• mz2009

Graviditetspenning Hemvård funderingar..

Hej!
    Arbetar inom hemvården och har fått schemalagt tom första veckan i aug.
    Ska föda 27/9 och har rätt till graviditetspenning pågrund utav det tunga jobbet.
    Behöver ansöka om gravpenning nu i juli, mina funderingar är mest om man kan ansöka för att se så det är beviljat för att sedan arbeta så länge som möjligt?
    Vill ju väldigt gärna arbeta även aug ut, men det är ju inget jag kan svara på nu om man kommer att orka med eller inte. Så om det fungerar på det viset vore det ju otroligt bra om jag kunde ha gravpenning beviljat att bara ta ut samma tid som jag måste gå hem ifrån jobb? Kan inte hitta något om detta på f kassans hemsida, tänkte höra med er innan jag i sånna fall ringer och rådfrågar dom. 

Tack för svar :)

• Svar på tråden Graviditetspenning Hemvård funderingar..
  • Rosa Fluff

Du ansöker om gravpenning så fort som möjligt. Blir det sedan beviljat får du hem ett papper där du sedan fyller i och skickar in när du vet datum för då du planerar att sluta arbeta.

• Mälaröbo

Nu var det iofs några år sedan men jag hade beviljad full gp och "trappade ner" och fick gp för de dagar jag inte jobbade.

• Anonym (va?)

Varför är det så tungt jobb inom hemvården att du få detta beviljat?

Hemvården är väl samma jobb som du utför i ditt eget hem, eller??

• amalie79
    Anonym (va?) skrev 2015-06-27 21:52:05 följande:

Varför är det så tungt jobb inom hemvården att du få detta beviljat?

Hemvården är väl samma jobb som du utför i ditt eget hem, eller??

Nej det kan ju vara allt från tillsyn till upptagning av tunga människor, läggning på kväll av rullstolsburna mm.

Här i vår kommun är det ett särskilt team som går på städ i hemmen för dem som har det. Men även det kan ju vara tungt.

Sen är det ju många vårdtagare per dag ut och in i bilen och kan bli väldigt stressigt
  • Aylae

Dom (försäkringskassan) verkar vara mycket hårdare med att bevilja nu om man jämför med hur det var för några år sedan. Jag jobbar på ett boende för autistiska personer som ofta är utåtagerande och ganska oberäkneliga överlag. Sökte graviditetspenning och min chef skrev ett utförligt utlåtande om typen av arbete samt risker etc. En dam från försäkringskassan ringde mig och hade lite frågor, hon sa att arbetet inte var tillräckligt tungt för att kunna garantera att min ansökan kommer att bli beviljad. Hon personligen tyckte att jag självklart skulle få det men det var visst inte upp till henne och hon sa att dom är väldigt hårda nu för tiden. Men det kanske blir annorlunda för dig.

Bara en input!

• Rosa Fluff
    Aylae skrev 2015-06-28 20:48:21 följande:

Dom (försäkringskassan) verkar vara mycket hårdare med att bevilja nu om man jämför med hur det var för några år sedan. Jag jobbar på ett boende för autistiska personer som ofta är utåtagerande och ganska oberäkneliga överlag. Sökte graviditetspenning och min chef skrev ett utförligt utlåtande om typen av arbete samt risker etc. En dam från försäkringskassan ringde mig och hade lite frågor, hon sa att arbetet inte var tillräckligt tungt för att kunna garantera att min ansökan kommer att bli beviljad. Hon personligen tyckte att jag självklart skulle få det men det var visst inte upp till henne och hon sa att dom är väldigt hårda nu för tiden. Men det kanske blir annorlunda för dig.

Bara en input!

Jobbar man inom äldreomsorgen är det sällan de säger nej. Just för att det är så fysiskt tungt.
  • Anonym (Nyförlöst)

Jag arbetade med utvecklingsstörda ungdomar. Många i rullstol och många utåtagerande. Dvs tunga lyft varje dag och många slag. Jag blev inte beviljad gravpenning trots bra beskrivning, utlåtande av chefen m.m. Argumenten var "tunga lyft är i sig inget som riskerar påverka barnet", "ingen ska bli utsatt för våld av vårdtagare oavsett om man är gravid eller inte så detta är inget argument som tas upp i reglerna" osv.

Enligt fk så krävdes det i princip att jag blev förbjuden att arbeta pga giftiga ämnen m.m.

Nu hade jag "turen" att bli sjukskriven pga mkt grav foglossning (även detta utreddes länge av fk innan det godkändes)

Svar på tråden Graviditetspenning Hemvård funderingar..