• pritt

Extra mammadagar?

Denna frågan kanske hör hemma i "föräldrarpenning" tråden, men vilka vet bäst om inte prematurmammorna ....
    Funderade mest på om det finns någon sorts extra dagar att söka när man har fått ett känsligt prematurbarn! Har inte lust att lämna på dagis, hon är extremt känslig!
    Någon har kanske tips??

• Svar på tråden Extra mammadagar?
  • Jennie Brunflo

Du kan söka vårdbidrag.

Extra föräldradagar kan du inte få.

• elinina

min kompis som fick barn i v32 fick ta ut VAB dagar under den tiden de va på neo...

• Jennie Brunflo

Ja...elinina har rätt.

När ni ligger på sjukhus så kan ni ta TFP istället för FP.

Men jag uppfattade det som ditt barn var äldre än att ligga på neo.

• pritt

Ja, när vi var på neo fick vi vård av barn, tänkte bara på när ens mammadagar börjar ta slut .... usch vill inte lämna på dagis när hon är 1 1/2 ....

• Kathy1

min dotter började på dagis när hon va 15 mån och hon är prematur. lite över en månad har gått och hon har haft 2 förkyldningar och 2 kraftiga öroninflammationer redan.
    Men..det bygger förhoppningsvis upp immunförsvaret!

Jag kan inte tänka mig att det finns extra dagar. Du får klistra och klippa ihop dina dagar och inte ta fullt nu den sista tiden.

• Kickans mamma

Jag tror inte man kan fåvårdbidrag/extra dagar om inte barnet visar problem med att vara på dagis/dagmamma......då skulle ju alla kunna begära det även fullgågna barn kan ju vara infektionskänsliga. Ella har haft 3 dagars feber och 2 ordentliga förkylningar på 21 mån medans hennes fullgågna kompisar har vart mycket mer sjuka....

• Hanna

Vår kille ska börja dagis när han är 2. Vi komemr att får specialdagis/mindre barngrupp fram till han är tillräckligt frisk att börja vanligt dagis, kanske 6 mån eller ett år.
    Kan tillägga att han faktiskt är superkry trots sin tidiga start. Får det lite jobbigare vid infektion bara. Vi har fått intyg av Neo och BVC som vi lämnat till kommunen (sthlm) och de ordnar specialplats.
    Men extra föräldradagar tror jag nte finns. Kolla om du kan få vårdbidrag! KRAM

• Knytets

morsan snacka nått om att man kunde bli dagmamma till sitt egna barn och få ersättning för det. Vet ifs inte om hon sa att det var något förslag eller om man kan göra så redan nu. Man lär ju inte få spec. mycket ersättning, men mer än inget iaf antar jag...
    Kanske värt att kolla upp?...

• nattinattio

beror mycket var man bor, vilka möjligheter till tex dagmamma, mindre grupper eller specialdagis som finns, finns inget sadat a barnet mar bäst av att vara hemma (som i vart fall, enl oss och läkarna å alla som är insatta) sa får man helt enkelt stanna hemma med vårdbidrag vilket betyder att man blir nållad både på a-kassan å sjukkassan, å den dagen man kan börja att jobba sa har man ju inget jobb kvar da man måste säga upp sig (om man inte kan vara tjänsteledig i ett eller flera år) å man har heller inte rätt till någon annan ersättning. tråkigt men sant!

• LinaEje

Du och pappan kan via intyg från kuratorn på Neonatala avd få intyg till tillfällig fötäldra penning så sparar du dina mamma dagar detta inne bär att du och din man kan vara lediga tillsammans under vårdtiden

Svar på tråden Extra mammadagar?