• Adamama

Vardagsmysterier: Namnen på Molly Mus vänner

Hej!

Min son på 16 mån är besatt av Molly Mus-böckerna, så de läses trasiga här hemma. Men nu när vi har läst dem så mycket har vi sett ett mönster i vad Mollys vänner heter. Att deras förnamn börjar på samma botstav som deras ras, eller vad man nu ska säga: Molly Mus, Konny Krokodil, Emil Ekorre, Eddie Elefant och Staffan Struts.

Nu till mysteriet. Den sista av vännerna heter Bella. Det ser ut att vara en kyckling, men det är ju inte samma logik som med de övriga om hon skulle heta Bella Kyckling eller Bella Höna, så hon kanske är något annat.

Jag sätter en peng på Bella Broiler, men min man tycker att det är både osmakligt och osannolikt. Kan någon hjälpa oss att lösa denna gåta?!

• Svar på tråden Vardagsmysterier: Namnen på Molly Mus vänner
  • Göteborgstjej

Hm, ja har också funderat på det där faktiskt!
    Men har inget bättre förslag än din broiler...

• caffe latte

Intressant fråga...min teori är att hon på originalspråk heter Bella Bird och att detta sedan översatts till Bella Kyckling.
    Hmmm, måste luska vidare. Min favorit är ditt förslag Bella Broiler, tror att jag ska kalla henne det ;)

• Adamama

Skönt att höra att fler funderat över det.

Ja, där ser man. Hon heter alltså Bella Kyckling. Det ligger ju inte helt rätt i munnen måste jag säga.

Men det är säkert Bella Bird från början. Men de andra har ju fått nya förnamn - Molly heter ju Maisy t ex. Bella hade ju kunnat heta Kicki Kyckling eller Harriet Höna. Men när det nu är Bella så kör vi på Bella Brolier.

• HasseH

Tyvärr kan jag meddela att hon heter Tallulah Chicken. Helt ologiskt.

• Tussetösen

haha.... bella broiler...

• fru kreativ

Konny heter Charlie och Emil heter Cyril, (och Eddie heter Eddie). Så det verkar vara den svenska översättarens "fel" med den första bokstaven !

• Adamama

OK, då har vi allitteration på Maisy Mouse, Conny Crocodile och Eddie Elephant. Och på deras svenska motsvarigheter - Molly Mus, Konny Krokodil, Emil Ekorre, Eddie Elefant och Staffan Struts. Men inte Tallulah Chicken och Cyril Squirrel (fast det senare rimmar nästan - alltid något). Eller är han något annat än ekorre?

...blir iriterad när det inte är logiskt. Tänker forsätta köra med Bella Brolier. Sonen är van vid det nu.

• fru kreativ

Men vad säger ni om denna då? Nalle puh på danska: Peter Plys!!
    (eller norskans "Ole Brumm" )

Svar på tråden Vardagsmysterier: Namnen på Molly Mus vänner