• Anonym (?)

Jobba på sjukhus - Får man kolla up sin egen journal?

Hej,

Jag ska börja jobba på sjukhus och kommer då ha tillgång till det elektroniska journalsystemet. Man får ju inte kolla up människor som inte är ens patienter, men får man söka up sig själv och läsa sin egen journal? Menar självklart inte under arbetstid men om jag gör det innan/efter arbetet eller på lunchen, kan jag hamna i trubbel?

• Svar på tråden Jobba på sjukhus - Får man kolla up sin egen journal?
  • Anonym (Nej)

Det får du inte göra.

• Anonym (Landstingsanställd)

Nej

Testa journalen på nätet istället via mina vårdkontakter

• Anonym (? 2)

Jag har en följdfråga.

Man får ju som läkare skriva ut medicin till sig själv för eget bruk. Då är man ju sin egen behandlande läkare och borde få kolla journalen i samband med att man skriver e-recept. Är det så?

• Anonym (?)

Vad är anledningen att jag inte får göra det?

Min journal finns bara på detta sjukhuset så jag kan inte titta på internet.

• Anonym (?)
    Anonym (? 2) skrev 2015-06-18 10:15:15 följande:

Jag har en följdfråga.

Man får ju som läkare skriva ut medicin till sig själv för eget bruk. Då är man ju sin egen behandlande läkare och borde få kolla journalen i samband med att man skriver e-recept. Är det så?

Det får man väl ändå inte? Och heller inte till närstående?
  • Birgitta02
    Anonym (?) skrev 2015-06-18 10:20:11 följande:

Vad är anledningen att jag inte får göra det?

Min journal finns bara på detta sjukhuset så jag kan inte titta på internet.

Vi vanliga personer som har tillgång till vår journal via nätet (Region Skåne där jag bor) kan ju läsa våra journaler in i minsta detalj. Så du borde väl kunna göra det också kan jag tänka. Men kanske du bör prata med din överordnade hur de ser på saken?
  • Anonym (? 2)
    Anonym (?) skrev 2015-06-18 10:20:53 följande:
    Det får man väl ändå inte? Och heller inte till närstående?
    Jo, det får man. Både till sig själv och till närstående.
  • Anonym (Krångel)
    Anonym (? 2) skrev 2015-06-18 10:15:15 följande:

Jag har en följdfråga.

Jag tror inte man får gå in och skriva ett e-recept till sig själv, egentligen, utan det får man nog göra på papper i så fall (annars blir ju kliniken man är på registrerad som betalande enhet?). Och nej, man får inte läsa sin journal i samband med det, däremot tror jag att man själv är skyldig att dokumentera receptutskrivandet på något sätt.

Med det sagt så får man ju inte heller gå mot rött eller låna ut en dvd-film till en granne...
  • Anonym (Plrrbt)

Nej. Du får inte läsa din egen journal, du arbetar där som vårdgivare och som vårdgivare kan du inte behandla dig själv. Det enda undantaget är som du själv nämner när läkare bedriver sk fritidsförskrivning till sig själva. Då får läkaren öppna sin egen journal. Detta är hårt kontrollerat, bör undvikas, och många lobbar för att det ska tas bort.

I många verksamheter är att öppna någons journal som man inte har en vårdrelation till (sig själv, sina barn, ett ex, en granne) grund för omedelbart avsked.

• Mantrasina

Det är alltså ingen liten regel som säger att det är olämpligt att kolla i sin egen journal - upptäcks det att du via din inlogg i journalsystemet tittat på en journal du inte har rätt att titta på kan det få påföljder med rättegång som följd om det är riktigt allvarligt. Det är alltså lika illa att titta i din egen journal som i någon annans journal där du inte behöver göra det för att ge vård.

Du får INTE göra det. Det är en helt annan sak att använda mina vårdkontakter eller motsvarande där det finns för att gå in i sin egen journal. Ett sånt system är skapat för privatbruk. Det är inte journalsystemet på jobbet.

Svar på tråden Jobba på sjukhus - Får man kolla up sin egen journal?