• pajdegen

Arbete

Hej hej tänkte passa på o kolla lite sent påtänkt nu men om nån har bättre koll på arbetsrätt osv än en annan, mina fackliga representanter har semester i ett par veckor till så får inte kontakt med dom heller.

Jag jobbar på ett företag där det förekommer skift-schema, detta innebär att vi jobbar 36/h vecka om man jobbat mer än 1 natt/schemaperiod. 
    Min sommarperiod började den 1/6 och sträcker sig till 24/8, jobbade natt direkt första veckan. Nu till problemet den 10/6, blev jag nedplockad till att bara jobba dagtid vardagar 8-16, jobbar man bara dagtid ska man eg ligga på 38h/v, men eftersom jag jobbat en natt så var företaget tvunget och "ge" mig 2-3 lediga dagar vilket passade mig bra. 

Nu till problemet, idag när jag skriver detta så är det midsommar afton, ijuförsig ett dagpass 8-16, men räknas som storhelg, denna var jag alltså tvungen att arbeta, om jag nu inte får arbeta obekväma arbetstider varför måste jag arbeta midsommar-afton. Skulle jag ens ha jobbat idag? och när jag nu jobbar idag bör jag inte ha betalt övertid om det eg är en dag jag ska vara arbetsbefriad på? och är det inte en dag jag ska vara ledig på så får jag ju självklart ob för denna tid, men är det inte då lite inkonsekvent av företaget att hålla på att jag inte ska jobba obekväma arbetstider, men storhelger som infaller en vanlig dag ska jag jobba (ha kakan och äta kakan?)

Nån som har nån koll på hur man ska tolka detta och vad man kan göra för att få klara besked, har försökt med Unionens "hotline" men då dom inte är insatta i ärendet så hänvisar dom helst till min lokala klubb, vilken har semester just nu

Svar på tråden Arbete