• Goldie

Ok att mannen reser bort v 33?

Hej!

Hade ni känt er okej med att mannen reser bort några dagar när ni är gravida i v 33? Jag har två barn sedan tidigare och de har kommit över tiden så sannolikheten, denna graviditet har varit helt normal så sannolikheten för att något skulle hända är rätt liten. det gäller en resa på ca 5 h med båt enkel väg och han skulle bli borta 2-4 dagar lite beroende på vad vi bestämmer.

• Svar på tråden Ok att mannen reser bort v 33?
  • aeips

Hade det varit första barnet så hade mitt svar varit nej. Jag var livrädd för allt.
    Frågan är nog mer om du orkar med de andra barnen utan avlastning i ett par dagar. Det beror ju på hur gamla de är och hur du mår i din graviditet.
    Spontant hade jag inte tyckt det var okej, men det är ju mina egna upplevelser som spelar. Jag hade foglossning och kunde inte ens ta mig ur sängen själv... jag var som en sköldpadda, låg jag på rygg fick jag snällt ligga kvar tills jag fick hjälp upp.

• mammaåten

För mig hade det varit lugnt! Speciellt när allt gått smärtfritt hittills. Hade varit värre om dina tidigare två kommit tidigare och om graviditeten hade kantats av komplikationer.
    Ändras det inte innan han ska åka bör det inte vara någon fara :)

• Maramina

För mig hade det varit ok i den situationen. Särskilt om jag har någon som skulle ta hand om de andra barnen och någon som kunde följa med mig till förlossningen om den mot förmodan satte igång då. Och 5 timmar bort är ju ändå inte så jättefarligt långt bort. När jag var i vecka 29 med första barnet var min man i Kina i två veckor. När jag väntade tvåan och var i vecka 32 så var jag på tjänsteresa 6 timmar bort. Med flyg. Med få anslutningsflyg. Och min man var hemma

• mammalovis

Så tidigt hade jag nog inte brytt mig.

Här vill sambon åka på hemvärnsövning 4 timmar bort veckan innan bf i 4 dagar, känns väl så där, då förra förlossningen gick på 1,5 timmar. Jag har bett mamma komma den helgen, så någon kan köra in om det skulle behövas. Jag har fött på bf-4 och bf. De 2 milen in gick i 120-140.

Anledningen är att den övningen krävs närvaro på för att få ut ersättningen på ca 6-7000.

Frågan är bara om det är ett skäl för att jobba till 5 dagar innan bf igen för att kunna ha barnen på förskolan torsdag, fredag när han är borta kom jag på nu. Det tåls att tänka på ...

• Nattöga

Om allt gått lugnt till och jag mådde bra generellt - nej, då hade jag inte sett några problem med det. Är ju trots allt (statistiskt) 7 veckor kvar innan bf. Värre då med den som skrev om killen som ville göra hemvärnsövning 5 dagar innan bf. DET hade jag nog varit bråkig om då jag tycker födseln av ens barn är viktigare än några tusenlappars ersättning :)

Svar på tråden Ok att mannen reser bort v 33?