• Äldre 21 Jun 10:14
    2295 visningar
    3 svar
    3
    2295

    Hur tar man tillvara på tiden med barnen? Era bästa tips!

    Ja man får höra det jämt sen man fick barn. Ta vara på tiden. Vårt barn är strax över ett och vi har anpassat våra liv för att få mer tid tillsammans men ändå kan jag inte komma ifrån en viss känsla av sorg över alla underbara ögonblick som varar bara en kort sekund.

    Så nu tänkte jag vi kunde samla tips på aktiviteter, sätt att organisera livet eller tänka för att kunna njuta så mycket som möjligt! Skriv gärna om ditt tips funkar bäst när barnen är i en viss ålder. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur tar man tillvara på tiden med barnen? Era bästa tips!
  • Äldre 21 Jun 11:29
    #1

    För vår del tar vi vara på tiden genom lång föräldraledighet och därefter arbeta deltid.
    Vår son är drygt 4,5 år. Han började förskola vid 2 års ålder och sedan dess har jag jobbat 50% i ett år och 75% därefter och kommer nog att fortsätta så ett par år till. Min sambo jobbar 80%. Vi upplever harmoni, och att vi har mycket tid med och för varandra och vi lever inte i något ekorrhjul.

  • modsey
    Äldre 21 Jun 16:22
    #2

    Jag skulle vilja säga en sak som jag tycker utmärker stressade familjer mot mera laid back och det är att de inte så sällan har aktiviteter inplanerade från ganska tidig ålder.
    När jag hämtat på förskolan så hör jag:
    " skynda skynda, fotbollen/ dansen/ gympan etc börjar snart". Direkt efter förskola och jobb så är det vidare och en del familjer har inte det så här bara en gång i veckan utan flera....jag vet inte, visst är man olika, men jag tror att många familjer bygger in för mycket aktiviteter både för barnen och oss vuxna.
    Att det stressar oss och i synnerhet barnen! Efter skolan/ dagis/ jobb så är det någon tid igen man ska passa, efter det eller innan ska man hinna äta och då ska maten lagas och kanske handlas....Det blir även om man är med som förälder inte så mycket tid med barnet ändå eftersom man oftast just tittar på när barnet dansar, simmar eller vad det nu är de gör.
    Mer laid back tid tror jag är ett bra koncept för många av oss helt enkelt och vi har aktivt valt bort aktiviteter tills de blev i alla all lite äldre då vi smög in simskola när de var 5½ år och bara en aktivitet i taget! När de blir lite äldre så kan de bli fråga om fler, men inte när de är så små.
    Och visst kan vi göra saker efter dagis/ förskola, men inte så uppstyrt utan mer spontant om vi har lust. Då har vi åkt till badhuset och simmat tillsammans eller tagit en picknick i stället för att äta hemma eller liknande. 

    Vi föräldrar jobbar heltid och det är möjligt av skäl som inte alla har, så där får man ju utgå i från sin egen situation och jobbtider.
    Barnen har haft dagisveckor på ca 25-27 timmar fram tills de började 6 års verksamhet. Nu går de mellan 8.30 fram till ca kl 15.
    Att vi jobbat heltid ( och faktiskt lite till) har också gett oss möjligheter att ta långa ledigheter i hop hela familjen. I sommar är barnen hemma i 10 veckor från fritids ( vi föräldrar tar ut 7 respektive 6 veckors ledigt och de övriga tiderna trixar vi lite, jobbar hemma någon dag eller är vaken efter att ha jobbat ett nattpass )
    Vi kan ge barnen ledigt alla lov och vi reser en del, fjällen och åker skidor, utomlands och hyr hus eller tar någon weekendresa med dem.
    Så här har vi aktivt valt att jobba heltid för att för oss är det mer plus än minus med det valet. Vilket inte betyder att allas jobb ger samma förutsättningar där som gör att det är värt det.

    Hoppas du fick lite tankar som kanske väcker någon idé!

  • Äldre 21 Jun 17:10
    #3

    Tack för input! Tror det ligger mycket i det ni båda skriver om att kunna ha tid tillsammans men även att då inte planera upp den för mycket. Jag skulle tex tycka det var kul när barnen blir större att gå på gemensamma aktiviteter. Kanske någon har tips på sådana?

    Sen är jag också lite rädd för att skapa mycket tid men som inte blir av kvalitet. Det är väl vad som skapar den där särskilda livskvaliteten i familjelivet som är kärnan jag försöker komma åt :)

Svar på tråden Hur tar man tillvara på tiden med barnen? Era bästa tips!