• Anonym (A)

Konstig biverkning av Elvanse - nån mer än jag?

Jag började med medicinen Elvanse mot min ADHD för några dagar sen. Har dock fått en väldigt underlig biverkning av den, nämligen att jag blir helt avtrubbad och tappar känslor och intresse för allt. Känslorna för pojkvännen är som bortblåsta och jag känner mig bara nere och sorgsen. Har ingen aning om vad jag vill med framtiden och känner mig depressiv. För några dagar sedan var jag livfull och lycklig, men nu har jag blivit introvert, vill vara för mig själv och har ingen aning om vad jag känner för något eller någon längre.

Är det någon annan som upplevt detta på Elvanse? När jag åt Ritalin blev jag istället pigg, uppåt och fick en massa lust att göra saker, däremot skjöt blodtrycket i höjden och jag fick stark ångest, blev stressad.

I övrigt har jag inga andra biverkningar av Elvanse.

• Svar på tråden Konstig biverkning av Elvanse - nån mer än jag?
  • Anonym (ja)

Mina söner äter Elvanse och dom har inga biverkningar mer än lite mer trötthet....

Du ska avvakta och se om det är nåt tillfälligt.....

• Anonym (Hej)

Kopierat från fass.se

Biverkningar:
    Mindre vanliga (kan påverka upp till 1 av 100 patienter)

överdriven pratsamhet

känna sig deprimerad, orolig, låg eller olustig (dysfori)

känna sig överdrivet upprymd eller uppjagad (eufori)

tvångsmässigt bortryckande av hud

okontrollerade ryckningar eller tvära rörelser

klåda, utslag eller upphöjda röda kliande utslag (nässelutslag)

dimsyn

kraftigt vidgade pupiller

dålig blodcirkulation som gör att fingrar och tår domnar och blir bleka (Raynauds fenomen)

Att bli deprimerad finns med på biverkningslistan, håll ut ett tag till, det kan ju bli bättre, annars prata med din läkare.

• Lia82

Jag har exakt samma symptom som sig...

Hittade tråden nyss då jag faktiskt sökte på mina biverkningar av elvanse. Jag är också helt off känslomässigt och introvert och vill bara vara för mig själv...känner mig även tröttare än vanligt och äter sämre samt huvudvärk...hoppas verkligen att det släpper snart. Har haft elvanse i 2v nu 30mg.

• Anonym (A)
    Lia82 skrev 2015-07-09 04:00:28 följande:

Jag har exakt samma symptom som sig...

Hittade tråden nyss då jag faktiskt sökte på mina biverkningar av elvanse. Jag är också helt off känslomässigt och introvert och vill bara vara för mig själv...känner mig även tröttare än vanligt och äter sämre samt huvudvärk...hoppas verkligen att det släpper snart. Har haft elvanse i 2v nu 30mg.

Tråkigt! Själv har jag höjt dosen till 60 mg nu. Känner fortfarande av detta med humöret, fast nu något mindre. Dock ej mer på den högre dosen.
  • Giovanna
    Anonym (A) skrev 2015-07-09 11:18:02 följande:
    Tråkigt! Själv har jag höjt dosen till 60 mg nu. Känner fortfarande av detta med humöret, fast nu något mindre. Dock ej mer på den högre dosen.
    Du har alltså ätit Elvanse ca.3 veckor nu? Det tar ju ofta tid att ställa in såna mediciner och många har övergående insättningssymtom (utan att uttala mig specifikt om Elvanse).

Jag kommer själv troligen prova Elvanse efter sommaren och följer tråden med intresse. Vad jag har hört så ska det generellt vara mindre vanligt/mindre besvärande biverkningar för Elvanse än för andra ADHD-mediciner (väl medveten om att folk kan reagera väldigt olika på samma preparat).

Jag hoppas du kommer ur håglösheten, uppdatera gärna :)
  • Giovanna

Hur går det för dig nu TS?

Jag har gått på Elvanse en vecka nu och känner inte igen mig i dina biverkningar däremot är skit med sömnen. Kan inte komma till ro och sover alldeles för lite :(

• Anonym (tvärtom)

Svarar för min man som för en tid sedan bytt från just Ritalin/Medikinet till Elvanse.

Med Ritalin så blev han allmänt nere, negativ och håglös. Med Elvanse så har han blivit glad igen. Tyvärr så kunde han inte sova alls den första tiden, låg och vred sig halva nätterna, men de justerade dosen lite och vips så kunde han sova också.

Har också en son som medicineras och där tog det ett år att hitta rätt kombination och doser.

Ha tålamod TS, du kommer att hitta någon medicin alt. dos som passar

Svar på tråden Konstig biverkning av Elvanse - nån mer än jag?