• Pocketcoffee

Betala avgift innan tillträde datum?

Hej !

Vi har köpt en ny rad(bostadrätt) hus och vi ska flyttar vårt hus den 8/7, ägarna fortfarande bor i huset till 7/7 men vi har fått höra av förening att vi måste betala hyran börjar från 1/7 . Jag är ny köpare så jag vet inte lagen. ska vi betalar avgiften för en vecka när ägarna kommer att använda huset till 7/7?

tack för hjälpen!

• Svar på tråden Betala avgift innan tillträde datum?
  • Hummeldummel
    Pocketcoffee skrev 2015-06-24 11:18:42 följande:

Hej !

Vi har köpt en ny rad(bostadrätt) hus och vi ska flyttar vårt hus den 8/7, ägarna fortfarande bor i huset till 7/7 men vi har fått höra av förening att vi måste betala hyran börjar från 1/7 . Jag är ny köpare så jag vet inte lagen. ska vi betalar avgiften för en vecka när ägarna kommer att använda huset till 7/7?

tack för hjälpen!

För oss var det så att den som flyttade 7/7 betslade avgiften och sedan fick vi betala avgiften från 8/7-31/7 direkt till dem vi köpte det av.

När är tillträdesdagen enligt kontraktet? Vad säger mäklaren?
  • BCH52

Månadsavgiften ska betalas i förväg, alltså avgiften för juli ska betalas i juni. Ni får komma överens med köparen vem som betalar in och sedan delar ni upp kostnaden. Ni ska ju betala största delen så enklast är att ni betalar in och de betalar till er för7 dagar.

Det är den vanligaste hanteringen vid den typen av köp.

• Butterscotch

De betalar avgiften för juli som vanligt och sen räknar man ut hur stor del av månaden ni ska stå för. Detta läggs till det belopp ni ska betala vid tillträde.

Svar på tråden Betala avgift innan tillträde datum?