Hur skydda sgi som lärare med ferielön?
Jag undrar hur ni andra som har ferielön gör för att skydda er sgi under sommaren?
Jag har försökt hitta information på fk hemsida, men där står inte mycket, inte ens om max antalet semesterdagar du får ta ut.
Jag blev uppringd av en handläggare häromdagen som påstod att ferielönen inte räknas som inkomst utan att utöver max 5 veckors semester måste jag ta fl resten av sommaren? Han var i övrigt mycket flummig och fick inte svara på direkta frågor.
Min situation är sådan att jag gick på timvik under hösten. I vår har jag haft en 90% tjänst med månadslön med ferielön. Denna gick ut nu den 12 juni, men fr o m den 1 juni fick jag en tillsvidareanställning på 90%. Då detta inte var självklart så sökte jag sommarjobb för 4 veckor på 75% den 22/6-19/7 för att täcka sommaren ekonomiskt. Jag är gravid och väntar barn i oktober. Yngsta barnet är nu 2 år, så jag har blivit gravid innan 1 år och 9 månader.
Eftersom jag redan sagt nej till barnomsorg denna veckan, så får jag ta ut fl, men måste jag vara fl även på midsommarafton som vi inte arbetar eller räcker det med 4 dagar plus en halv dag för att täcka upp till heltid?
Sedan fattade jag det som att jag under de fyra veckorna med arbete måste vara fl resterande 25%.
Under mina ca 15 semesterdagar behövde jag inte ta ut fl alls, då de räknas som heldagar ändå.
Sedan måste jag ta fl heltid om det diffar innan terminen börjar den 10/8.
Han påstod även att procentsatsen inte var det viktiga utan arbetar jag bara 3 dagar en vecka måste jag ta ut 2 dagar oavsett totala arbetstiden. Han jämförde med att om man arbetar skift 4 nätter motsvarande 40 timmar, måste man ändå ta ut en dag fl. Sjukt tycker jag.
Verkar detta stämma? Jag vill ju inte ta ut mer fl än nödvändigt, men ändå skydda min sgi.