• bellamorra

Jag fattar inte det här med skattetabell :'(

Jag fick 23.000 kr tillbaka från skatten. Alldeles för mycket tycker jag, och ville jämka. Min chef sa att jag inte behöver jämka, utan säga istället från vilken skattetabell lönekontoret ska dra skatten från.

Jag tjänar 20.000kr i månaden, arbetar deltid dock det enda arbetet jag har, timanställd. Jag är 28 år gammal och bosatt i Stockholms kommun. Jag betalar 30% i skatt, men enligt rakna.net ska jag betala 19.7% i skatt.

Någon som kan hjälpa med vad jag ska skriva för mail till lönekontoret?

• Svar på tråden Jag fattar inte det här med skattetabell :'(
  • sportpappa

Du kollar på Skatteverkets sida vilken skattetabell som gäller för dig.
    Det varierar utifrån församling men för Stockholms kommun så är det tabell 31 förutom i Bromma som har tabell 30. Om du inte betalar kyrkoavgift (dvs. om du gått ur Svenska kyrkan) så är det tabell 30 överallt.

Det låter märkligt att du betalar 30%. Är det skattetabell 30 som används? Det är inte samma sak som 30% i skatt. Du får kolla i tabellen vilken skatt du ska betala.

Enligt tabell 30 för månadslön 20000 kr så ska de dra 3993 kr vilket är ca 20% i skatt. 

• sportpappa

Så länge du har samma inkomst varje månad och arbetsgivaren drar enligt rätt skatt enligt skattetabell och du inte har några andra inkomster och att du inte gör några avdrag eller ändringar i deklarationen så ska den preliminära skatten stämma väldigt bra.

• bellamorra

Tack sportpappa! Nu blev jag lite klokare =). Jag hade ett annat arbete när jag började på det här jobbet, då sa de på intervjun att de drar 30% av min lön.

• bellamorra

Tack sportpappa! Nu blev jag lite klokare =). Jag hade ett annat arbete när jag började på det här jobbet, då sa de på intervjun att de drar 30% av min lön.

• sportpappa
    bellamorra skrev 2015-06-19 15:25:58 följande:

Om du hade ett annat arbete samtidigt som du började ett annat arbete så kommer det nya arbetet att räknas som sidoinkomst, dvs. inte din huvudinkomst, och då är det 30% skatt som gäller.
    Om du endast har ett arbete nu så får du meddela dem att det nu är din huvudinkomst och att de ska dra enligt skattetabell.
Svar på tråden Jag fattar inte det här med skattetabell :'(