• Anonym (hjälp)

Saknar mitt ex helt plötsligt, varför?

Hej,

jag och min fd pojkvän sedan 2 år tillbaka gjorde slut för 3 veckor sedan. Vi har inte haft någon kontakt sedan dess. Kärleken i vår relation försvann, han visade aldrig mig uppskattning längre och jag började misstänka att det var någon annan som tog hans uppmärksamhet, även om han förnekade detta men det hör inte till saken.

Första 2 dagarna var jag i ganska stor chock och kände mig helt tom. Grät och kände mig totalt tom.Efteråt så fick jag en sådan boost och tänkte fan han förtjänar inte mig, jag investerade allt i det förhållandet och han brydde sig inte om någonting. Jag började umgås mer med vänner, gick till jobbet, någon utekväll då och då. Jag tänkte liksom inte på honom och kände mig ganska glad att jag faktiskt tog uppbrottet så bra!

Tills för några dagar sedan då. Helt plötsligt, mitt i natten, vaknade jag och började gråta så ögonen blev röda. Kändes som om min själ gick i sönder och jag saknade mitt ex SÅ himla mycket. I tre hela dagar har jag suttit och nästintill skakat i min säng och tänker bara på hur mycket jag älskar honom och att jag saknar exakt allting med honom. Flera gånger har jag tryckt in hans nummer o telefonen och bara velat fram och tillbaka att jag ska ringa honom. Det smärtar verkligen i hela min kropp och vill inget annat än att seriöst åka till hans lägenhet och vänta på honom.

Varför får jag dessa känslor nu efter nästan en månad? Jag trodde jag hade kommit över det hela? Nu känns det värre än vad det gjorde när vi väl gjorde slut.

• Svar på tråden Saknar mitt ex helt plötsligt, varför?
  • lintu

Känner igen det så väl. Jag tror det kan handla om att du omedvetet den första tiden ändå hoppades på att han skulle höra av sig, visa att han saknade dig, vilja ha tillbaka ett förhållande. Nu har det gått några veckor och han har inte hört av sig...har inget lindrande att säga utom det gamla uttjatade men ack så sanna: det kommer att bli bra. Livet har en otrolig förmåga att ordna sig även efter att hjärtat värkt sönder!

• Snouser

Är absolut inte expert men har flerårig erfarenhet av psykologi och även läst en hel del av bara intresse. 

Tror det du upplever är helt normalt kan ja börja med. Det du upplever är helt enkelt sorg över att du förlorat någon som levt dig nära och som betytt/betyder mycket för dig. 

Anledningen (tror jag) till att det kommer nu, är helt enkelt att du varit i en slags chockfas, alltså hjärnan är inte kapabel till att ta in det som hänt, den behöver mer tid att stärka och bearbeta det. Väldigt många gånger har jag sett detta och upplevt det själv, man mår helt enkelt bra och känner sig nästan "fri". 

Sen kommer reaktionsfasen som det kallas, det är det du upplever nu. Det innebär väldigt starka känslor, man gråter, man mår fruktansvärt dåligt och kan inte kontrollera hur man tänker alls och detta är väldigt dramatiskt att uppleva. 
    Man pendlar massa, blir kanske arg och ringer upp sitt ex och är förbannad för att sen ångra sig och bli ledsen över det.. Det är väldigt jobbigt att vara där men det går över, det lovar jag! 

Sen kommer själva reaktionen av vad som hänt, du börjar bearbeta vad som hänt och börjar så smått förstå vad som hänt och även acceptera det. Det är fortfarande väldigt jobbigt men den där paniken du känner kommer inte vara kvar och de är inte lika intensivt som nu.

Sen kommer du börja blicka framåt, kommer kanske känna det du upplevde första månaden och känna dig väldigt stark.

Tog detta från psykolog guiden men har använt och hjälpt många med denna texten och här rent av lärt mig den i huvudet.
    Det rådet jag ger till andra och skulle ge dig, som är baserat på helt egen erfarenhet är att låta dig må dåligt, låta det ta sin tid och lyssna på vad din kropp och hjärna säger. Det kräver oerhört mycket energi och du kommer säkert vara väldigt trött och hängig. Vill du vara hemma en kväll så var det, men isolera dig inte, bjud hem vänner som orkar lyssna på dig.
    Du kommer klara det galant och kommer definitivt bli stark av denna upplevelse!   

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Saknar mitt ex helt plötsligt, varför?