• LindaSolis

Onani och kristendom? Får jag.

Jag har tvistat detta länge. 
    Men är det ok för mig att onanera som kristen. 

Jag vet inte hur jag ska klara mig utan att onanera. Men varje gång så får jag ångest efteråt för att jag är osäker på om jag fick eller inte. Men jag klarar inte sluta onanera heller.

• Svar på tråden Onani och kristendom? Får jag.
  • Bullen2015

Klart du får :) Sen finns det olika religioner som förbjuder sånt... Då är frågan vill du tror på en sådan religon en sådan Gud som skulle straffa dig för något så naturligt?! Att onanera har inget med din tro att göra :) Så sluta få ångest och må bra i stället :)

• AnnaZL

Fråga prästen i din församling, det är nog olika beroende på vilket samfund du tillhör.

• Ful Anka

Det är inte för att du är kristen som du får ångest av att onanera. Det får de flesta andra också. Det är inte alls ovanligt.

This is my life and I don't care
  • Soe

Hur kan du va kristen om du inte ens läst bibeln? Hade du gjort det hade du vetat att det inte står ett skit om onani. Sluta tro på allt dumt du hör/läser och börja ifrågasätt saker istället. I slutändan måste man ändå göra saker från hjärtat för att kunna kalla sig en god människa. Blir så trött på folk som tror att dom är goda för att de blint följer en "tro" istället för att själva komma fram till vad som är rätt genom att lyssna på sitt hjärta och sina erfarenheter och diskutera öppet med andra människor.

• Soe
    AnnaZL skrev 2015-07-08 08:39:32 följande:

Fråga prästen i din församling, det är nog olika beroende på vilket samfund du tillhör.

Så du bara köper att en präst har rätt att säga åt dig huruvida du får tillfredsställa dig själv sexuellt eller inte? Det är det här som är fel med samhället. Så fort religion kommer in i bilden så blir icke-troende helt förlamade och vågar helt plötsligt inte stå för sina egna åsikter. Man ska va så satans tolerant och acceptera allt, även det som är helt absurt och fel.

Nej! Det är inte okej att en präst bestämmer om man får onanera eller inte.

Nej! Det är inte okej att tycka att hbtq-personer är sjuka.

Nej! Det är inte okej att skambelägga sina barns sexualitet.

Ja! Jag tycker att du är knäpp om du inte ifrågasätter, kritiserar och omvärderar utan istället litar blint på vad som står i en religiös skrift (som till råga på allt tolkas hejvilt av olika tyckare).
  • enimini

Fundera på vad Jesus skulle svarat dig. Skulle han sagt att du inte får evigt liv om du fortsätter onanera? Var det hans budskap det? Fråga dig själv även om du skadar andra människor genom att onanera. Vilken effekt ger det din omgivning? Eller är det så att ingen ens vet eller bryr sig om detta? Om du nu inte kollar på vålds och barnporr dvs.

Onani berör endast dig i ditt privata och vi har alla rätt till privatliv som inte angår någon annan. Skuldkänslorna kommer från omgivningens budskap, som i alla tider målat en bild av att all sexualitet är syndigt, smutsigt och fel. Tänk på att du i alla fall inte riskerar graviditeter, könssjukdomar osv. Onani är endast ett personligt utlopp, att tvinga sig själv att avstå utan att egentligen veta varför är att skapa onödiga sexuella frustrationer.

• Liza2015

Det här är nog det tramsigaste jag har läst på länge. 

Fyfan för religion. 

• MickeHallon
    LindaSolis skrev 2015-07-08 08:07:30 följande:

Jag har tvistat detta länge. 
    Men är det ok för mig att onanera som kristen. 

Jag vet inte hur jag ska klara mig utan att onanera. Men varje gång så får jag ångest efteråt för att jag är osäker på om jag fick eller inte. Men jag klarar inte sluta onanera heller.

Det beror ju på vem du frågar!

Vissa kristna skulle säga nej, men de allra flesta skulle säga ja. Jag själv håller på att läsa Nya Testamentet och ta mig en ordentlig titt på Kristendomen nu, som före detta Buddhist. Jag tror att Jesus förlåter. Det som är av "ditt kött" är helt naturligt och till viss mån också hälsosamt. Varför skulle en sån enkel sak inte kunna förlåtas, om andra kan förlåtas för betydligt allvarligare synder?

Är det en straffande gud du önskar att tro på, eller är det en förlåtande, kärleksfull gud?
  • Johan70

Det finns inget i Jesu lära eller i övrigt i Bibeln som förbjuder onani. Så du begår inte på något sätt någon synd om du onanerar.

Fortsätt du med gott samvete. Det är bara du som bestämmer över din kropp, ingen annan.

Ordet onani kommer från berättelsen om Onan i gamla testamentet, men det han gjorde var inte att onanera.

• hfneyd

Nej det får du inte! Om du följer Jesus måste du sluta att leva efter köttets vilja! ?Om ni lever efter köttet kommer ni att dö. Men om ni genom Anden dödar kroppens gärningar skall ni leva. Ty alla som drivs av Guds Ande är Guds söner." - Romarbrevet 8:13-14

Du kan endast leva i Andens vilja om Jesus har gjort dig fri. ?Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria.? - Johannes 8:36

Be Jesus att göra dig fri från synder och ge ditt liv till honom! ?Ångra er därför och vänd om, så att era synder blir utplånade? -Apostlagärningarna 3:19

Ditt samvete talar om för dig att det är fel. Jesus försöker att väcka upp dig. Lyssna!

• Zadre
    hfneyd skrev 2015-09-22 19:15:46 följande:

Nej det får du inte! Om du följer Jesus måste du sluta att leva efter köttets vilja! ?Om ni lever efter köttet kommer ni att dö. Men om ni genom Anden dödar kroppens gärningar skall ni leva. Ty alla som drivs av Guds Ande är Guds söner." - Romarbrevet 8:13-14

Du kan endast leva i Andens vilja om Jesus har gjort dig fri. ?Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria.? - Johannes 8:36

Be Jesus att göra dig fri från synder och ge ditt liv till honom! ?Ångra er därför och vänd om, så att era synder blir utplånade? -Apostlagärningarna 3:19

Ditt samvete talar om för dig att det är fel. Jesus försöker att väcka upp dig. Lyssna!

Lägg av.
  • Johan70
    hfneyd skrev 2015-09-22 19:15:46 följande:

Jag litar mer på Martin Luthers tolkning än på din.
Svar på tråden Onani och kristendom? Får jag.