• Anonym (Ryggvärk)

Har jag rätt att få bidrag till en säng?

Jag vill börja med att säga att jag fått försörjningsstöd under nästan 10 år då jag varit långtidssjukskriven. Blev sjuk efter att jag studerat klart min universitetsutbildning och har aldrig varit fast anställd, så jag fick därför gå till Soc ist för Försäkringskassan när jag väl blev sjuk. Jag har urkass ekonomi och betalar idag av på sånt som Soc nekat mig men som jag behövt för att komma vidare/bli friskare, så jag har absolut ingen möjlighet att spara ett öre.

Jag har idag fått en korrekt (fysisk) diagnos efter många års valsande inom vården och har själv hittat ett företag som kan tänkas anställa mig på en viss procent mot lönebidrag (jag är ju sjuk så jag klarar inte arbeta heltid). Jag är dock väldigt rädd för att misslyckas med arbetet eftersom jag sover så illa pga värk och usel (=knölig) säng. Jag får absolut inte missköta min sömn eftersom jag då blir värre i min sjukdom. Hittills sover jag ungefär varannan natt om det vill sig väl, har såklart testat en massa sömnpiller genom min läkare men jag får antingen svåra biverkningar eller vaknar igen efter någon timme på dem. Efter en sömnlös natt är jag så förstörd i kroppen att jag inte klarar av att äta (jag kräks om jag försöker), anstränga mig fysiskt (kräks eller svimmar), eller mentalt (kan då inte förstå ens de enklaste samband och får IQ på en utvecklingsstörds nivå, än mindre fungerar minnet som även annars är riktigt dåligt). Att jag skulle gå och jobba när jag är så dålig kommer inte ens på fråga, för jag har då så ont i kroppen att jag inte ens kan sitta upprätt i en stol.

Efter att jag skaffat pojkvän/särbo har jag upptäckt att en stor del av mina problem med värk och dålig sömn går att relatera till min dåliga säng. Jag har inte ekonomisk möjlighet att köpa någon ny säng med de medel jag har idag, men anser att jag behöver en för att må bättre och ha bästa möjliga förutsättningar för att sköta mitt framtida jobb.

Sängen är alltså så dålig att inte ens min pojkvän som saknar ryggproblem klarar av att sova i den när han är på besök, så jag överdriver inte det allra minsta.

Nu undrar jag om jag, ej nyinflyttad, har rätt att ansöka om bidrag till en ny säng från Soc innan jag fått min anställning okej:ad? Det är inte frågan om någon onödig lyx utan att jag vill ha bästa förutsättningarna för att klara av att arbeta trots kronisk sjukdom.

Hur ska jag gå tillväga för att få igenom en sån ansökan? Jag tar gärna emot råd från kunniga på området.

• Svar på tråden Har jag rätt att få bidrag till en säng?
  • Anonym (ja)

Enkelt, du skriver på samma sätt som du har skrivit här. Du kommer bli beviljad den billigaste sängen på IKEA.

• Anonym (Hmm)

Rätt att ansöka om vad som helst har man alltid! Vad har du att förlora? Om du får avslag, kan inte pojkvännen hjälpa dig med en säng? Frågan är ju om du inte kan hitta en gratis till och med som är bättre än den du har...

• Anonym (Ryggvärk)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-07-08 14:14:32 följande:

Rätt att ansöka om vad som helst har man alltid! Vad har du att förlora? Om du får avslag, kan inte pojkvännen hjälpa dig med en säng? Frågan är ju om du inte kan hitta en gratis till och med som är bättre än den du har...

Tyvärr inte i dagsläget, han är fattig student.

Tja, det kanske kan vara något. Finns det några speciella sidor där man annonserar ut gratis möbler?
  • Anonym (Ryggvärk)
    Anonym (ja) skrev 2015-07-08 12:50:55 följande:

Enkelt, du skriver på samma sätt som du har skrivit här. Du kommer bli beviljad den billigaste sängen på IKEA.

Okej! Kanske kan man ansöka om fondmedel för just säng?
  • zemer
    Anonym (Ryggvärk) skrev 2015-07-08 14:58:36 följande:

Tyvärr inte i dagsläget, han är fattig student.

Tja, det kanske kan vara något. Finns det några speciella sidor där man annonserar ut gratis möbler?

Kolla på Facebook, finns många ge och få sidor. Går även att hitta bra sängar begagnat på Facebook och blocket för 300-500 kr.
  • Anonym (anonym)

Klart att du kan söka till en ny säng från soc. dessutom är du ju sedan lång tid klient så de vet ju att du inte har några sparade pengar och dessutom att du har ett fysiskt handikapp med tanke på att du är sjukskriven och har rätt till en lönebidragsanställning. Skulle vara lite försiktig med att skaffa en begagnad säng de brukar när de skänks vara ganska så slitna i fjädringen om det inte är så att de är ganska nya.

• Anonym (Socbidragstagare)

Du borde hellre söka bidrag till en ny säng via fonder.

Du kan ju alltid söka hos soc, men tror inte att du kan få pengar till en helt ny säng. Däremot kan de bidra med en summa, t ex 500:-. Så funkar det i Norrköping i alla fall.

• Anonym (Klart du kan!)

Klart du kan, vi ansökte om möbelbidrag utan medicinska orsaker, men att vi behövde en viss grej, soc kom på besök och tittade, och vi blev beviljade möbeln + andra möbler vi egentligen inte ansökt om först men som hon ansåg att vi behövde ha när hon såg hur de såg ut.

• Anonym (Glad)
    Anonym (Klart du kan!) skrev 2015-07-08 18:36:21 följande:

Klart du kan, vi ansökte om möbelbidrag utan medicinska orsaker, men att vi behövde en viss grej, soc kom på besök och tittade, och vi blev beviljade möbeln + andra möbler vi egentligen inte ansökt om först men som hon ansåg att vi behövde ha när hon såg hur de såg ut.

Blir så glad när jag läser sånt här. Nör det faktiskt funkar och personer som behöver hjälp, får hjälp :)
  • Anonym (U)

Finns säkert nån helt okej gratissäng du kan få. Kolla i en Facebook-grupp.

Svar på tråden Har jag rätt att få bidrag till en säng?