• Dr Mupp

Hunden i bilen

Vi kommer troligen (nästan klart) ta över en liten hund, men hur åker han säkrast i bilen? Vi har ingen kombi (och heller inte råd att köpa en) utan har en liten sedan.

Jag tittar lite på bilbälten till hund, men är osäker på om de fungerar till en så liten hund (dvärgspincher). Antar att det finns olika modeller vilken är bäst till en sån liten (väger typ inget alls). 

Alternativet är ju bur, de finns ju i gallermodell, plast och i tyg. Hur stor bur behövs? Kan den ställas i baksätet och förankras med bilbälte? Vilken modell är bäst? 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Hunden i bilen
  • Melinoe

Svärmor har en liten Maltese (om jag minns rätt är det inte så stor storleksskillnad) och använder hundbälte till henne, funkar jättebra. Först hade hon en bur men hon blev åksjuk varje gång i den, tror den buren var runt 25 x 45 och satts fast I baksätet med bältet.

• Dr Mupp
    Melinoe skrev 2015-06-24 22:45:13 följande:

Svärmor har en liten Maltese (om jag minns rätt är det inte så stor storleksskillnad) och använder hundbälte till henne, funkar jättebra. Först hade hon en bur men hon blev åksjuk varje gång i den, tror den buren var runt 25 x 45 och satts fast I baksätet med bältet.

25x45 känns litet. Vi har en Ferplast Atlas 30 med måtten 60x40x38 och jag känner mig tveksam till om den räcker. (vi har haft större kaniner i den).

Är ju kanon om bilbälte till hunden funkar
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Guldbarb

Jag har bilbälte (sele) till min hund i bilen och har haft honom så sedan han var liten. Nu är han väl något större än en dvärgpincher (Han är en dvärgschnauzer) men jag tror det funkar lika bra för dvärgpincher. Skulle man behöva åka 5 personer i bilen är det inget problem att ta hunden i knäet och spänna fast i sitt eget bälte vilket blir lite svårt med bur.
    Jag skulle undvika de bilselar som har hakar och liknande då det känns rätt osäkert vid en krock... Den vi har påminner lite om bilens bälte och man fäster det direkt i selet med hjälp av bilbältet.

Svar på tråden Hunden i bilen