• Anonym (anna)

Ung vuxen betala hemma, hur blir det rätt?

Vi har två äldre tonåringar som tagit studenten. Ett barn är mitt och ett mannens.
    Vi har alltid sagt att studerar man så behöver man inte betala hemma alls. Så studera gärna tre år på högskolan så är det gratis hemma, även om man har ett extrajobb. Men mat och husrum, tvätt osv står vi för.
    Men jobbar man och bor hemma så får man betala och det nu utflugna barnet betalade vad banken och konsumentverket har som råd.
    Nu kommer det ena barnet att plugga i höst och jobba extra, så det är liksom dealen klar. Det barnet bor här i princip heltid förutom de gånger han sover hos kompis eller flickvän. Men 90 % sover han hemma.
    Det andra barnet kommer troligen jobba och då var det ju det där med betalning. Barnet bor och är skrivet här, har inget eget rum hos sin andra förälder men sover där i bland ändå. Men sover ganska mycket borta ändå, mycket hos kompisen som i princip bor själv. Så barnet kommer och går som hen vill och äter självklart hemma när hen är hemma. Tvätten sköts hemma och rummet står här till förfogande. Uppskattningsvis kanske hen sover hemma 3-4 dagar per vecka, men det fluktuerar och kan i bland vara mycket mer. Barnet tycker det blir orättvist att hen ska betala samma som om det andra barnet som bor här mycket mer ( men också hjälper till mycket mycket mer ska tilläggas och är som en extra vuxen i familjen. Städar spontant, tar ut sopor, är barnvakt åt småsyskon osv).
    Nu kommer ju det barnet inte alls betala då hen ska plugga, men om de båda jobbat.
    Hur tusan gör man?
     Ska man dra av för dagar barnet inte bor här?? Känns konstigt för så är det ju inte om man har en egen lägenhet man inte sover i.
    samtidigt så ska väl barnet kanske betala mat i stället i bland hos kompisen. Och det här barnet har inte rört en skurmopp eller dammsugare på länge så bidragande till familjen känns obefintligt när jag jämför. 

Input någon?

• Svar på tråden Ung vuxen betala hemma, hur blir det rätt?
  • Anonym (*)

Väldigt rörigt inlägg. Ett barn är utfluget men ska ändå bo hemma? Vem jobbar av dom?

• Anonym (Wildrat)

Om han haft egen lägenhet, hade han fått göra avdrag för de dagar han inte är hemma? Nä, det funkar inte riktigt så. Boende betalas alltid månadsvis oavsett var man sover.
    Maten däremot. Om han är hemma hälften av dagarna i veckan kanske betala hälften av matkostnaden enligt Konsumentverket? Han betalar väl maten hos kompisen?

• Dockan

Jag fick flytta hem efter jag pluggat klart och lämnade min dåvarande sambo i samma svep. Var ju först utan jobb några veckor men hade sen ett sommarjobb... Sommaren fick jag jobba upp ett litet sparande för att hösten inte var klar med jobb.... när jag sen hade jobb klart fick jag börja betala hemma enligt Konsumentverkets rek plus extra elen som gick åt till gästhuset där jag bodde. Alltså typ 4-5000 i månaden. Var ju inte så lockande så letade rätt snart eget. Tycker dock att det var rättvist. :)

Bestäm dig för en fast kostnad för rummet (typ utrymmet, el osv) sen bestäm dig för hur mycket du tycker hen ska betala i mat. Det kommer ju variera men tänk att hen i snitt bor där 4 eller 5 dgr - ibland tjänar bi eller hen på det dä. Var tydlig med att du räknat på 5 dagar i veckan, ändrar sig förutsättningarna - ändra matdelen. :)

För jag antar att barnet har ett jobb? Inte bara enstaka få timmar. :)

• Mascaraklumpar

Jag hade dragit av för maten. Missar barnet 50% av alla måltider i snitt så får hen betala 50% av vad Konsumentverket anger som månadskostnad. Hyran kan man ju eventuellt minska lite på i och med att mindre mängd el, vatten, tandkräm osv används, däremot är ju rummet som sagt upptaget 100% av tiden. Jag hade dragit av typ 10-20% nåt sånt.

