• Nanotio

Timanställd i över 3 år

Hej!

Jag har en vän som nu varit timanställd på sitt arbete i över tre år. Hon jobbar ungefär 25-30 timmar i veckan. Jag tycker att hon borde prata med sin chef om en fast anställning då det är konstigt att hon fortfarande är timanställd efter alla dessa år. Chefen är medveten om att detta är det vännen försörjer sig med och det är svårt att hitta något extra då det görs nya scheman veckovis.

Är inte helt säker men tror inte att kollektivavtal finns. Har min vän några som helst rättigheter i denna situation?

• Svar på tråden Timanställd i över 3 år
  • Anonym (nej)

timanställning är ingen anställningsform som skyddas av lagen utan som en fast anställning beräknad på timmar..eftersom timanställningen egentligen inte 'finns" i lagen så har din vän således inga rättigheter till en fast anställning.

• Anonym (suck...)

Hon måste gå med i facket! Timanställning får aldrig vara schemalagd. Man rings ut efter behov. Hon har blivit grundlurad. Men be henne prata med facket och AF, förhoppningsvis har hon arbetat upp en bra sgi så hon kan få a-kassa när hon varit med i a-kassan tillräckligt länge.

• mammatill6
    Anonym (nej) skrev 2015-06-25 00:19:16 följande:

timanställning är ingen anställningsform som skyddas av lagen utan som en fast anställning beräknad på timmar..eftersom timanställningen egentligen inte 'finns" i lagen så har din vän således inga rättigheter till en fast anställning.

Massa rättigheter. När man jobbat 720 dagar under 5 år tror jag det är blir man automatiskt fast anställd.
  • Anonym (nej)
    mammatill6 skrev 2015-06-25 09:37:05 följande:
    Massa rättigheter. När man jobbat 720 dagar under 5 år tror jag det är blir man automatiskt fast anställd.
    Om du är visstidsanställd eller vikariat ja. Inte timanställd.
  • Anonym (nej)

Efter lite "googling" nu så är timanställd bara en löneform- att man betalas per timme och inte månadsvis men anställningsformen är ofta visstidsanställning och då är det som "mammatill6" säger, att man har rätt till fast anställning efter två år räknat under de senaste fem. Hur anställningstiden räknas kan bero på. Läs under rubriken "Hur räknas min anställningstid om jag jobbar som timanställd?"
    http://vision.se/Din-trygghet/Rattigheter/

• sportpappa

Hon kanske redan har en tillsvidareanställning. Timanställning finns som sagt inte som anställningsform. Det finns bara tillsvidare- och visstidsanställning.
    Kolla vad som står på anställningsavtalet. Står det ett slutdatum för anställningen så är det en visstidsanställning, annars är det tillsvidareanställning.

• PhilFlyers

Facket är knappast ett alternativ för en hårt arbetande, normal eller kompetent person. Sök nytt jobb och skippa den arbetsgivare som inte uppskattar dig. 

Svar på tråden Timanställd i över 3 år