• Anonym (ensam)

Kan man Tvingas att lämna lgh för en mindre?

Vi är mitt i en separation och det jag undrar är:

Vi har tre barn och bor idag i en fyra. Han säger att han ska gå till bostadsbolaget och få dem att tvinga "mig" att byta fyran mot två treor. Vi står båda på kontraktet.
    Kan de tvinga mig till en mindre lägenhet?  Ska barnen inte få lov att ha en fast och trygg miljö kvar ska de bli tvingade att lämna sitt hem för att få två nya okända ställen att bo på? Kanske längre bort med så att de blir tvungna att byta skola mm Jag tänker som så att vill han flytta så får han lösa sitt boende själv barnen ska inte behöva få hela livet upp och nervänt.

Är det någon som vet? Har läst för längesedan men då gällde det bostadsrätt och då var det att den som var i störst behov fick behålla lägenheten men då naturligtvis köpte ut den andre.

• Svar på tråden Kan man Tvingas att lämna lgh för en mindre?
  • Anonym (Har)

Har ni inte lika stort behov av lägenheten ?
    Vart bor ni? Visst kan man hitta lägenhet att byta med.. Men här får man sköta det själv. Och har aldrig hört att man skulle kunna få 2 lägenheter emot 1.

• Anonym (Abc)

I en bodelning är det den som bedöms vara i störst behov av lägenheten som får den. Det kan t ex vara om barnen kommer bo huvudsakligen hos någon, eller om någon har svårare än den andra att skaffa ny lägenhet, på grund av lägre inkomst t ex.

• Anonym (fd hyresvärd)

Hej, eftersom ni står bägge två på kontraktet utgår jag från att ni lämnade varsin lägenhet för att flytta ihop. Då är det väl också rättvist att ni byter denna till två. Alternativt bor ni på en ort där det går att få hyreskontrakt utan kötid och då blir det den som har minst behov av den nuvarande som ansöker om de (om inte ordentliga inkomstskillnader föreligger).

Försök att lösa detta på ett sätt som underlättar allt framtida samarbete vad gäller barnen.

Ring advokatbyrå för gratis rådgivning, familjerätt och hyresvärden (+ ev kommunala hyresbolag) på måndag.  Lycka till!

• Fjärilslarv
    Anonym (Har) skrev 2015-06-20 16:46:08 följande:

Har ni inte lika stort behov av lägenheten ?
    Vart bor ni? Visst kan man hitta lägenhet att byta med.. Men här får man sköta det själv. Och har aldrig hört att man skulle kunna få 2 lägenheter emot 1.

johodå trepartsbyte kallas det för. Min mamma bytte sin dyra mot en 2,5:a och en etta.
  • Anonym (ensam)

Jag lämnade min lgh för att flytta in hos honom då han bodde i bostadsrätt. Sen flyttade vi till en hyresrätt och bytte efter ett tag till 4an som vi bor i nu.

Jag har inget fast jobb är visstidasanställd ett år. Kommer att ha svårt för att få en lgh pga av det. Han har fast jobb och tjänar nästan 10 tusen mer än mig.

Han har hela tiden sagt att han ska flytta ut men har helt plötsligt ändrat sig! Barnen kommer att bo varannan vecka så ingen kommer att ha barnen mer än den andra.

• SupersurasunkSara

Jag tror att ni båda måste säga upp kontraktet för att det ska gälla. Samma med byte. Kolla dock med hyresbolaget, säg som det är, ni ska skiljas men du vill bo kvar. De har ingen rätt att kolla om du har råd att bo kvar men många värdar försöker köra med det iaf. Det stod om detta i senaste Hem och hyra tidningen.

Dock kan det bli tal om bodelning, kolla noga upp detta genast på måndag så du inte står där med skägget i brevlådan sen och inte har någonstans att bo.

• Anonym (ensam)

Jag har aldrig gjort sånt här innan. Vart vänder jag mig för att kolla vilka rättigheter vi har vid bodelning?

• SupersurasunkSara

Ang lgh så står det så här hos hyresgästföreningen:

När sambor som skaffat bostad tillsammans gäller som vid skilsmässa att den som bäst behöver lgh får bo kvar. Utöver gemensamma barn kan tex ekonomin spela in när det bedöms vems behov som är störst, liksom om man kan få bostad via kontakter släkt eller föräldrar. Är det svårt att bedöma vem som har störst behov kan en bodelningsförrättare tillsättas av tingsrätten.

