• Emelitos

Ge oss alla råd ni har!

Vår son är 1 år och 9 månader. Han går på dagis mellan 9-15 så hans dagsvila sköter dem och är det helg somnar han ungefär vid 12 och sover i 1-2 timmar.

Nu till problemet.

På kvällen när vi ska "söva" honom som innebär att vi (jag) sitter på en stol i hans rum tills han somnar blir bara längre och längre. Hade man tur kunde han somna på en kvart, nu tar det minst 45 min tills jag ledsnar och går ut ur rummet när han fortfarande är vaken varpå han blir ledsen och det slutar med att jag går tillbaka in och sätter mig. Jag tror inte att ni förstår hur frustrerande det är att sitta och stirra in i ett mörker i över 45 min!!! Jag håller på och bli tokig! Varför somnar han inte?!

Förut hade vi kontakt med special BVC som skulle hjälpa oss att han ska lära sig somna själv i sitt rum. Kommer inte ens ihåg vad dom sa men man ska sitta på en stol i rummet och för varje dag som går ska man förflytta stolen närmare dörren. Och sen då?! Jag sitter vid dörren! Inte fan är han mer okej med att jag går ut därifrån!

Jag vill även att detta ska lösas då min man som är mycket hårdare än mig sitter där inne i en kvart MAX och går sedan ut och låter han skrika. Det är varken något jag vill göra eller vill att han ska uppleva. Jag fattar bara inte vad problemet är!!!

Det spelar ingen roll om vi är ute i flera timmar efter dagis och låter han springa ute så han verkligen ska vara trött, det spelar ingen roll om vi ger han gröt. Vad vi än gör så spelar det ingen roll!!! O numera är det jag som tar alla nattningar och mitt tålamod börjar tryta!

Han sover i egen säng. Inte spjälsäng. Och han ligger där hela tiden. Lugnt o stilla. Han bara sover inte!

• Svar på tråden Ge oss alla råd ni har!
  • Lena

Ligg bredvid och läs på telefonen eller så. Det funkar bäst här. Närhet är bra grejor.

• Mascaraklumpar

"Jag tror inte att ni förstår hur frustrerande det är att sitta och stirra in i ett mörker i över 45 min!!! Jag håller på och bli tokig! Varför somnar han inte?!"

Jo jag kan föreställa mig, och jag kan även tänka mig att det är väldigt frustrerande för ditt barn, som säkert förstår vad det är meningen att han ska göra men som helt enkelt inte kan. Risken med att låta nattningarna ta sån tid är att det blir en negativ spiral, där frustrationen leder till ytterligare insomningssvårigheter.

Till vuxna med sömnproblem är rådet att lägga sig när man är trött och försöka somna i max 20 minuter, har man inte somnat inom den tiden går man upp och väntar på att man blir trött igen. Jag har alltid kört samma princip med min son.

Sen får ni kanske prata med förskolan angående dagssömnen.

• Mascaraklumpar

Angående att korta ned den eller ta bort den, alltså.

• Maddi

Ni kör skrikmetoder alltså de ger ju ett tryggt barn...eller inte..

Tror du att ni är dom enda som får vara i rummet länge? Nu nattar jag mitt barn och kommer få vara här ca en och en halv timma, ibland 2. Barn som far omkring, sparkar i luften och pratar men ligger i sin säng. Jag passar på att kolla på internet och vet att min unge känner sig trygg när han somnar utan skrik och gråt.

Jo, jag har ett barn på 2 månader, så det gäller att planera läggningen många gånger då min sambo jobbar kväll ibland. Men har man satt barn till världen så får man ju också se till att dom är trygg, hur svårt ska de va..

• Maddi
    Mascaraklumpar skrev 2015-06-22 20:21:28 följande:

"Jag tror inte att ni förstår hur frustrerande det är att sitta och stirra in i ett mörker i över 45 min!!! Jag håller på och bli tokig! Varför somnar han inte?!"