Det där med städningen tycker jag inte har med det andra att göra. Man hjälps åt med hushållsarbetet, punkt. Går barnet inte med på det är det kanske bättre att hen skaffar en egen lägenhet.

• MajaVira
    Anonym (*) skrev 2015-06-27 09:49:25 följande:
    Väldigt rörigt inlägg. Ett barn är utfluget men ska ändå bo hemma? Vem jobbar av dom?
    Jag tolkar det som att det är tre barn:

- ett som har flyttat hemifrån
    - ett som kommer att plugga
    - ett som kommer att jobba

För mig skulle det vara rimligt att göra avdrag för maten, men att resten får betalas enligt schablon. Om ca 50% av frukost/lunch/middag (exkl lunch vardagar) äts hemma blir det då drygt 3300 kr per månad.

www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Privatekonomi/Kostnadsberakningar/Flytta-hemifran-eller-bo-kvar-hemma/
  • Anonym (qwerty)

Jag skulle säga att barnen ska betala hos er beroende på hur de officiellt bor hemma hos er. Inga avdrag för sova över hos kompisar eller flickvänner så länge det inte är en regelbunden och förutbestämd grej. Typ - han bor hos sin mamma/flickvän/kompis tisdag-torsdag varannan vecka. Då skulle jag göra avdrag. Inte annars.

Delvis för att det blir enklast. Men också bara för att det är mest pedagogiskt inför vuxenlivet. Man får nämligen ingen hyresrabatt bara för att man bor hos flickvännen halva tiden.

Man bor där man bor och betalar därefter oavsett om man tillbringar tid hos andra.

• sextiotalist

För mig spelar det ingen roll om ungdomen studerar eller inte. Man bidrar till sina egna kostnader på ett eller annat sätt när föräldrarnas försörjningsplikt upphör. Det grundläggande är att man bidrar till merkostnaden dvs sin del av mat, förbrukningsartiklar, merkostnaden för el, vatten etc.

Skulle det innebära att man är tvungen att bo kvar i ett dyrare boende så får ungdomen bidra till denna extra kostnad.

Om ungdomen inte har någon inkomst så kan han/hon istället ta markservicen istället.

Det är så jag är uppfostrad. Jag flyttade till en annan stad. Mina syskon läste i samma stad och bodde hemma och fick betala. Så var det för oss alla när vi pluggade. De få som bodde hemma betalade för sig

• Anonym (qwerty)

Glömde, självklart ska "barnen" hjälp till hemma. För det första bör de ta hand om sin egen skit men också hjälpa till med det gemensamma.

• Anonym (Hm)
    MajaVira skrev 2015-06-27 10:02:12 följande:
    Jag tolkar det som att det är tre barn:

- ett som har flyttat hemifrån
    - ett som kommer att plugga
    - ett som kommer att jobba

För mig skulle det vara rimligt att göra avdrag för maten, men att resten får betalas enligt schablon. Om ca 50% av frukost/lunch/middag (exkl lunch vardagar) äts hemma blir det då drygt 3300 kr per månad.

www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Privatekonomi/Kostnadsberakningar/Flytta-hemifran-eller-bo-kvar-hemma/
    Nej det står ju att det är två barn, ts jämför hur barnet som pluggar skulle ha betalat Om hen jobbat istället ;)

Ts, jag tycker absolut att det jobbande barnet ska betala fullpris på hyra enligt riktlinjerna men kanske bara för den mat hen äter (dvs då får hen göra upp i förväg vilka dagar hen äter hemma). Går hen inte med på detta så får hen väl skaffa sig ett eget boende? ;)
  • sextiotalist

Och en sak till. Ni don tycker att barnen inte ska betala hemma om dr pluggar. Om ett av era barn inte kommer in på en utbildning som ligger i närheten. Blir det då inte väldigt orättvist mellan barnen då. En får betala av ett studielån och de andra slipper.

Ni styr ju också lite valen av utbildning. Barnet kanske avstår från sin dröm eftersom drömmen kanske innebär 300 000 i studieskuld istället så läser barnet en utbildning som han/hon inte alls tänkt sig

Svar på tråden Ung vuxen betala hemma, hur blir det rätt?