varit gravid och ammat och därför inte tagit tag i detta. Funderar dessutom på att skaffa ett till barn och vill inte göra behandlingen igen pga av det. Just nu kan jag bara ha svarta eller vita tröjor. :-/

Svar på tråden Ska jag behöva använda Absolut torr hela livet?