• RoLu

separation med barn

Hej

Jag vet inte hur jag ska tänka och göra längre, jag och min sambo ska separera och vi bor i ett gemensamt köpt hus. Vi vill båda behålla huset och det är också där vi kört helt fast. Hon vill ha huset för att hon har 2 pojkar sedan tidigare och en dotter tillsammans med mig. Hon vill ha huset för att hon behöver utrymmet till barnen. Jag vill ha huset för att jag anser det är det bästa för våran dotter. Sambon har ingen anknytning alls till byn vi bor i utan har sin familj ca 1 mil ifrån där vi bor. Hon har sinna pojkar går i skola i den staden hennes familj bor i. Pojkarnas kompisar samt idrottsklubb ligger även den i den staden samt att hon har hästen sin i den staden. Jag har mina syskon och mina föräldrar bor i samma by vi bor i, samt mina vänner och bekanta vilket gör att jag vill bo kvar då jag tycker det är det bästa för min dotter. Samtidigt är jag kluven då jag helst vill att det ska bli så bra som möjligt för alla 3 barnen. Men samtidigt kan jag tycka att det bästa då vore att pojkarna fick flytta tillbaka till staden dom går i skola i och har sina vänner m.m. Eller tänker jag helt fel och tokigt? Snälla ge mig lite åsikter kring detta. Mvh/R

• Svar på tråden separation med barn
  • Minza83

Hur har du tänkt dig med din dotter om du anser att mamman ska flytta en mil bort?
    Förskola osv? Skola sen när det är aktuellt?
    Jag tror att i en eventuell tvist så vinner mamman eftersom hon har störst behov av huset IOM att hon har tre barn....

• RoLu

Dottern skulle gå kvar på det dagis hon går på idag då mamman passerar byn vi bor i varje dag till och från jobbet, detsamma gäller även skolgången sedan. Den familjerådgivare jag talat med säger att vi har lika stora skäl att stanna och att en tvist i rätten därför skulle göra det omöjligt att döma till någons fördel.

• RoLu

Jag vill så klart ha delad vårdnad om dottern och vill gärna behålla henne på det dagis hon går på idag då hon har fått lite kompisar där. Sedan har hon några kusiner från min familj som är runt hennes ålder och som hon trivs med. Det kommer ju bli en himla massa Bil åkande kors och tvärs om jag istället skulle flytta till staden för att lämna och hämta på dagis samt hälsa på kusiner samt farmor och farfar. Detsamma gäller sambon om hon skulle stanna kvar i huset. Visserligen slipper dottern åka bil lika mycket men hon skulle ju få köra pojkarna helt själv och sedan tillbaka igen efter ett par timmar för att göra stallet. Eller om mormor får åka hem till huset och passa dottern medan hon gör stallet.

Svar på tråden separation med barn