• majaoliver

Sammandragningar

Hej!

Jag har sedan vecka 21 börjat få sammandragningar, från början kom de bara 1-2 ggr i veckan ca 2 om dagen, men nu i vecka 23 kommer de var och varannan dag, upp mot 5 stycken om dagen.
    De kommer oavsett om jag har vilat eller varit aktiv, och håller i sig upp mot en minut. Ibland blir bara halva livmodern på en sida hård, och den andra är som vanligt. Det gör inte ont eller så, men är orolig att det ska påverka livmodertappen och att jag ska föda för tidigt. Kan tillägga att detta är mitt första barn.
    Bör jag kolla upp detta, eller är det normalt?

• Svar på tråden Sammandragningar
  • Flickan och kråkan

Det låter väldigt normalt, så jag tycker inte att du ska oroa dig. Men eftersom du funderar ochboroar dig (också väldigt normalt) så tycker jag att du ska prata med din BM. Kan vara bra att ta ett urinprov för att utesluta att det är uvi som triggar sammandragningarna, och ev. kolla tapp-påverkan. Som sagt, låter helt normalt men prata med din BM.

Hälsningar trebarnsmamma .

• Anonym (v33)

Jag fick själv sammandragningar tidigt, inget som jag reflekterade över. För ca två veckor sedan fick jag dock en väldans mensvärk och åkte in till förlossningen. Visade sig att jag hade GBS (bakterier som orsakar uvi och sammandragningar) och att tappen var förkortad (19 mm och risk för tidig förlossning). Fick Bricanyl och penicillin så nu har det lugnat sig.

Är du orolig så kolla upp det. Det är skönt att veta vad som händer med kroppen under en graviditet.

Svar på tråden Sammandragningar