• Anonym (Tant)

Godis och sött till småbarn

Jag förstår inte varför så många föräldrar ger sina barn som är under två år godis, saft och annat sött!

Barnet har ju knappast nåt behov av det och har inte börjat velat smaka!

Men när man tar upp det så kan man bli kallad moraltant!!

• Svar på tråden Godis och sött till småbarn
  • helene 355

håller med, nu är sonen tre och svårare att hålla borta från honom, men innan 2 så förstod han som inte vad de va så vatten, mjölk (mjölkfri) och frukt var som godis. Sen skulle jag aldrig ge honom läsk, utan ibland kan han få en festis om vi är ute, annars vatten och mjölk att dricka.

• modsey

Tänker att man kanske inte behöver förstå allt ändå.

Jag har inte Heller gett mina något direkt sött få de var små men skulle heller inte ta upp det med någon dom gör på andra sätt.

• Anonym (V)

Vårt barn är strax under två, har aldrig fått godis eller kakor etc. Däremot röd saft, framför allt när han varit sjuk och hostig. Det rekommenderas från BVC, och gärna då varm saft. Mjölk är slembildande så det går bort vid hosta. Han vägrar dessutom dricka mjölk. Saft och juice har han även fått när det är varmt och jag tycker att han fått i sig för lite vätska på det han dricker självmant/vatten.

• modsey
    modsey skrev 2015-07-08 07:12:59 följande:

Tänker att man kanske inte behöver förstå allt ändå.

Jag har inte Heller gett mina något direkt sött få de var små men skulle heller inte ta upp det med någon dom gör på andra sätt.

Och lägger till att saft har de fått. I synnerhet då de varit sjuka
  • Anonym ('')
    Anonym (Tant) skrev 2015-07-08 06:46:31 följande:

Jag förstår inte varför så många föräldrar ger sina barn som är under två år godis, saft och annat sött!

Barnet har ju knappast nåt behov av det och har inte börjat velat smaka!

Men när man tar upp det så kan man bli kallad moraltant!!

Ingen har väl behov av det. Äter/ dricker du det själv? Varför? 

Lägg dig inte i hur andra gör med sina barn, så slipper du bli kallad moraltant!
  • Santin
    Anonym ('') skrev 2015-07-08 07:45:54 följande:
    Ingen har väl behov av det. Äter/ dricker du det själv? Varför? 

Lägg dig inte i hur andra gör med sina barn, så slipper du bli kallad moraltant!
    Håller helt med.
  • sextiotalist

För att vi själva åt det och eftersom det inte är skadligt för barn så finns det ingen anledning att ta bort från det man äter.

Bör väl tillägga att trots detta så har aldrig vårt barn, numera tonåring, ätit godis eller kakor i större mängder. Smågodis äter han inte alls och när annat serveras så har han alltid ätit måttligt.

Detsamma gäller hans äldre syskon

• solskenskaka

Alltså att det inte skulle vara farligt är ju inte alls sant. Och det faktum att det kan påverka ämnesomsättningen för livet är ett starkt argument till att inte ge små barn socker. Finns ingen som helst anledning när de inte ens vet vad det är... Däremot ts tror jag inte på att anklaga enskilda föräldrar. Du får hitta något annat sätt att engagera dig i frågan om du vill påverka!

www.expressen.se/halsoliv/halsa/sa-slutar-du-sockerchocka-barnen--9-viktiga-tips/

• sextiotalist
    solskenskaka skrev 2015-07-08 08:19:53 följande:

Alltså att det inte skulle vara farligt är ju inte alls sant. Och det faktum att det kan påverka ämnesomsättningen för livet är ett starkt argument till att inte ge små barn socker. Finns ingen som helst anledning när de inte ens vet vad det är... Däremot ts tror jag inte på att anklaga enskilda föräldrar. Du får hitta något annat sätt att engagera dig i frågan om du vill påverka!

www.expressen.se/halsoliv/halsa/sa-slutar-du-sockerchocka-barnen--9-viktiga-tips/

Nu är det en viss skillnad att sockerchocka mot att ha något sött då och då.

Som jag skrev innan så har varken jag (som också fått smaka sött tidigt) eller sambons två tidigare barn, vårt gemensamma eller någon mer jag känner, utom i en familj, överviktiga tonåringar eller tonåringar som frossar i godis. Den enda familjen som har detta problem är de enda som varit mycket restriktiva med sött, båda föräldrarna är vältränade och lever mycket hälsosamt. Två av deras barn kan inte se en godisskål utan att den ska tommas
  • Anonym (Varför!?)

Men VARFÖR lägger du dig i!? finns inget mer störande än prettokärringar som lägger sig i hur jag sköter mina barn.

Svar på tråden Godis och sött till småbarn