• Singne Rudolfsson

Min bästis cuttar sig själv

Hej!

Jag är en tjej på 12 år. Min granne som är min bästis är bara ett år äldre än mig altså 13 år.

En dag gick vi till skolan. Hon visade sig sin arm helt plötsligt.

Hon sa att hon cuttar sig själv. Hon hade plåster över hela armen.

Jag fick också reda på att hon sär sig i bena också.

Jag tror hon sär sig för att hon mår dåligt hemma.

Mamman är lite sträng mot henne.

Vad ska jag göra jag vill inte att hon sär sig det är livs farligt för nästa gång kanske hon skär fel och dör der vill jag absolut inte att hon ska göra. Jag är rädd om hon men kan inte säga något till hennes föräldrar för hon är rädd att hon blir kopplad till socialen och då vill hon nog aldrig mera prata med mig igen. Vad ska jag göra som bästis

• Svar på tråden Min bästis cuttar sig själv
  • Nina05

Vänd dig till skolsyster eller skolkuratorn! Flickan behöver stöd och hjälp. Du kan be skolsyster och/eller skolkuratorn att inte säga att det var du som berättade det för dem. Hur som helst så behöver någon vuxen få reda på det.

• Nina05
    Singne rudolffson skrev 2015-06-24 12:49:56 följande:

Ja men vi går inte på samma skola

Okej.. då är ditt enda alternativ (om du inte kan gå till hennes skola och prata med sjuksköterskan alt kuratorn, skicka mejl eller ringa dom) att prata med hennes föräldrar..
  • Nina05
    s i n g n e r u d o l f s s o n skrev 2015-06-26 14:17:18 följande:

Det är ganska svårt att säga till dom.

Orsaken för att hon skär sig är ju hennes Mamma

Då får du vända dig till någon vuxen som kan hjälpa dig. Berätta för dina föräldrar så får de se till att informationen når flickans föräldrar och tex kurator på hennes skola.
  • Demmpa

Du kan ringa/mejla BRIS www.bris.se
    Tele 116 111, det numret är kostnadsfritt plus att det aldrig syns på telefonräkningen eller någon samtalslista.

Dels kan du prata ut vad du känner för det din kompis gör.
    Din kompis kan också ringa och få råd vad hon ska göra.

En annan utväg är att ringa socialtjänsten i kommunen, men det är en av dom sista utvägarna.

• lilleman2000

Säg åt henne att sluta skära sig.

• Nina05

Verkar som om alla förslag personer kommer med i den här tråden inte duger, så jag undrar vad du egentligen vill ha för svar här..?

* Om dina föräldrar inte pratar med hennes föräldrar så får du göra det själv. Vänd dig till hennes pappa då eftersom du skriver att hon skadar sig pga mamman.

* Vill du inte prata med hennes pappa så undrar jag om flickan har någon annan släkting eller äldre syskon som du kan vända dig till så får de personerna prata med flickans föräldrar.

* Gå till flickans skola och prata med sjuksystern eller kuratorn där.

* Skriv ett brev till hennes föräldrar om du inte vill prata med dom ansikte mot ansikte eller i telefon.

• Demmpa
    S i n g n e Rudolfsson skrev 2015-06-27 14:05:33 följande:

Jo men jag har bara en mobil telefon och min mobil är knäpp och jag kan inte ringa.

Låna dina föräldrars mobiler eller någon annans telefon.
  • singne                        Rudolfsson

Lita av grejerna fungerar bara att hon är bara stora syster. Jag menar inte att dom är dåliga svar dom är toppen bra men vissa fungerar inte

Svar på tråden Min bästis cuttar sig själv