• Anonym (resan)

Resa klarna konto

Såg att man kan betala resor via klarna konto numera. Betala en slant i månaden alltså :). Någon som gjort det?

• Svar på tråden Resa klarna konto
  • Tablettask

Det är väl ingen skillnad mot tidigare när resebolagen erbjöd samma sak? Vi har gjort det och då bokade vi sju månader tidigare och betalade en sjundedel i månaden fram till resan. Det känns kanske lite trist att sitta och betala en resa två år efter den är gjord är en tanke jag har.

• Anonym (Onödigt)

Nej och jag skulle aldrig resa på kredit. Har man inte råd att resa så stannar man hemma!

• Anonym (Mjo)

Men lägg av! Det är sånt där korkat tänk som gör att vi har program som "lyxfällan". Cash is king.

• Anonym (***)

Det känns nog värt det just nu, vädret är trist och ni skulle må så bra av en resa, eller hur? Men hur kul är det om ett år när ni längtar efter nästa semester att lägga extrapengarna på en resa som redan varit? Hur kul är det till jul? Hur kul är det när bilen går sönder?

• KaSaM

Nej, nej och åter nej. Varför resa på kredit? Idioti och om man inte kan spara ihop till en resa och vad det kostar så kanske man inte har råd att resa alls. Reser alltid på sparade slantar då jag vill kunna slappna av och inte betala flera månader eller år efteråt.

För mig är det enkel logik, har jag inte pengar själv så har jag inte råd.

• Anonym (Både och)

Just Klarna skulle jag väl inte välja i första hand. Intressant info om Klarna i länken:
    www.svd.se/mangder-av-klagomal-mot-klarnas-fakturor

Jag förmodar att Klarna har högre ränta än tex ett kreditkort kopplat till din bank. Ett sådant kreditkort kan man dessutom använda i alla möjliga andra krissituationer. Och det är gångbart i hela världen om du har Visa eller Master Card.

Egentligen är jag av den uppfattningen att krediter på annat än boende och utbildning är rent galet.
    Men . . .
    För den som har så låga inkomster att att man hamnar precis över existensminimum, och har det så ekonomiskt knapert under många år, kan en kredit betyda att man kan träffa nära släktingar man inte träffat på tjugo år, att man kan slippa frysa i de trasiga vinterskorna och att livet blir lite drägligare och kanske en aning roligt någon gång. Det kan också vara befogat när A-kassan eller sjukpenningen en månad var 1000 kr lägre än den kan vara och elräkningen 3000 kr högre än under sommaren. Man måste ju ändå äta! Eller när man inte kan betala för taxin man tog till akuten. Eller när man måste betala en resa för att gå på en anhörigs begravning. Eller när barnet eller man själv måste ha medicin och kontot är tomt.
    Detta var bara ett par exempel när ett kreditkort är en räddare i nöden. Självklart finns det en massa andra tillfällen också. Då en kredit är befogad för att de låga inkomsterna den månaden inte täcker de högre basutgifterna.
    Alla som lever på existensminimum, Riksnormsgränsen, vet hur kämpigt det kan vara.
    Jag förväntar mig inte att andra med "normala" inkomster ska förstå.

Klarna skulle jag då inte välja om jag kunde välja betalningsmetod själv.

• Anonym (resan)

Betalar faktiskt hellre runt 1300 kr i månaden i ett år än ca 15000 kr på en och samma gång. Faktiskt. :)

• Anonym (Realist)
    Anonym (resan) skrev 2015-07-10 01:58:03 följande:

Betalar faktiskt hellre runt 1300 kr i månaden i ett år än ca 15000 kr på en och samma gång. Faktiskt. :)

Spara 1300 kr per månad och åk nästa år i stället!
    Man lånar till bostad och studier. I nödfall till bil, men helst inte.
    T.ex dator och TV är utmärkt att spara till eftersom utvecklinfgen går så snabbt att man kommer få något som är både bättre och billigare.
  • Snigelkott
    Anonym (resan) skrev 2015-07-10 01:58:03 följande:

Fast problemet är ju att om du lånar av klarna betalar du 1600 i månaden i ett år istället för att spara 1300 i ett år. Mellanskillnaden kallas "ränta" eller "att slänga pengar i sjön".

Räknat på en ränta på närmre 30% vilket klarna så vänligt erbjuder enligt en snabb googling.
  • Anonym (resan)

Sant. Läste lite snabbt någonstans att det var räntefritt upp till 12 mån, men så bra verkar det ju dock inte vara... Typiskt. Annars skulle jag lätt gjort det.

• Snigelkott
    Anonym (resan) skrev 2015-07-14 00:48:11 följande:

Sant. Läste lite snabbt någonstans att det var räntefritt upp till 12 mån, men så bra verkar det ju dock inte vara... Typiskt. Annars skulle jag lätt gjort det.

De kallar det gärna räntefritt men med alla uppläggninsavgifter, fakturaavgift mm så springer även räntefria lån iväg och den effektiva räntan stannar sällan på noll. De vill ju tjäna pengar, så det är klart att det kostar nånstans. Jag skulle inte heller låna ut pengar till kreti och pleti för skojs skull utan i så fall för att tjäna på det :)
  • Anonym (oj)

Har ellos kredit känns som man aldrig betalar av det tyvärr..det är klarna konto med skit ränta hade inga pengar till vinterkläder

• Anonym (..)
    Anonym (oj) skrev 2015-07-14 19:04:35 följande:

Har ellos kredit känns som man aldrig betalar av det tyvärr..det är klarna konto med skit ränta hade inga pengar till vinterkläder

Eh klarna har inget samarbete med ellos.
Svar på tråden Resa klarna konto