• annieh897

Smärtstillande mot riktigt jävlig mensvärk

Ni som har problem med kraftig mensvärk, vad har ni fått för hjälp? Medicinering?

Jag har ätit p-piller i åtta år men nu ska vi skaffa barn så nu är jag rädd att den fruktansvärda mensvärken kommer att plåga mig varje månad igen. Jag får ingen hjälp av ipren+alvedon eller naproxen. Värmedyna hjälper lite men inte tillräckligt på långa vägar. Jag har tänkt kontakta läkare och diskutera annan smärtlindring, tex några riktigt starka tabletter, så jag tänkte höra om ni som också har kraftiga menssmärtor har fått hjälp av nån särskild medicin?

• Svar på tråden Smärtstillande mot riktigt jävlig mensvärk
  • Långbenopluto

Har du så svår mensvärk ska du undersökas av en gynekolog så du inte har enomentrios eller liknande....

• EcceHomo

Jag har hört att det starkaste man kan få är Orudis. TENS kanske är något du ska prova?

• Anonym (Endo.)

Inget hjälpte,inte ens Ketogan. Jag hade endo,op:ades,fick medicin och har varit utan mensvärk i 22 år! Glad

• annieh897
    Tines skrev 2015-07-06 18:14:06 följande:

Har du så svår mensvärk ska du undersökas av en gynekolog så du inte har enomentrios eller liknande....

Det kollades innan jag fick p-piller, ingenting hittades.
  • annieh897
    EcceHomo skrev 2015-07-06 19:23:33 följande:

Jag har hört att det starkaste man kan få är Orudis. TENS kanske är något du ska prova?

Hm, Orudis fick jag mot huvudvärk (det hjälpte inte). Ska testa mot mensvärk nästa gång, har en del tabletter kvar.

Jag får överlag väldigt dålig effekt av smärtlindring, gäller alla typer av värk. Fick Citodon mot tandvärk en gång, hamnade på akuten med gallvägskramp.
  • helene 355

jag slutade med socker, gluten och mjölkprodukter och redan efter 3 veckor så gick jag från mens med smärtor så jag ville dö första dagarna, ingen värktablett hjälpte, till att jag har mens men jag klarar mig utan minsta alvedon.

• Presens

Orudis kapslar hjälpte mig, man ska gärna börja ta dom innan man får riktigt ont och sedan regelbundet.

Citodon och gallbesvär fungerar inte. Tradolan kanske.

• Anonym (Endo.)
    annieh897 skrev 2015-07-06 21:05:57 följande:
    Det kollades innan jag fick p-piller, ingenting hittades.
    Via operation? Det är nämligen enda sättet att se om man har endo.
  • annieh897
    Anonym (Endo.) skrev 2015-07-07 13:46:07 följande:
    Via operation? Det är nämligen enda sättet att se om man har endo.
    Nej, de gjorde ultraljud och sa att allt såg bra ut. Antar att det kanske vore en idé och kontakta gyn igen och höra vad de har att säga.

Är det en stor operation man gör? Blir man sövd?
  • Anonym (Endo.)
    annieh897 skrev 2015-07-07 16:51:59 följande:
    Nej, de gjorde ultraljud och sa att allt såg bra ut. Antar att det kanske vore en idé och kontakta gyn igen och höra vad de har att säga.

Är det en stor operation man gör? Blir man sövd?
    Man ser ytterst sällan endo. med VUL eller UL. Det krävs en tillhålsoperation för att se bra. Sövning självklart. Man åker hem samma dag,inget märkvärdigt i regel. Ring och fråga du tycker jag.
  • annieh897
    Anonym (Endo.) skrev 2015-07-08 14:21:17 följande:
    Man ser ytterst sällan endo. med VUL eller UL. Det krävs en tillhålsoperation för att se bra. Sövning självklart. Man åker hem samma dag,inget märkvärdigt i regel. Ring och fråga du tycker jag.
    okej, tack för svar :)
Svar på tråden Smärtstillande mot riktigt jävlig mensvärk