• the rese

    Cykla 7 km till jobbet?

    Jag har fått ett nytt jobb dit det är sjukt omständigt att ta sig med kollektivtrafiken så jag funderar på att börja cykla. Just nu är min träning på noll så jag är lite skraj för hur jag ska orka 7 km till jobbet och 7 km hem. Jag jobbar som förskollärare så har inte ett stillasittande jobb heller.

    Orkar jag detta? Hur lång tid ungefär kan det ta för en otränad person på treväxlig cykel att cykla 7 km på asfalterad gångväg? 

  • Svar på tråden Cykla 7 km till jobbet?
  • BigMami

    Se till att ha en bra cykel och kläder så ska det gå utmärkt!

    Min man har börjat cykla till sitt jobb på också 7 km ca och han var en riktig soffpotatis innan som tog bilen till ALLT.. han har inte heller ett direkt stillasittandes jobb.

  • HäckHäxan

    Klart du orkar, det går ganska fort, jag hade 6,5 km till ett jobb och cyklade varje dag, inga problem, lite musik i öronen bara om man gillar musik och vattenflaska med, på sommaren fick jag ta med extra kläder, shorts, för det var väldigt varmt på eftermiddagen, men kallt vid 06 när jag cyklade hemifrån. Bra att ha i bakhuvudet. Stannade vid ett gatukök de där riktigt varma dagarna och fyllde min vattenflaska på vägen hem, var någon värmebölja också med 33 grader ute vill jag minnas, längesen nu men jag älskade att cykla till jobbet, det var riktigt skönt.


    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
  • EnAnonumius

    Alltså det är ju helt klart individuellt på hur lång tid det kan ta för en otränad.

    Det beror ju helt på hur det ser ut också längs vägen. Att skriva "asfalterad gångväg" säger ju inte ett smack. Mer än att den är just asfalterad.  Det är ju ungefär som att fråga säga "hur långt är ett snöre".  Asfalterad gångväg säger ju inget om huruvida den är "slät väg hela vägen", eller om den har uppförsbackar och hur sega de eventuellt kan vara etc etc.