• the rese

    Cykla 7 km till jobbet?

    Jag har fått ett nytt jobb dit det är sjukt omständigt att ta sig med kollektivtrafiken så jag funderar på att börja cykla. Just nu är min träning på noll så jag är lite skraj för hur jag ska orka 7 km till jobbet och 7 km hem. Jag jobbar som förskollärare så har inte ett stillasittande jobb heller.

    Orkar jag detta? Hur lång tid ungefär kan det ta för en otränad person på treväxlig cykel att cykla 7 km på asfalterad gångväg? 

  • Svar på tråden Cykla 7 km till jobbet?
  • BigMami

    Se till att ha en bra cykel och kläder så ska det gå utmärkt!

    Min man har börjat cykla till sitt jobb på också 7 km ca och han var en riktig soffpotatis innan som tog bilen till ALLT.. han har inte heller ett direkt stillasittandes jobb.

  • HäckHäxan

    Klart du orkar, det går ganska fort, jag hade 6,5 km till ett jobb och cyklade varje dag, inga problem, lite musik i öronen bara om man gillar musik och vattenflaska med, på sommaren fick jag ta med extra kläder, shorts, för det var väldigt varmt på eftermiddagen, men kallt vid 06 när jag cyklade hemifrån. Bra att ha i bakhuvudet. Stannade vid ett gatukök de där riktigt varma dagarna och fyllde min vattenflaska på vägen hem, var någon värmebölja också med 33 grader ute vill jag minnas, längesen nu men jag älskade att cykla till jobbet, det var riktigt skönt.


    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
  • EnAnonumius

    Alltså det är ju helt klart individuellt på hur lång tid det kan ta för en otränad.

    Det beror ju helt på hur det ser ut också längs vägen. Att skriva "asfalterad gångväg" säger ju inte ett smack. Mer än att den är just asfalterad.  Det är ju ungefär som att fråga säga "hur långt är ett snöre".  Asfalterad gångväg säger ju inget om huruvida den är "slät väg hela vägen", eller om den har uppförsbackar och hur sega de eventuellt kan vara etc etc.
    Det är mycket som skall tas i beräkning för att överhuvudtaget kunna göra en rimlig tidsuppskattning.

    Mitt tips om du skall fundera på detta med cykling är att du tar en test cykling till jobbet för att se om det skulle finnas en rimlig chans att göra det för dig ö.h.t, och ta tiden med...  Cykla i lugn maklig och så jämn takt, då du är otränad. Sedan när du vet tiden så lägg på c:a 10-15 minuter så att du hinner och " pusta ut och hämta andan".  Känner du att de skulle finnas en riomligt chans att du klara att cykla så kär på det.. Allt efter som så kommer du ju att cykla snabbare och när du blir mer tränad och då går det ju fortare till jobbet. Men bibehåll ändå att du är framme en stund innan du börjar alltid så du hinner att "pusta ut".


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • BuoBä

    Går det snabbare att cykla än att ta kollektivtrafiken så här du ju allt att vinna på det. Cyklar du varje dag får du snabbt upp farten. Jag hade ca 7 km till jobbet ett tag och vad jag minns så tog det ca 30 min dit utan att bli dyngsvett, men då var det platt och svag sluttning neråt på vägen dit. Hem tog några minuter längre.

  • sportpappa

    Enklast så testar du att cykla till jobbet på en ledig dag och ser hur lång tid det tar och hur svettig du blir. Om du blir för svettig så får du sänka tempot eller se till att det finns dusch på jobbet och ha med dig ombyte.

    Det bör ta 30 minuter att cykla 7 km om du kör så långsamt att du inte blir svettig.
    Du kan även testa att ta fram en vägbeskrivning på Google Maps och välja cykel som transportsätt så får du fram en restid för en "normal" människa.

    Är det verkligen på en gångväg du ska cykla? Jag hoppas att det är cykelbana eller kombinerad cykel- och gångbana.

  • Anonym (kanske)

    Jag cyklade för första gången till tåget (istället för buss eller bil) nyligen. Och det var 4,5 km och tog 18 min. Asfalterad gångväg här också. Det är klart på gränsen att bli för svettig om det vore längre, framför allt om man måste ha lite mer kläder på sig, nu hade jag bara en tunn topp och ingen värme behövde stängas inne.

    Jag har tränat en hel del allmän styrka sista halvåret men bara lite ren konditionsträning och ingen cykling alls.

  • Mrs Green

    Jag har 6 km till jobbet och det tar 25 minuter. Men jag cyklar inte varje dag, kanske 2-3 gånger i veckan.

  • Nelia82

    Jag har lite över 9 km till jobbet och det är på gränsen till för långt. Önskar jag fixade att cykla men tyvärr är jag lite för bekväm för att gå upp tidigare (måste duscha efter den sträckan...)

  • Minfamilj

    Klart du kan cykla 7 km. Konditionen kommer ganska snabbt när du väl börjat. Efter ett tag vill du säkert också investera i en snabbare cykel med fler växlar. Lycka till!

  • Anonym (Punktering)

    Jag cyklade 5,5 km till skolan under hela skoltiden förutom då det blev riktigt många minusgrader. Det tog 30 min när jag var 7 år och 20 min då jag var 11 år 15 min då jag var 14. En soffpotatis klarar säkert av 7 km på 40 minuter.

  • EnGladPingvin

    Du kommer snabbt komma in i det. Jag cyklar några dagar i veckan och det är 8 km. I början tog det 35 min. Nu när jag hållt på ett tag kan jag göra det på strax över 20 min, men då blir jag rejält svettig. Har dusch på jobbet så det är inget problem. Att cykla är ett perfekt sätt att få vardagsmotion. Nu ska vi flytta och jag kommer få 1,5 mil till jobbet, men jag hoppas kunna cykla några dagar i veckan i alla fall.

