• Anonym (TS)

Billån när man har betalningsanmärkning?

Hej!

Jag är i stort behov av bil och funderar på om någon här fått billån trots betalningsanmärkningar?

Om man betalar kontantinsatsen själv och tar resten på lån? Bilen borde ju vara en sorts säkerhet?

Är det lättare privat eller via bilhandlare?

• Svar på tråden Billån när man har betalningsanmärkning?
  • Anonym (TS)
    Tines skrev 2015-06-22 18:32:25 följande:

Nej, det går inte..... tack o lov.

Vadå "tack och lov"?

Har 1 år kvar på 2 anmärkningar som jag har. Min ekonomiska situation kommer inte förändras på något vis tills dem är borta. På vilket vis är det tack och lov? Jag är precis lika kreditvärdig nu som när anmärkningarna är borta. Så jag tycker att du får utveckla din väldigt onödiga kommentar ytterligare.
  • Anonym (Skrutt)

Om du har pengar till en kontantinsats så får du helt enkelt köpa en billig bil för den pengen

• Anonym (Ekonomisk)

Hur dyr bil vill du köpa? Jag blir förvånad över att så många lånar för att köpa ny fin bil. Räkna ut månadskostnaden inklusive värdeminskning! Då ser man vilken dålig affär det är. Visst vill man inte köra omkring i ett vrak som kräver ständiga reparationer, men vill man åka billigt rekommenderar jag en kvalitetsbil som gått ca 15 000 - 20 000 mil för kanske 50 000:-

Jag har råd att köpa en helt ny bil utan att låna, men varför ska jag slösa bort pengar på en bil? Jag kör en 10 år gammal V70.

• Anonym (L)
    Anonym (Ekonomisk) skrev 2015-06-22 21:47:28 följande:

Hur dyr bil vill du köpa? Jag blir förvånad över att så många lånar för att köpa ny fin bil. Räkna ut månadskostnaden inklusive värdeminskning! Då ser man vilken dålig affär det är. Visst vill man inte köra omkring i ett vrak som kräver ständiga reparationer, men vill man åka billigt rekommenderar jag en kvalitetsbil som gått ca 15 000 - 20 000 mil för kanske 50 000:-

Jag har råd att köpa en helt ny bil utan att låna, men varför ska jag slösa bort pengar på en bil? Jag kör en 10 år gammal V70.

Ja, du. Varför ska man slösa bort sina pengar på en resa till Thailand för hela familjen? Man får ju inte tillbaka en spänn.

Det mesta vi köper förlorar sitt ekonomiska värde ganska snabbt. Ska vi inte handla då?

För vissa är det viktigt att åka på semester, andra vill köra en bra och säker bil till jobbet varje dag.
  • Anonym (Kanske)

Det kan gå. Beror på din årsinkomst, övriga krediter, och lånets storlek. Har du pratat med din banktjänsteman? Utan att ta kreditkoll, utan bara frågat :)

• Långbenopluto
    Anonym (TS) skrev 2015-06-22 21:17:34 följande:
    Vadå "tack och lov"?

Har 1 år kvar på 2 anmärkningar som jag har. Min ekonomiska situation kommer inte förändras på något vis tills dem är borta. På vilket vis är det tack och lov? Jag är precis lika kreditvärdig nu som när anmärkningarna är borta. Så jag tycker att du får utveckla din väldigt onödiga kommentar ytterligare.
    Har man bet.anm är man inte kreditvänlig, så enkelt är det. Då ska det inte vara lätt att få låna, man har ju bevisat att man inte klarar att betala sina skulder.

Räcker den förklaringen?
  • Anonym (Ekonomisk)
    Anonym (L) skrev 2015-06-22 22:42:54 följande:
    Ja, du. Varför ska man slösa bort sina pengar på en resa till Thailand för hela familjen? Man får ju inte tillbaka en spänn.

Det mesta vi köper förlorar sitt ekonomiska värde ganska snabbt. Ska vi inte handla då?

För vissa är det viktigt att åka på semester, andra vill köra en bra och säker bil till jobbet varje dag.
    Det är helt OK att köpa en ny bil eller åka till Thailand, men behöver man låna för att ha råd tycker jag man ska tänka efter om det är värt det. Låna till bostad och studier är OK, men för övrigt tycker jag det är bättre att välja ett billigare alternativ.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ekonomisk) skrev 2015-06-23 20:29:45 följande:
    Det är helt OK att köpa en ny bil eller åka till Thailand, men behöver man låna för att ha råd tycker jag man ska tänka efter om det är värt det. Låna till bostad och studier är OK, men för övrigt tycker jag det är bättre att välja ett billigare alternativ.
    Kan inte annat än att hålla med. Förstår inte vitsen med att ha en ny dyr bil om det kräver att man skuldsätter sig. Om man istället kontant kan köpa en "halvbra". Kör också med bättre begagnad Volvo utan lån.
  • Anonym (TS)

Jag tänker inte köpa en ny bil utan tänkte köpa en bil för mellan 20 000-30 000:-. Men de pengarna har jag inte i handen. Däremot har jag de 4000-6000:- som en kontantinsats blir. Och för dem pengarna får man ingen bra bil. Har köpt bil för de pengarna förut. De går sönder efter någon månad och då ska de lagas för att gå sönder igen och sedan lagas osv...

• Anonym (Snabbacash)
    Anonym (TS) skrev 2015-07-03 13:07:43 följande:

Jag tänker inte köpa en ny bil utan tänkte köpa en bil för mellan 20 000-30 000:-. Men de pengarna har jag inte i handen. Däremot har jag de 4000-6000:- som en kontantinsats blir. Och för dem pengarna får man ingen bra bil. Har köpt bil för de pengarna förut. De går sönder efter någon månad och då ska de lagas för att gå sönder igen och sedan lagas osv...

Det går inte att ta lån. Ta det året och PLUS ett år till för att få din kreditvärdighet hos banken. Spara pengar hela tiden. 200 i månaden t.ex. Är bättre än inget i månaden. Jag vet för jag har varit där.
  • Steven01

Banken kommer garanterat säga nej men om du går till en mindre bilhandlare går det säkert bra. Men jag håller med dom som skrivit här att har man en bet anmärkning är det inte bra att ta nya krediter. Jag föreslår att du köper en cykel istället, billigt OCH bra för hälsan!

• Anonym (Inte banken)

Om det bara handlar om 40.000 så tycker jag du kan ta kontakt med facket om du är medlem, de brukar ha medlemslån och kanske lånar ut om du visar att du betalat av skulderna.

Försök annars med bluestep. Högre ränta men den är också mer generösa att bevilja lån.

• Chianti
    Anonym (Inte banken) skrev 2015-07-03 18:52:07 följande:

Om det bara handlar om 40.000 så tycker jag du kan ta kontakt med facket om du är medlem, de brukar ha medlemslån och kanske lånar ut om du visar att du betalat av skulderna.

Försök annars med bluestep. Högre ränta men den är också mer generösa att bevilja lån.

Facket lånar inte ut pengar. De gör avtal med vanliga banker om att medlemmarna ska få låna billigare av dem.Ett medlemslån är alltså en lån i SEB/Nordea/Swedbank, fast med låg ränta.
Svar på tråden Billån när man har betalningsanmärkning?