-
visste inte riktigt vilken kategori denna tråd ska ligga i, har skrivit i flera forum nu men skulle behöva svar på några svåra frågor.Jag är 16 år, min allra bästa vän, som är som min lillasyster vart tvångsflyttad av soc för exakt 200 dagar sen, dom berättade för mig att hon skulle få höra av sig efter 2 veckor, hon får fortfarande inte kontakta oss, endast sin mamma och pappa, kan till lägga att hon vart flyttad pga att hennes pappa misshandlade henne psykiskt och fysiskt! jag skulle bara vilja veta om det är någon som har koll på lagarna, hur länge hon får som max va borta utan att kontakta sina närmste vänner och så vidare, och om jag skulle kunna prata med soc om att få träffa henne! sen fyller jag även år om några dagar och det här skulle i såna fall bli första födelsedagen utan henne, och vet inte om jag skulle klara av det, har redan legat inte på psyket 4 sen hon for pga att jag lider av psykisk ohälsa och inte kunnat hantera det så bra..med tanke på hur bra vänner vi var, min mamma var som hennes extra mamma och även hon saknar henne och vill väldigt gärna träffa henne. så om det är någon som har koll så skriv gärna!
-
Svar på tråden Soc
-
Tycker absolut att du kan kontakta socialtjänsten som hanterar din systers ärende och be om att få kontakt. Man ska underlätta och medverka till att såna relationer upprätthålls under förutsättning att inte bedöms olämpligt då förståss.
-
Jag fattar inte riktigt. Är hon LVU:ad pga pappans misshandel bör det väl inte vara några problem med att ha kontakt med dig (hennes syster som inte har samma pappa, om jag förstod det rätt). Hur ska soc kunna stoppa henne från att använda t.ex. Facebook i skolan och därmed ha kontakt med dig? Enda sättet de verkligen kan ha koll är om hon är på SiS och går i skola där och inte har tillgång till internet utan övervakning, men i ett sådant fall har hon knappast placerats pga att hennes pappa har misshandlat henne.
-
vi är inte riktiga syskon, hon får inte ha kontakt med sina vänner här ifrån, dom enda hon får ha kontakt med är sina närmaste anhöriga, dvs mamma, pappa och syskon..Anonym (hur då) skrev 2015-06-21 11:20:07 följande:
Jag fattar inte riktigt. Är hon LVU:ad pga pappans misshandel bör det väl inte vara några problem med att ha kontakt med dig (hennes syster som inte har samma pappa, om jag förstod det rätt). Hur ska soc kunna stoppa henne från att använda t.ex. Facebook i skolan och därmed ha kontakt med dig? Enda sättet de verkligen kan ha koll är om hon är på SiS och går i skola där och inte har tillgång till internet utan övervakning, men i ett sådant fall har hon knappast placerats pga att hennes pappa har misshandlat henne.