    Jag cyklar i stort sett året om så länge det inte är för halt eller ligger en massa snö. Om det regnar kraftigt avstår jag helst också. Men funderar på att skaffa vinterdäck till cykeln i vinter.

    Jag tycker det är skönt att börja dagen med lite motion. Känner mig piggare av det. När man väl är van vid det blir det nästan svårt att vara utan det. När jag började var jag otränad, men som sagt är det bra vardagsmotion och man märker snabbt att man klarar det bättre.

  • Anonym (skillnad)
    Mrs Green skrev 2015-06-30 22:28:34 följande:

    Jag har 6 km till jobbet och det tar 25 minuter. Men jag cyklar inte varje dag, kanske 2-3 gånger i veckan.


    Tror du det går snabbare med elcykel? 
  • asdfgh
    Anonym (skillnad) skrev 2020-07-11 19:07:19 följande:
    Tror du det går snabbare med elcykel? 
    Nu är den här tråden 5 år gammal och TS har antingen gett upp cyklingen för länge sen eller har stenkoll på hur lång tid det tar att cykla.

    Som svar på frågan så går det definitivt snabbare än 25 min för 6 km om man tar elcykel, åtminstone om man använder elmotorn och inte måste stanna vid ca 10 000 trafikljus på vägen. Det tar mig oftast under 25 min att cykla 7,5km till jobbet och då blir jag omcyklad av elcyklar i backarna.
  • Anonym (skillnad)
    asdfgh skrev 2020-07-11 22:01:48 följande:
    Nu är den här tråden 5 år gammal och TS har antingen gett upp cyklingen för länge sen eller har stenkoll på hur lång tid det tar att cykla.

    Som svar på frågan så går det definitivt snabbare än 25 min för 6 km om man tar elcykel, åtminstone om man använder elmotorn och inte måste stanna vid ca 10 000 trafikljus på vägen. Det tar mig oftast under 25 min att cykla 7,5km till jobbet och då blir jag omcyklad av elcyklar i backarna.
    Tack för svaret har du någon aning om hur många kilometer ett batteri klarar av?
  • Anonym (skillnad)
    EnAnonumius skrev 2015-06-30 14:25:32 följande:

    Alltså det är ju helt klart individuellt på hur lång tid det kan ta för en otränad.

    Det beror ju helt på hur det ser ut också längs vägen. Att skriva "asfalterad gångväg" säger ju inte ett smack. Mer än att den är just asfalterad.  Det är ju ungefär som att fråga säga "hur långt är ett snöre".  Asfalterad gångväg säger ju inget om huruvida den är "slät väg hela vägen", eller om den har uppförsbackar och hur sega de eventuellt kan vara etc etc.
    Det är mycket som skall tas i beräkning för att överhuvudtaget kunna göra en rimlig tidsuppskattning.

    Mitt tips om du skall fundera på detta med cykling är att du tar en test cykling till jobbet för att se om det skulle finnas en rimlig chans att göra det för dig ö.h.t, och ta tiden med...  Cykla i lugn maklig och så jämn takt, då du är otränad. Sedan när du vet tiden så lägg på c:a 10-15 minuter så att du hinner och " pusta ut och hämta andan".  Känner du att de skulle finnas en riomligt chans att du klara att cykla så kär på det.. Allt efter som så kommer du ju att cykla snabbare och när du blir mer tränad och då går det ju fortare till jobbet. Men bibehåll ändå att du är framme en stund innan du börjar alltid så du hinner att "pusta ut".


    Använder du en el cykel? 
  • nnnnnnnn
    Anonym (skillnad) skrev 2020-10-31 00:00:31 följande:
    Tack för svaret har du någon aning om hur många kilometer ett batteri klarar av?
    Det står i specifikationerna när du köper cykeln, men generellt sätt kan man säga att man får det man betalar för.
    Köper du en billigare cykel och även begagnade så är batteriet inte av högsta kvalitet = håller laddningen dåligt.
    En dyrare brukar ha ett bättre batteri.

    Men det kan vara värt att satsa på ett batteribyte med, så kollar du på begagnade elcyklar så räkna med att byta batteriet innan du börjar använda den.

    Biltemas billigaste ska räcka " 20-40 km räckvidd under optimala förhållanden" vilket betyder att de bara garanterar 2 mil om du har medvind/vindstilla och platt mark/nedförbacke. Vilket aldrig inträffar i verkligheten! Testningen är säkert inomhus på rullband = synnerligen overklig situation.

    www.biltema.se/fritid/cyklar/elcyklar/elcykel-city-standard-26-7-vaxlar-2000043796

    VÄljer man en annan cykel tex denna:
    www.elcykelvaruhuset.se/sv/merida-espresso-300-eq-svart-dam-2019.html&utm_source=adrecord&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adrecord_4835#252=1758

    Så ser man att den har räckvidd på 50-80 km dvs dubbla sträckan.

    Googla "bäst i test elcykel" så kan du läsa in dej på testvinnarna!
  • Anonym (skillnad)
    nnnnnnnn skrev 2020-10-31 10:11:19 följande:
    Det står i specifikationerna när du köper cykeln, men generellt sätt kan man säga att man får det man betalar för.
    Köper du en billigare cykel och även begagnade så är batteriet inte av högsta kvalitet = håller laddningen dåligt.
    En dyrare brukar ha ett bättre batteri.

    Men det kan vara värt att satsa på ett batteribyte med, så kollar du på begagnade elcyklar så räkna med att byta batteriet innan du börjar använda den.

    Går det att sätta in ett bättre batteri istället 
Svar på tråden Cykla 7 km till jobbet?