Jobbigt med kompisens ältande
Jag vet inte hur jag ska göra med min kompis. Hon och hennes kille gjorde gemensamt slut för cirka ett år sedan. Detta var hennes allra första seriösa kille, och eftersom vi båda är runt 30 så betyder det att hon mer eller mindre har varit ofrivillig singel hela livet innan hon träffade honom. Cirka en månad efter att de hade gjort slut får hon reda på att han har börjat dejta en ny tjej. De bor inte ens i samma land så de är inte så att detta sker rakt framför näsan på henne. Sedan dess så har hon varit helt förkrossad och bara velat prata om vilken hemsk människa hennes ex är.
Varje gång vi ses så vill hon sitta och älta om hur dåligt hon mår och att hon inte har någon kille, medans hennes ex gick vidare så snabbt osv. I början så tyckte jag synd om henne och försökte finnas där och lyssna och trösta. Men nu efter ett år så börjar det kännas lite olustigt att detta ska tas upp och pratas igenom varje gång vi ses. Jag har försökt att föreslå terapi för henne för att gå vidare eftersom hon verkar ha fastnat i sitt ältande, men det verkar hon inte vilja. Samtidigt så känner jag mig som en väldigt dålig kompis som någonstans därinne tänker att nu räcker det, jag kan inte tycka synd om dig mer. Hon beskriver sitt ex som värsta monstret, trots att han egentligen inte har gjort något "fel" förutom att lyckats hitta en ny person att dejta snabbare än vad hon har. Det känns lite som ett hån mot folk som har utstått ett helvete i sina relationer och blivit bedragna och misshandlade, även om jag förstår att det är orättvist att jämföra liv på det sättet. Jag känner mig som en väldigt dålig kompis som tänker så, men jag vet inte riktigt hur jag ska hantera henne?
Detta låter verkligen som ett tonårsproblem men som jag skrev tidigare så är vi närmare 30 än 15 och jag känner inte igen detta från varken mig eller någon annan jag känner. Visst gör det ont när man blir dumpad och så, men man har ju alltid kunnat gå vidare och har exet inte varit direkt elak så brukar man ju inte gå omkring varje dag och känna ett sådant hat som hon verkar göra. Hur gör man med en kompis som inte kan ta sig vidare?