• zaggazauw

vad ska ja göra med min man?

Hej alla!
    Jag och min man har en son på 1,5 år, jag är 24 och min man är 26.
    Utåt sett så har vi det väll ganska bra, vi har köpt en fin lägenhet i ett fint område och vi tjänar bra, har köpt allting helt nytt i lägenheten. NU till saken.

Jag och min man har varit gifta i 3 år och tillsammans i 4.
    Från början var min man väldigt jämställd, snäll och hjälpsam, Men just nu är han raka motsatsen. Jag jobbar nätter och han jobbar dagar och vår son går på dagis.
    Sedan vår son föddes har min man blivit som en helt annan person, Han vägrar hjälpa till hemma och lever helt och hållet sitt eget liv. Han tränar flera timmar varje dag och är ute med sina kompisar hela tiden! Vi är aldrig tillsammans och när vi väl är det så sitter han bara med sin mobil.  Jag får ta hand om hela hushållet själv och jag håller på att bli galen! jag ger hela min tid och kraft till att ha ett snyggt och rent hem medans han bara går och stökar runt hela tiden. han kan inte ens sätta in ett glas i diskmaskinen och att slänga sina kläder i tvättkorgen kommer absolut inte på talan! skulle han eller vår son råka spilla eller tappa mat på golvet så finns det inte i hans värld att plocka upp de!  Jag förväntas göra allt här hemma, plus att jag jobbar nätter ca 90%. Han klagar hela tiden på hur trött han är och hur mycke hans måste tänka på hela tiden. så här ser våra dagar ut:
    08.00 jag kommer hem från jobb och min man åker i väg och lämnar vår son på dagis för att sedan åka vidare till jobb medans jag sover. går upp kring 12.00 och brjar direkt med alla hus hålls sysslor. När jag åker hemifrån är lägenheten ren och fin, och allt är diskat och klart och för det mesta finns det middag klar. när min man kommer hem bytar han direkt om till gym kläder och tar vår son och lämnar honom hos farmor medans han själv åker iväg för att träna i 3 timmar. sen kommer han hem och gör sig iordning för att gå ut med sina kompisar, att vara hemma med vår son tycker han är de tråkigaste som finns och att göra någon med sin familj gör man bara om han verkligen måste. när jag kommer hem från jobb ligger det massa kläder överallt, sängen är alltid obäddad, köket är fullt med tallrikar och glas och gårdagens mat står fortfarande framme. jag är så otroligt trött på att få ta hand om honom som en liten bebis och jag har aldrig tid att göra något för mig själv,  dom dagarna som jag är ledig så är nog dom ända dagarna då min man inte lämnar bort vår son. Det kvittar vad jag än gör så kan mi man inte se hur han beter sig, han förstår lixom inte alls hur jag tänker eller känner,för självklart är man trött efter ca 6 h arbete och 3 h träning och då orkar han inte göra något hemma! Medans jag tänker så här, ta hand om familj och hemmet först och sedan kommer träning och intressen! Han behov är alltid självklara och skulle något ha blivit planerat på samma tid som han ska träna så får man snällt avboka de för att han ska få leva sitt liv. Nu är jag så trött på honom och hans själviskhet! Jag är säker på att han inte kommer ändra på sig, han vill helt enkelt leva sigelliv, han har till och med tagit av sig vigsel ringen! Vad skulle ni göra om ni var jag?

• Svar på tråden vad ska ja göra med min man?
  • glutten

Vad jag skulle göra? "Slut" är vad jag skulle göra. Eller snarare: Förklara att om det inte blir en förändring SNABBT så är det slut. Fy fan vilken kass snubbe.

• Anonym (P)

Tycker han ni har problem eller tycker han du är problemet?

Parterapi säger jag, men från vad du skrivit gissar jag på att han inte kommer gå med på det... (Men det är bra även om ni delar på er, för att kunna samarbeta om ert barn)

• Anonym (ja)

Låter som min man. Efter 4,5 år så orkar jag inte mer. Jag har provat allt, men inget funkar. Så nu ska vi skiljas. Mitt val. Han har gjort små försök att behålla mig, men det är bara prat, han ändrar sig inte. Åh helt ärligt ska det bli så skönt att slippa honom. Att bara behöva ta hand om och plocka upp efter mig själv och barnen.

Så kräv förändring nu, eller lämna honom. Du kommer bara må sämre och sämre annars.

• zaggazauw

Saken är att när jag försöker prata med honom så bli han bara arg, och hade han inte varit så lat och slarvig så hade jag inte behövt lägga all min tid i hemmet.. Jag känner min redan väldigt arg och trött på detta och hela situationen hör mig rasande.

Svar på tråden vad ska ja göra med min man?