• Anonym (TS)

Hur hittar ni så billiga resor? Tips!

Läste i en tråd om några som hittat sjukt billiga (och roliga, inte turistortsemestrar) resor.

Ni som är duktiga på att hitta snorbilliga och roliga resor till resmål som är lite annorlunda, berätta hur ni gör!

Vilka sidor kollar ni, är det sista minuten eller tvärtom typ bokat i ett år framöver? Vilket är billigast och bäst? Bokar ni flyg och hotell för sig?

• Svar på tråden Hur hittar ni så billiga resor? Tips!
  • Nenne666
    Anonym (TS) skrev 2015-06-29 10:56:20 följande:

Läste i en tråd om några som hittat sjukt billiga (och roliga, inte turistortsemestrar) resor.

Ni som är duktiga på att hitta snorbilliga och roliga resor till resmål som är lite annorlunda, berätta hur ni gör!

Vilka sidor kollar ni, är det sista minuten eller tvärtom typ bokat i ett år framöver? Vilket är billigast och bäst? Bokar ni flyg och hotell för sig?

Du bygger helt enkelt din egen resa och använder dig givetvis inte av en mellanhand som tex Fritidsresor osv. Du köper din flygresa för sig, hotellet för dig osv. Kostnaderna hänger också en hel del på datum så det är bara att söka sig fram.
  • Anonym (Sökmotor)

Använd dig av sökmotorer på nätet (finns ett antal) och inte av nätresebyråer. De har egna avgifter.

• Anonym (Sökmotor)

För flyg och hotell, alltså.

• Rainbow gg
    Nenne666 skrev 2015-06-29 11:00:56 följande:

Du bygger helt enkelt din egen resa och använder dig givetvis inte av en mellanhand som tex Fritidsresor osv. Du köper din flygresa för sig, hotellet för dig osv. Kostnaderna hänger också en hel del på datum så det är bara att söka sig fram.

Det verkar dock inte alltid vara sant, vi bokade en resa i år som med flyg + hotel via Ving kostar hälften av vad hotellet kostar att boka separat. Jag vet inte om hotellet är Vings egna och att det därför är billigare eller nått men även om det är så så stämmer det inte alltid att det är billigare att snickra ihop själv. Men jag har också kollat på resor som kostat 50k per person och som när jag snickrat själv kostat under 20k för två personer.
  • Nenne666
    Rainbow gg skrev 2015-06-29 11:13:28 följande:
    Det verkar dock inte alltid vara sant, vi bokade en resa i år som med flyg + hotel via Ving kostar hälften av vad hotellet kostar att boka separat. Jag vet inte om hotellet är Vings egna och att det därför är billigare eller nått men även om det är så så stämmer det inte alltid att det är billigare att snickra ihop själv. Men jag har också kollat på resor som kostat 50k per person och som när jag snickrat själv kostat under 20k för två personer.
    Det är ett pilligt jobb, och det kan vara på dagar som det skiljer sig markant i pris. Det kan också finnas olika erbjudanden och rabatter på sina olika håll. Så givetvis så kan det dyka upp otroligt bra paketpriser från olika företag. Grundknepet med att finna den perfekta resan till ett bra pris är att leta efter den själv.
  • Fjäril kär

En enkel sak är att undvika högsäsong. Vi hittar resor till populära turistmål för flera tusen kronor billigare genom att åka när det inte är högsäsong. Istället för påsklov åker vi veckan efter tex. Det kan ibland räcka .

• Nenne666
    Fjäril kär skrev 2015-06-29 13:12:41 följande:

En enkel sak är att undvika högsäsong. Vi hittar resor till populära turistmål för flera tusen kronor billigare genom att åka när det inte är högsäsong. Istället för påsklov åker vi veckan efter tex. Det kan ibland räcka .

• Mascaraklumpar

Vilka sidor kollar ni, är det sista minuten eller tvärtom typ bokat i ett år framöver? Flyg: så tidigt som möjligt. Kollar exempelvis norwegians och sas lågpriskalendrar. Boende: bokar ett par dagar innan avresa. housetrip, homeaway mfl.

Vilket är billigast och bäst? Bokar ni flyg och hotell för sig? Försöker undvika hotell över huvud taget och hyr istället hus eller lägenhet.

Eftersom boendet ofta är billigare än resan dit är mitt tips att vara borta så länge som

möjligt och kanske åka lite mer sällan. Hellre en resa om året som varar en månad än 2 som vara en vecka var, tänker i alla fall vi

• Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2015-06-29 13:32:57 följande:

Eftersom boendet ofta är billigare än resan dit är mitt tips att vara borta så länge som

möjligt och kanske åka lite mer sällan. Hellre en resa om året som varar en månad än 2 som vara en vecka var, tänker i alla fall vi

Sen beror det i och för sig på. Ska man någonstans i Europa och kan åka med ryan air så kan ju flyget bli jättebilligt.
  • Anonym (Sökmotor)

Nej inte om du ska bo på ett charterhotell. De är ju uppköpta med mängdrabatt av resebolagen. Du får kolla på andra hotell!

Det är klart att man måste kolla runt lite både på flyg och hotell.

Rainbow gg skrev 2015-06-29 11:13:28 följande:

• JTA

momondo.com för sökning av flygresor.

