• anonymjkkhhjjh

    Dumt att försöka skaffa syskon nu?

    Min sambo och jag fick vårt första barn för ca ett halvår sen. Vi bor i en tvåa. Ingen av oss har jobb, utan jag blev klar med min utbildning just innan hon kom, och min sambo kommer förhoppningsvis vara klar till jul i år. Båda kommer troligtvis ha ganska lätt att få jobb inom våra yrken då det är brist på båda i vår kommun.

    Vore det dumt att börja försöka skaffa ett syskon inom en snar framtid? Egentligen hade vi planerat att vänta tills vi båda har jobb, tills vi bor större och tills vår dotter blir äldre. Men jag har börjat känna en sån fruktansvärt stor längtan efter ett till barn, fattar inte var den kommer från, men tänker på det nästan hela tiden. Och ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag om att det skulle kunna funka riktigt bra ändå.

    Hur tänker ni kring detta?

  • Svar på tråden Dumt att försöka skaffa syskon nu?
  • Lena

    Jag hade den längtan runt sex månader med men den gick över inom ett par månader. Det var helt enkelt hormonförändringarna.

  • Miss P

    Jag känner lika dant... Men jag hade inte skaffat ett till barn nu. Jag hade väntat.

  • mammalovis

    Jag kände ganska snart en längtan efter syskon efter förlossningen, då jag såg det mysiga med att syskonen kunde gå hand i hand till skolan. Dock är jag idag nöjd med att vi kommer ha ca 2,5 år emellan då äldsta barnet hinner bli betydligt mer självständigt med att äta, ta på sig lättare klädesplagg, gå i trappor, leka själv mm. Inför tredje är det knappt 2,5 år, men hon är å andra sidan mer självständig redan vid 2 år.

    Jämför jag med bonussysterns andra lillasyster som är 2 månader äldre som fick ett syskon i augusti året efter, så pratar hon knappt och verkar inte alls vara särskilt självständig med kläder och liknande. Sedan om det beror på barnets personlighet, brist på förebild (systern är 10) och att det går snabbare för mamman att fixa allt med båda barnen istället för att hon får försöka själv låter jag vara osagt. Likaså om det gör skillnad att vår dotter går på förskolan och hennes är hemma på heltid.

    Sedan får ni ju räkna med ytterligare en utgift för säng, ev bilbarnstol mm plus att det nog kan bli trångt i en tvåa och utan inkomst blir det ju extra dyrt att flytta också. Sedan kostar ju ett barn till i försäkring, mat, blöjor mm så ni får väl räkna över det ekonomiska också. Jag gissar att ni båda dessutom får betydligt bättre sgi om ni hinner jobba ett halvår först innan nästa barn.

Svar på tråden Dumt att försöka skaffa syskon nu?