Jo jag kan föreställa mig, och jag kan även tänka mig att det är väldigt frustrerande för ditt barn, som säkert förstår vad det är meningen att han ska göra men som helt enkelt inte kan. Risken med att låta nattningarna ta sån tid är att det blir en negativ spiral, där frustrationen leder till ytterligare insomningssvårigheter.

Till vuxna med sömnproblem är rådet att lägga sig när man är trött och försöka somna i max 20 minuter, har man inte somnat inom den tiden går man upp och väntar på att man blir trött igen. Jag har alltid kört samma princip med min son.

Sen får ni kanske prata med förskolan angående dagssömnen.

Barn är individer, de skulle aldrig funka på mitt barn. Då skulle vi vara vaken halva natten och sen förhoppningsvis kunna somna som leder till att han sover 4-5 timmar pga att han blivit övertrött.
  • helene 355

vi ligger bredvid sonen, nu är han 3 år och började sova i eget rum först i år och gick bra, går att gå ut om man vill men vi stannar hos honom tills han somnar, om han ej är bökig då går vi ut. Närhet är bra. hur funkar de? istället för stolen. Han är fortfarande liten och dem flesta tycker ej om att sova själv.

• Lilla JJ

Ta med dig telefonen och surfa på den. Mitt barn är 5 år och har aldrig somnat själv.

Le-det kan smitta!
  • En blå giraff

Jag håller med. Minska dagsömnen och hitta en sysselsättning åt dig själv under nattningen. Vi har TV i sovrummet och det har alltid funkat utmärkt att ligga bredvid och natta med TV:n på, min son somnade ändå. 

Vi låg bredvid tills sonen var ca 2 år. Då blev han intresserad av att titta på Pippi Långstrump. Jag körde då en muta att han fick titta på Pippi tills han somnade. Han tittar alltid på film i vår säng tills han somnar nu också. Jag vet att många är emot det men för oss har det fungerat superbra. Han blir trött och somnar efter 10-15 minuter om han får se film. 

• Emelitos
    Maddi skrev 2015-06-22 20:22:42 följande:

Ni kör skrikmetoder alltså de ger ju ett tryggt barn...eller inte..

Tror du att ni är dom enda som får vara i rummet länge? Nu nattar jag mitt barn och kommer få vara här ca en och en halv timma, ibland 2. Barn som far omkring, sparkar i luften och pratar men ligger i sin säng. Jag passar på att kolla på internet och vet att min unge känner sig trygg när han somnar utan skrik och gråt.

Jo, jag har ett barn på 2 månader, så det gäller att planera läggningen många gånger då min sambo jobbar kväll ibland. Men har man satt barn till världen så får man ju också se till att dom är trygg, hur svårt ska de va..

Som jag skrev om du kunde LÄSA så kör vi INTE med några skrikmetoder! Så lär dig att läsa innan du bestämmer dig för att svara som att du vore moder Teresa. Du är en skam för såna här forum. Tror att du kan sitta och försöka rättfärdiga idiotiska kommentarer och försöka få folk att känna sig mindre bra som föräldrar. Du behöver hjälp i att lära dig i hur man beter sig. Du har ingen jävla aning om vad vi lever för liv
  • Emelitos

Tro mig. Jag sitter och tittar på min mobil. Grejen är att tillslut finns det liksom ingenting mer att titta på.

Och han är trött. Det är han. Och vi har testat att söva honom brevid honom. Hjälper inte. Somnar ej snabbare. Dessutom vaknar han ca 1 timma efter att han somnat för att han känner att vi inte är där.

Han kommer in till oss senare under natten. Vilket är helt okej för oss trots att vi (jag) sover mycket sämre. Men för oss är det viktigt att ge han trygghet och inte som idioten lite längre upp skriver. Förlåt men jag blir så jävla irriterad när folk inte kan bete sig.

Svar på tråden Ge oss alla råd ni har!