Upptagenmeninte skrev 2015-06-18 16:32:50 följande:
Det är ju bara att se tillbaka på sin egna ungdom. Inte hade man varit spiknykter till 18 års ålder bara för att föräldrarna vill det. Att tro något dylikt som förälder tror jag är att lura sig själv, när ungarna är 15-16-17, så är det i min värld inte ett dugg onaturligt att börja lära sig hantera alkohol.
Bättre att de får dricka i en trygg miljö, hemma, än att de ränner ute på stan. Bättre att de får i sig det jag ger, än att de går och köper smuggelsprit eller hembränt.
Jag "fick" väl dricka första gången när vi hade gått ut högstadiet. Då fick vi ett varsitt sexpack med folköl tror jag (eller två, något sådant). Folköl är bra, låg alkoholhalt, svårare att dricka sig redlös på.
Öl i övrigt, mellanöl/starköl och så, är ju också att föredra. Det är mycket lättare att drabbas av "alkoholen oväntade klubba" i bakhuvdet om man halsar whisky eller en riktigt stark grogg, i jämförelse med mellanöl.
Man blir lätt så "mätt" på öl, att det förhindrar i alla fall alkoholförgiftning. Visst kan man bli redigt berusad, men då får man i regel dricka en hel del öl (jämfört med vin och sprit).
Ja det är absolut bra att se till sig själv, sina egna erfarenheter osv.
Jag är väldigt kluven att tillåta mina barn dricka hemma. Det pratas ju om att de dricker mera också.
Självklart vill man inte att de får tag i hembränt osv och tycker det är viktigt att prata tidigt om det, vad som händer om man dricker det här, blandar mycket, osv. Att man visar att man finns och att de ska våga prata ned en tycker jag nog är A & O.
Japp de sista håller jag med om :)