Man får lägga en hel del tid på research. Oftast är det billigare att snickra ihop själv (min erfarenhet), men det beror på:
- när man åker
- vilken typ av resa man ska göra/hotell man söker/vad man har för krav på standard- vilket land man åker till
- hur långt innan man bokar
Jag brukar kolla olika söksidor, flygresor.se, hotels.com och liknande..finns en hel del och det kan skilja mycket i pris. Ska jag flyga långt (dyrare flygresor) så bokar jag ofta tidigt och planerar en längre tid. Kollar man tex norwegian så är det oftast bäst att boka så tidigt som det bara går. Spenderar man en del tid på att kolla runt så lär man sig ganska snabbt hur priserna beter sig.
När jag var på roadtrip i usa så bokade vi tex boende allt eftersom, bara någon dag innan (via hotels) för att det blev billigare än att boka långt i förväg, plus att vi kunde vara flexibla med när vi åkte till nästa ställe). Men då sov vi på motels efter vägen som kostade ett par hundra per natt. Jag är rätt nojig och det var tillräckligt fräscht för mig (jag såg inte en kackerlacka och råkade inte ut för äckliga sängkläder eller duschar), men det var kanske inte sådant boende jag skulle boka om jag skulle vara på samma ställe i en vecka och spendera en del tid på hotellet. Så det beror ju mycket på vilken typ av resa man är ute efter.
Jag har kollat efter finare hotell i Mexico med all inclusive och då var många hotell på hotels.com dyrare än tex fritidsresor, så det gäller ju att veta vad man jämför med.
Sedan är det ju bra att kunna vara flexibel. Det kan skilja otroligt mycket från en dag till en annan och det kan tex bli billigare att förlänga resan med ett par dagar (extra mat- och boendekostnader inräknat) än att ta ett mycket dyrare flyg ett par dagar senare.