• Anonym (akle)

Regnkläder....

Hur ska man tänka när det gäller regnkläder till sig själv?

Har en regnjacka i 100 % polyester, har klarat mig bra i den hittills men blir lätt svettig i den vid ansträngning. Ska man satsa på nån dyrare variant? Finns ju så konstiga sorter, typ softshell, hardshell eller vad det heter....

Nån som kan reda ut dessa uttryck och göra mig lite klokare? :)

• Svar på tråden Regnkläder....
  • Anonym (Hm)

Du bör kolla efter vattentäthet och hur den andas. På dyrare jackor så anges dessa.
    Didriksons tex :)

• Fral13

Allt beror på hur länge du vill kunna vara ute utan att bli blöt och hur mycket det får kosta.
    Jag vill kunna vara ute en hel dag eftersom jag håller på med hundar. Så jag har valt att ha ett regnställ med minst 10 000 i vattenpelate. Det står på dom. Välj en modell som andas. Kolla på nätet eller fråga i någon butik som säljer friluftskläder. 

• Mellanmjölkens land

Jag har valt att köpa regnkläder med 10 000 i vattenpelare för att inte bli blöt innan barnen blir det. Regnar det igenom mina kläder lär även de vara blöta så då ska vi ändå in

• Anonym (akle)

Står inte på nuvarande regnställ hur mycket den tar i vattenpelare. Är ett inner"foder", typ ser ut som ett nät i polyester och ytterlager i polyester. Något mer vet jag inte. Fick den av jobbet (Posten) för massa år sedan.

Den andra jackan jag hade läckte in kring handlederna, helt värdelöst.

Vad kan en med 10000 vattenpelare kosta på en handvändning? 500-1000?

Hur gör ni med skor förresten i regn? Känns lite latjo att gå ut i gummistövlar :)

• Anonym (Solstickan)

Jag har också letat regnkläder och kom fram till att det inte var så enkelt som jag trodde. Vad du ska välja beror lite på hur länge du är ute, kläderna tål viss mängd regn nämligen.

• Anonym (akle)

Brukar inte vara ute mer än en timme, men är tänkt jag ska vandra på en ö där det sägs regna 35 dagar i månaden enligt ett traditionellt lokalt ordspråk. Eftersom det kan bli några timmar att vandra så är det bra om den håller måttet. Samtidigt kan det ju bli lite ansträngande också, så det är svårt som sagt....

Det sägs ju att flerlagersprincipen är bättre än att skaffa en fodrad regnjacka, så kanske ska satsa på något värmande under istället. Så länge jag nte svettas ihjäl, är ju värre att bli blöt från båda håll än att bara frysa.

• Anton Chigurh

Dyrare är alltid bättre, dom billiga sorterna tränger vattnet igenom på mindre än 1 timme, vid lite redigt regnande.

Det är som med verktyg. Du får vad du betalar för. Numera köper jag enbart sk proffsverktyg. Dyrt !!! Ja, men så håller skiten.

Således, lägg gärna ner lite extra slantar på dina regnkläder. Du kommer inte ångra dig.

MVH //Anton jumpmove

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (akle)

Blir lite nyfiken på vad för prisklasser det kan röra sig om. Inte för att jag är snål men jag vältrar mig inte i pengar direkt....

Återgår igen till frågan angående skor och regn, som alternativ till gummistövlar :)

• Dr Mupp
    Anonym (akle) skrev 2015-07-09 20:28:00 följande:

Blir lite nyfiken på vad för prisklasser det kan röra sig om. Inte för att jag är snål men jag vältrar mig inte i pengar direkt....

Återgår igen till frågan angående skor och regn, som alternativ till gummistövlar :)

En bra regnjacka får du betala några tusen för. Sen brallor för lite mindre.

Skor är ju antingen gummistövlar (det har jag i stallet) eller kängor med goretex eller liknande membran. Även väl impregnerade läderkängor kan vara ett alternativ.
    "Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people." - Gregory House, M.D
Svar på tråden Regnkläder....