Notera dock att man måste gå vidare därifrån och kontrollera att biljetterna som momondo hittar faktiskt finns att köpa. Deras information är inte alltid aktuell. Notera också att priset för ett flyg kan variera kraftigt, och att alla billiga biljetter ofta inte släpps samtidigt. Det kan bli dyrare att köpa tidigare. Man får hålla koll på prisförändringarna och köpa när det känns som relativt billigt. För att veta vad som är relativt billigt krävs erfarenhet. Biljetter till högsäsong som jul/nyår tar snabbt slut (och blir aldrig särskilt billiga). Man får ligga på och kolla priserna kontinuerligt från att de släpps ca 350 dagar innan avfärd, och köpa när de verkar vara relativt billiga. Var också noga med att ange de resandes ålder, om någon av dem är under 18. Kan göra skillnad i vissa fall. Som tidigare nämnts kan det bli mycket billigare att resa en eller ett par dagar tidigare/senare, så prova att ändra datumen.

Privatboende världen över:

homeaway.com
    iha.com
    vrbo.com
    tripadvisor.com
    amivac.com
    airbnb.com

... och en massa lokala sajter som t.ex. antilleslocation.com för fransktalande Karibien. Sök på orten och "rental location gite apartment studio villa house" eller dylikt.

• Anonym (P)

Man får lägga en hel del tid på research. Oftast är det billigare att snickra ihop själv (min erfarenhet), men det beror på:
    - när man åker
    - vilken typ av resa man ska göra/hotell man söker/vad man har för krav på standard- vilket land man åker till
    - hur långt innan man bokar

Jag brukar kolla olika söksidor, flygresor.se, hotels.com och liknande..finns en hel del och det kan skilja mycket i pris. Ska jag flyga långt (dyrare flygresor) så bokar jag ofta tidigt och planerar en längre tid. Kollar man tex norwegian så är det oftast bäst att boka så tidigt som det bara går. Spenderar man en del tid på att kolla runt så lär man sig ganska snabbt hur priserna beter sig.

När jag var på roadtrip i usa så bokade vi tex boende allt eftersom, bara någon dag innan (via hotels) för att det blev billigare än att boka långt i förväg, plus att vi kunde vara flexibla med när vi åkte till nästa ställe). Men då sov vi på motels efter vägen som kostade ett par hundra per natt. Jag är rätt nojig och det var tillräckligt fräscht för mig (jag såg inte en kackerlacka och råkade inte ut för äckliga sängkläder eller duschar), men det var kanske inte sådant boende jag skulle boka om jag skulle vara på samma ställe i en vecka och spendera en del tid på hotellet. Så det beror ju mycket på vilken typ av resa man är ute efter.
    Jag har kollat efter finare hotell i Mexico med all inclusive och då var många hotell på hotels.com dyrare än tex fritidsresor, så det gäller ju att veta vad man jämför med.  

Sedan är det ju bra att kunna vara flexibel. Det kan skilja otroligt mycket från en dag till en annan och det kan tex bli billigare att förlänga resan med ett par dagar (extra mat- och boendekostnader inräknat) än att ta ett mycket dyrare flyg ett par dagar senare.

• Raggarbrud
    Fjäril kär skrev 2015-06-29 13:12:41 följande:

Men det kan kännas lite onödigt att ta ledigt för barn från skolan - om man har barn - när de precis har haft lov.

Men jag förstår din poäng....
  • Raggarbrud

Om man känner folk på andra orter/i andra länder så kan man bo där ist för hotell.

Vi har kompisar i Hannover/Tyskland som vi bor hos när vi besöker Tyskland och de guidar oss runt.

Min mans moster och kusiner bor i Skara så där bor vi om vi ska till t.e.x Liseberg (typ 10 mil Skara - Göteborg).

• Fjäril kär

Sen får man ju också ta med i beräkningen  vad som egentligen är billigt? 

Jag ser det ur två synvinklar 

må så vara att det kan löna sig att boka hotell och flyg osv på egen hand , men det kan också medföra en del dyra kostnader genom att tex måste kosta på egen transfer när man väl är på plats, du kanske behöver hyra bil , ska du bo i en bungalow med självhushåll är det inte så säkert att du kan handla lika billigt som ortsbefolkningen beroende på att du kanske måste ha tillgång till bil för att nå stormarknaden och därmed är hänvisad till den dyra turistlivsen runt hörnet osv.  
    Man måste även ha med i beräkningen vilka "dolda" kostnader/merkostnader som tillkommer det där billiga flyget och billiga boendet.  

Och sen beror det på vad man tycker är billigt.  En person som anser en hopplockad restresa för 15.000 är rentav gratis medan en annan person tycker det är hutlöst och helst vill komma under tio tusen. 
    Och ytterligare någon tycker en flygstol för 3000 kronor är rena rånet. 

Allt är ju  liksom relativt.  
    -------------

Ett helt annat tips i sammanhanget är ju att bli medlem på diverse sajter och resebyråer och företag osv. Att vara medlem gör att du ibland kan bli erbjuden specialpriser och få ta del av olika möjligheter till helt andra priser än vad du skulle betalat som vanlig resenär. 
    Många betalkort är knutna till billiga resor och poängsystem osv som kan kvittas mot resecheckar eller procent på hotellnätter osv. 

• Roaming

Jag kollar Skyscanner och Rome to Rioappen. Skyscanner har resor till London från Köpenhamn för 476kr tex. Eller till Gdansk i Polen för 320kr så nog kan man flyga billigt. Bor man en bit utanför London som i Saint Albans och tar buss/tåg in till London så kan resan bli billig. Vill semestra i Polen utanför allfarsvägarna. Kan hitta boende via AirBnb.

????
  • Pixxel

Jag brukar använda Google flights för att hitta billiga flyg.

• Roaming

Skyscanner är billigare sen kan man nog hitta ännu billigare på resp flygbolags hemsida.

• Kirenaj68

Man får söka brett och vara lite iskall och boka så nära tänkt avresedatum som möjligt. Inget unikt förfarande, men det har sparat tusenlappar för oss. 

Svar på tråden Hur hittar ni så billiga resor? Tips!