• pickadolla

Behöver råd! Om/när flytt (med barn)

Behöver råd!
    Jag trivs inte alls i denna stan längre och skulle vilja flytta. Dessutom tycker jag inte att skolorna är bra så jag vill inte att min dotter ska gå i skolan här. Därför vill jag flytta till någon av kranskommunerna. Mitt nuvarande hus är värderat och jag har lånelöfte, så jag behöver bara säga till så springer fotografen hit. Men nu till dilemmat:

Pga min nuvarande lön är lånelöftet inte så stort så jag kommer inte ha så stort utbud av hus att välja mellan. Så jag är livrädd för att sälja och sen inte hinna hitta något. Kanske vara tvungen att ta nåt som jag egentligen inte gillar så mycket så jag måste flytta ytterligare en gång.

Men om jag inte flyttar nu omgående så måste jag vänta fem år då jag antagligen kommer plugga till hösten. Har inte fått intagningsbesked än, men av döma av högskoleprovet så ser det ut som att jag kommer in. Så annars måste jag vänta tills jag är färdig om fem år. Så valet är nu omgående (stress!) eller om fem år (länge!)

Om fem år kommer jag dock förhoppningsvis få ett jobb med betydligt bättre lön vilket ger mig helt andra förutsättningar för att söka hus. Så då har jag helt andra möjligheter att hitta "rätt" hus som jag kan och vill stanna i under hela min dotters uppväxt. Så på så sätt är det kanske bättre att vänta så vi slipper flytta igen, dessutom bor jag billigt här nu under plugg.

MEN om jag väntar de fem åren så kommer min dotter hinna bli över sex år när vi flyttar och jag är livrädd för att rycka upp henne när hon börjat rota sig och har vänner. Därav mitt stora dilemma. Vad gör jag, flyttar på studs med risk att inte hitta "rätt" hus eller väntar fem år, men hur blir det då för en sexåring att behöva flytta? Lättare nu när hon är ett...

Jag tänker att de då hunnit rota sig och själv var jag blyg som barn och skulle tycka att nåt sånt vore jobbigt (fast jag minns iofs inte hur det var just i den åldern), nu hoppas jag att hon ska vara mer oblyg och social än vad jag var och är, men jag vet ju inte. Vi kommer ju hinna flytta innan hon börjar skolan iaf, men vad tror ni, vid sex år har de kanske börjat rota sig så det är kanske inte bra att flytta då?

Mäklaren menar att marknaden är het nu så jag ska passa på. Men det känns mindre relevant för mig eftersom jag tänker att om det är så bra att sälja nu så måste det ju även  Vara svårare att hitta nåt. Det måste ju gå hand i hand oavsett om det blir nu eller om fem år (oavsett hur marknaden ser ut då). Det viktiga för mig är att göra det som är rätt för min dotter. Tar tacksamt emot råd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-19 07:29
    Ett alternativ jag funderar på är att höra med kommunen om hon kan gå i förskola hos den grannkommun jag ändå ska plugga i. Vore smidigt att hämta/lämna när jag ändå kör förbi till skolan. Då tänker jag att hon får vänner där redan innan så det är ok att flytta dit efter studierna (det är nämligen en av de grannkommuner jag funderar på). Nackdelen är att vi då förstås blir bundna att söka hus i just den kommunen om fem år och får då utesluta övriga intressanta kommuner. Sen hänger det förstås på om kommunen går med på att hon placeras på förskola i annan kommun i dagsläget, jag vet inte hur det funkar.

Tänker dock på att hon bor långt från förskolekamraterna tills vi flyttar isf. Men det blir det nog ändå även om hon går på förskola här i vår hemkommun då här är sån brist på förskoleplatser att barnen kan placeras precis var som helst i kommunen, så det blir lätt långt ändå. Misstänker att de andra barnen i samma ålder här på gatan alla hamnar på olika förskolor.

• Svar på tråden Behöver råd! Om/när flytt (med barn)
  • mammalovis

Jag tror du helt kan utesluta alternativet med förskola i annan kommun, då kommunerna inte vill betala mer än nödvändigt.

Däremot tror jag en sexåring klarar av en flytt utan problem. Oftast brukar ju förskolegrupperna blandas när de börjar skolan så hon får ändå en del nya kamrater då. Lite borde du redan nu ha märkt hur din dotter är när hon träffar nya människor. Hänger hon dig i kjolarna eller går hon spontant och nyfiket fram till andra? Den personligheten tror inte jag förändras så mycket.

Jag hade nog prioriterat en säkrare ekonomi nu framför att sälja och kanske vantrivas och istället ha större frihet längre fram med ett jobb med bättre lön. Dessutom vet du ju inte vad som kommer hända under resans gång, kanske träffar du på en ny partner och det då är mer lockande att hitta ett gemensamt hus.

• pickadolla
    mammalovis skrev 2015-06-19 12:41:50 följande:

Jag tror du helt kan utesluta alternativet med förskola i annan kommun, då kommunerna inte vill betala mer än nödvändigt.

Däremot tror jag en sexåring klarar av en flytt utan problem. Oftast brukar ju förskolegrupperna blandas när de börjar skolan så hon får ändå en del nya kamrater då. Lite borde du redan nu ha märkt hur din dotter är när hon träffar nya människor. Hänger hon dig i kjolarna eller går hon spontant och nyfiket fram till andra? Den personligheten tror inte jag förändras så mycket.

Jag hade nog prioriterat en säkrare ekonomi nu framför att sälja och kanske vantrivas och istället ha större frihet längre fram med ett jobb med bättre lön. Dessutom vet du ju inte vad som kommer hända under resans gång, kanske träffar du på en ny partner och det då är mer lockande att hitta ett gemensamt hus.

Tack för rådet!

Hon är som sagt bara ett, men verkar väldigt nyfiken och är sällan rädd. Säger hej till folk i kassakön och sånt. Oftast väldigt glad och "lätt", men väääldigt envis. Så  det känns som en tuff och glad liten tjej, men eftersom det är första barnet så vet jag inte hur mycket man märker så här tidigt. Men om det är som du säger att man kan känna lite redan nu så känns det bra!
  • pickadolla
    mammalovis skrev 2015-06-19 12:41:50 följande:

Tack för rådet!

Hon är som sagt bara ett, men verkar väldigt nyfiken och är sällan rädd. Säger hej till folk i kassakön och sånt. Oftast väldigt glad och "lätt", men väääldigt envis. Så  det känns som en tuff och glad liten tjej, men eftersom det är första barnet så vet jag inte hur mycket man märker så här tidigt. Men om det är som du säger att man kan känna lite redan nu så känns det bra!
  • pickadolla

Oj, såg precis att jag - förutom att ha lyckats svara dubbelt på ditt inlägg - lyckats skapa dubbla trådar.  Hur vet jag inte. Haha, lite förvirrad idag! Sorry!

Svar på tråden Behöver råd! Om/när flytt (med barn)