• Samacipa

När gör dom vul?

Som rubriken lyder, när gör dom vaginalt ultraljud? Gör dom det alltid för att veta på ett ungefär när graviditeten påbörjades eller är det först när man gör ultraljudet ca v 18 som man kan få veta lite mer exakt hur långt gången man är?

Tacksam för svar!:)

• Svar på tråden När gör dom vul?
  • KaDa89

VUL gör dom bara på vissa, till exempel om man haft en blödning eller flera missfall bakom sig. Du får reda på BF när du gör RUL. De flesta friska kvinnor med en normal graviditet gör bara ett ultraljud någonstans mellan v.17-20 :)

• Lillytroll

Har man väldigt oregelbunden mens, eller av någon annan anledning inte har koll på sista mensens första dag så kan man få vul. Alternativt att vända sej till en privat klinik, för att också stilla sin eventuella oro. Men enbart för oro är svårt att få vul på mvc för.

Om allt är "som vanligt", du har koll på mensens sista dag, inga oroande blödningar uppstår osv så är det rul som gäller.

Hoppas det inte var allt för rörigt. Inte helt vaket tillstånd än!

• Samacipa

Tack för snabba svar! :)

Okej så då lär jag få vänta till RUL!

Saken är att jag tittat bakåt ett halvår på min hur min mens kommit och gått. Ibland har den hoppat 3-4 framåt och ibland kommit 1-2 veckor tidigare. Detta hade jag skrivit ner men då graviditeten inte var planerad så har jag självklart inte skrivit ner senaste mens ;) typiskt.. Jag är inte orolig men kan hända att jag är kanske är 1-3 veckor längre gången än jag trott! ska ta upp detta med barnmorskan :)

Svar på tråden När gör dom vul?