Det står även så här:
    Hur avgörs 'störst behov*?
    *Saker som spelar in är exempelvis: Vem eventuella barn ska bo med eller vem som har huvudansvaret för barnen.
    *Vem som har svårare att på annan väg skaffa bostad, (ekonomi, tid i bostadskö, nätverk i form av kontakter, etc).
    *Om någon har en sjukdom/handikapp som gör det svårt att flytta.
    *Avstånd till jobb, skola, barnens kamrater etc.

I ert fall verkar det dock solklart att du har störst behov om jag ska bedöma utefter vad du skriver här.

• smulpaj01

Byta en 4:a mot 2 treor skulle vara omöjligt där jag bor. Mot två 2:or går dock bra.

Om det inte är kötid tycker jag du kan bo kvar, i annat fall borde ni byta mot två 2:or.

Det blir rättvist och ni kan skiljas som "vänner".

• Anonym (ensam)

Vi kommer aldrig att vara vänner efter allt han har sagt och gjort. Han har varit så fruktansvärt oärlig! Inte ett ord om vad han har tänkt eller mått. Jag planerade vår semester han sa inget och så släppte han bomben! Talade om det får våra vänner och familj sen så skickar han sms att det är slut efter 15 år

• smulpaj01
    Anonym (ensam) skrev 2015-06-21 00:10:41 följande:

Vi kommer aldrig att vara vänner efter allt han har sagt och gjort. Han har varit så fruktansvärt oärlig! Inte ett ord om vad han har tänkt eller mått. Jag planerade vår semester han sa inget och så släppte han bomben! Talade om det får våra vänner och familj sen så skickar han sms att det är slut efter 15 år

Vilket SVIN!!!!

Nu tycker jag verkligen att du ska göra allt för att behålla barnen hos Dig och bo kvar i lägenheten!

Han får flytta till nån kompis tills han hittar eget boende. Ut med aset nu idag!
  • SupersurasunkSara

Kom ihåg att du inte får byta lås hur som helst. Tre månaders uppsägningstid så att säga har han rätt till, men han står ju även han på kontraktet och om båda vägrar flytta får ni som sagt ta till en bouppteckning.

Om du blir tilldelad lgh och han vägrar flytta måste du vända dig till kronofogden för att få honom avhyst. När han väl har blivit avhyst så får du byta lås om du är rädd att han behåller, eller har gjort en kopia av nyckeln.

• Anonym (tjurskit)
    SupersurasunkSara skrev 2015-06-21 10:37:31 följande:

Kom ihåg att du inte får byta lås hur som helst. Tre månaders uppsägningstid så att säga har han rätt till, men han står ju även han på kontraktet och om båda vägrar flytta får ni som sagt ta till en bouppteckning.

Om du blir tilldelad lgh och han vägrar flytta måste du vända dig till kronofogden för att få honom avhyst. När han väl har blivit avhyst så får du byta lås om du är rädd att han behåller, eller har gjort en kopia av nyckeln.

Bs. Han står på kontraktet så Ts kan inte säga upp honom! Ts kan inte bestämma att hon ska behålla lägenheten. Han har också barnen, varannan vecka.

En bodelningsförrättare kommer förmodligen att hålla med mannen om att de ska lämna in lägenheten för byte, till två mindre. Han kommer inte att bli avhyst!
  • Anonym (Abc)
    Anonym (tjurskit) skrev 2015-06-21 11:47:17 följande:

Bs. Han står på kontraktet så Ts kan inte säga upp honom! Ts kan inte bestämma att hon ska behålla lägenheten. Han har också barnen, varannan vecka.

En bodelningsförrättare kommer förmodligen att hålla med mannen om att de ska lämna in lägenheten för byte, till två mindre. Han kommer inte att bli avhyst!

Om Ts blir tilldelad lägenheten i en bodelning och sambon vägrar flytta, så är det kronofogden som gäller.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (tjurskit) skrev 2015-06-21 11:47:17 följande:

Det vet du inget om. TS kan mycket väl bli tilldelad lgh. Och då gäller det jag skrev.
Svar på tråden Kan man Tvingas att lämna lgh för en mindre?